Sophie B. Hawkins - Tongues and Tails (1992)

Label: Columbia

1. Damn I Wish I Was Your Lover (5:24)
  2. California, Here I Come (4:38)
  3. Mysteries We Understand (4:35)
  4. Saviour Child (4:44)
  5. Carry Me (4:30)
  6. I Want You (5:04)
  7. Before I Walk on Fire (4:44)
  8. We Are One Body (4:50)
  9. Listen (3:26)
  10. Live and Let Love (4:04)
  11. Don't Stop Swaying (5:20)
avatar van Bighead
Eerste nummer is natuurlijk erg bekend.. en ook een leuk nummer... de rest valt een beetje tegen...

Dit album is voor mij onlosmakelijk verbonden met een vliegreis die ik tijdens militaire dienst naar Noorwegen maakte. In het vrachtruim met twee man een koptelefoon delen tegen het motorgeluid. Omdat de reis ongeveer 2.5 uur duurde hebben we het album dus ongeveer 6 keer gehoord (heen en terugreis). Prima album van Sophie, met een hele leuke originele cover van Bob Dylan's "I want you" . Lekker voor laat op de avond te luisteren.

avatar van musicfreak1960
Een verrassend goed debuut van deze aantrekkelijke zangeres ( wel een wat grote neus.....)
de songs zijn zeer sterk en qua teksten is het heel volwassen.

de cover van Bob Dylan's I want you, is toch een van de beste die ik ken.

En welke kerel wil niet zo toegezongen worden als in het eerste nummer ?

avatar van Rogyros
Ik vind dit een heerlijk album. Toen het nummer Damn... uitkwam, raakte ik zeer geïnteresseerd. Ook in de zangeres, maar goed, toen was ik 15 jaar. Het nr. Before I Walk On Fire is echt prachtig. En idd, de cover van Bob Dylan (I Want You) is heel goed uitgevoerd.

Het is een pop album, met wat funk trekjes zo her en der en ze gebruikt haar stem op verschillende manieren, theatraal, erg mooi. Ze heeft gewoon een hele goeie stem. Ik kan dit album goed bekoren. Ik zit tussen 3,5 en 4 sterren. Voorlopig nog 3,5.

avatar van Darkzone
Goede debuut-cd, maar zeker nog niet zo top als opvolger "Whaler" (al beweren de waarderingen hier het tegenovergestelde).
Het album loopt nog niet zo vloeiend als Whaler dat (voor mij) wel doet.
Wel terecht dat "Damn I Wish I Was Your Lover" een Top 40 hitje is geworden.

avatar van Madjack71
Destijds zag ik Sophie als een Madonna die wel kon zingen, want daar had ze wel wat van weg. Een leuke plaat die prima past in de tijdsgeest van toen.

avatar van dennisversteeg
Nadat ik Damn had gehoord kocht ik dit album in 1992 en was ik meteen verkocht.
SBH toont zich een geweldige zangeres, een zeer originele songwriter en arrangeur en speelt bovendien ook nog eens een aantal instrumenten zelf.

Dit album heeft iets magisch: de sound is origineel en alles past uitstekend bij elkaar. Er zijn veel experimentele trekjes, maar toch klinkt het commercieel in de beste manier van het woord.
Dit album brengt me altijd weer terug naar mijn studentenkamer en de voor mij muzikale ontdekkingsreis die ik begin jaren 90 onderging.

De opvogler, Whaler, is ook erg goed, maar dit blijft mijn favoriet. Ik zag Sophie live in een halfvol Paradiso in 1995 en was diep onder de indruk. Jammer genoeg wist ze de lijn niet echt door te zetten daarna met zeer onregelmatig verschiijnende albums, die ook wat wisselender in kwaliteit waren.

Voor mij is dit album 4 sterren waard met een halfje erbij voor de nostalgie.

musicfreak1960
En welke kerel wil niet zo toegezongen worden als in het eerste nummer ?

Voeg daar gerust een aantal dames aan toe.....

Prima plaat. Ze zingt met een soort zelfverzekerdheid die het idee geeft dat het niet om een debuutplaat gaat.Nergens opgefokt en mooi muzikaal ingekleurd.Zo met het zonnetje erbij een lekkere plaat om de dag mee te beginnen. 4 sterren .