Toto - Live in Poland (2014)

Alternatieve titel: 35th Anniversary Tour

Label: Eagle

1. Intro (0:36)
  2. Medley: On the Run / Child's Anthem / Goodbye Elenore (5:29)
  3. Goin' Home (5:03)
  4. Hydra (7:13)
  5. St. George and the Dragon (4:59)
  6. I'll Be Over You (5:19)
  7. It's a Feeling (3:36)
  8. Rosanna (8:53)
  9. Wings of Time (9:35)
  10. Falling in Between (4:02)
  11. I Won't Hold You Back (5:43)
  12. Pamela (6:12)
  13. 99 (4:22)
  14. The Muse (2:45)
  15. White Sister (6:38)
  16. Better World (8:12)
  17. Africa (10:29)
  18. How Many Times (5:47)
  19. Stop Loving You (7:19)
  20. Hold the Line (4:49)
  21. Home of the Brave (8:55)
avatar van Marty
Jammer dat de deluxe-uitvoering (BluRay, DVD, 2cd + boekwerk) alleen in NTSC (DVD) verschijnt. Nog drie weken wachten!

avatar van chevy93
Zeer uitnodigende setlist met o.a. het halve Hydra-album, Falling In Between en uiteraard Home of the Brave! En uiteraard een medley.

Te gekke live plaat. Vandaag de DVD binnen gekregen. Heerlijke setlist, super bezetting, een hoop enthousiasme op het podium en in het publiek en de autotune van FiB live is nauwelijks hoorbaar (enkele momenten van Luke nagelaten). Maar het klinkt stukken puurder, wat veel aangenamer is om naar te luisteren.

Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik vind het geluid niet zo best, het ruist hier en daar wat.

avatar van chevy93
Of de cd minder klinkt, kan ik niet oordelen, maar de DVD klinkt in ieder geval prima.

Verplichte kost voor iedere Toto-liefhebber. Niet in het minst vanwege de magistrale setlist waarbij buiten de geijkte klassiekers ook nog nummers van o.a. Hydra en een eerbetoon aan Jeff Porcaro (Wings of Time).

Bobby Kimball wordt ingeruild voor Joseph Williams en dat betekent dus ook een grote hits aan nummers van The Seventh One. Eerlijk gezegd vind ik Bobby Kimball (een paar jaar eerder bij het geweldige concert in Parijs, Falling in Between Tour) een stuk beter bij stem. Joseph Williams heeft zijn beste tijd al gehad en moet regelmatig gered worden door 'de rest'. Nu zijn de meeste leden van Toto ook niet meer zo goed bij stem, dus die combinatie werkt ook niet bijster sterk.

Gelukkig zijn het rasmuzikanten en maken ze veel goed. Luke laat zien waarom hij zo'n onderschatte gitarist is en ook David Paich laat zien nog altijd een begenadigd toetsenist te zijn. Uiteindelijk brandt alles los in het zeldzaam live op beeld gevangen Home of the Brave, waarbij Joseph Williams toch nog een vlaag laat horen van zijn ooit zo weergaloze stem.

Al met al vliegen de ruime 2 uur die dit concert duurt zo om en heb je je toch weer vermaakt. Een zeventje.

avatar van vigil
Setlist is idd best interessant, de hoes en titel van het album dan weer hopeloos. Ik zag de box staan met daarin de dvd, de brd en 2cd's. Mooi ding hoor, koffietafelboekformaat (mooi woord) voor een prijs van 34,99.

Maar goed ik denk er nog eens goed over na of ik het wel wil en welke versie dan.

avatar van chevy93
35 euro is het zeker niet waard, vind ik. Leuk als ik de DVD een keertje voor 5 euro tegen kom, want verder zoek ik mijn heil wel in andere, eerdere (en betere) registraties.

avatar van Marty
Joseph Williams' stem vind ik in ieder geval eerlijker dan de Kimball-registratie uit 2007, daar schijnt nogal gesleuteld aan te zijn. Ik vind Williams' stem ook beter bij deze TOTO passen. Ben ook benieuwd waarom niet hij maar Kimball terugkwam in '99.
Voor de rest: prima setlist, lekker lange registratie, fraai geluid. Erg benieuwd naar TOTO anno 2015!

avatar van vigil
Williams is uit de band gegaan/gezet wegens een iets te groot ego. Tenminste dat zijn de verhalen.

Marty schreef:

Schijnt aan gesleuteld te zijn? Je hoort toch zo dat het één en al autotune is bij het FiB-album? Geldt overigens ook voor Luke's stem daar.

Kimball is live echt niet meer wat het geweest is, heeft elke minuut een slok water nodig om zijn stem nog enigszins soepel te houden en zit er erg vaak naast. Zoek maar naar "Bobby Kimball 2014" op youtube, daar wordt je echt niet vrolijk van.

Ik heb Toto met Kimball in 2007 gezien, daar zong hij redelijk, maar zat er geregeld naast en ook vrij schreeuwerig.
Ik heb Toto in 2010 en 2011 gezien met Williams. Hij zong goed en zuiver en als je dat naast Live in Poland hoort, dan merk je dat er weinig aan gesleuteld is en dat hij gewoon een goed niveau haalt.
Is verder overigens niet gek. Het verschil tussen de 2 zangers is zo'n 13 jaar.

vigil schreef:

Williams of Kimball?
Williams destijds, eind jaren 80, wegens zijn wilde levensstijl, waardoor zijn stem naar de klote was midden in een tour.

avatar van vigil
Ik doelde idd op Williams, iets te veel drankjes en poedertjes en blijkbaar werd hij onder invloed een arrogant figuur.

avatar van Marty

Volgens mij denken wij wel hetzelfde over de zanger, Joel-Toto. Ik ben overigens niet zo'n kenner hoor, bij dat auto-tune verhaal. Jij blijkbaar wel.

Marty schreef:

Was inderdaad deels meer gericht op Chevy93.

avatar van chevy93
Wat mij betreft telt het eindresultaat. Liever gesleutel dan een inferieur product afleveren.

chevy93 schreef:

Dan had ik FiB live ook wel kunnen inzingen...

Als ik een live cd hoor, wil ik wel het idee hebben dat het live is.

avatar van vigil
Beide een beetje gelijk, natuurlijk moet je het live gevoel houden maar soms ontkom je er niet aan om iets te sleutelen. Als dat zou gaan om hele live gezongen partijen die vervangen zijn door studio opname slaat het nergens meer op.

Joël-Toto schreef:
Als ik een live cd hoor, wil ik wel het idee hebben dat het live is.
Dus als het niet aangegeven zou worden als live-album zou het opeens een geweldig album zijn? Dus afhankelijk van het labeltje dat je erop plakt, zou iets goed zijn of niet. Zo beredeneer ik niet.

chevy93 schreef:

Nee; maar de FiB live tour (2007) klinkt, of het nou live of een album is, gewoon niet goed. Je hoort dat de stem vervormd is, helemaal als je het naast dit album houdt.

Dit album bevalt me trouwens al best aardig . Ga voorlopig nog niet stemmen; wel awesome dat ze Hydra helemaal spelen zeg, wat een topnummer.

RagnöroK
chevy93 schreef:

Kimball was al nauwelijks meer bij stem vanaf het moment dat hij in '99 terugkwam bij de band. Een paar optredens vroeg in de tour gingen nog redelijk, maar daarna werd het echt slecht. De autotune heerst over zijn stem op alle live-albums... dit is overigens ook enorm duidelijk te horen. Bij deze dvd is dat minder gedaan en daarnaast ben ik bij het optreden van TOTO in Ziggodome geweest en ik kan je verzekeren dat Joseph vele malen beter zingt dat Bobby, niet te vergelijken zelfs, zoveel beter.

Beste setlist die ik ooit gezien heb (eerste concert voor mij was in '99 en ben sindsdien bij ieder tour een optreden geweest) en fantastisch uitgevoerd. Heel jammer dat Mike ziek is, maar Nathan is ook geweldig (die is overigens ook alweer weg).
Van mij had Keith Carlock wel een paar jaar eerder de stoel van Phillips mogen overnemen en dit optreden mogen inspelen, dan waren veel oudere nummers nog beter tot z'n recht gekomen.

Al met al goeie kwaliteit geluid, goeie mix en zoals altijd bij TOTO dvd's erg goed camera-werk en regie. De mannen zijn in vorm en enthousiast en ik vind het geweldig Joe Williams weer bij TOTO te hebben. Ook al is zijn stem niet meer zo goed als toen (logisch aangezien hij een type zangstem heeft wat vaak minder word op zijn leeftijd), Lukather gaf in een interview aan dat het Joseph Williams' fanatiekheid en inzet was die ervoor zorgde dat de band besloot weer helemaal door te gaan en zijn ze nu zelfs bezig met een nieuw studio album.

Live in Amsterdam vind ik super en ook FiB live is goed, maar deze is voor mij toch echt de beste.
Kan niet wachten ze volgend jaar te zien met hun nieuwe album en met de nieuwe drummer. Hopelijk is David Hungate (originele bassist) er dan ook nog bij.

RagnöroK
Kimball is overigens destijds uit TOTO gezet vanwege zijn drugs-deal praktijken en ego. Williams vooral omdat hij door de vele coke, alcohol en feestjes geen stem meer over had gedurende de Seventh One tour. Kimball gebruikt de naam en liedjes van TOTO overigens om nu nog optredens te krijgen. Hij verkracht nummers echt en heeft waardeloze acts (zoals Yoso, een combo van Yes met Kimball die liedjes van beide bands spelen). De mannen van TOTO hebben hem dat niet in dank afgenomen de afgelopen jaren en aangezien hij dit in de jaren '80 en '90 ook al deed en had beloofd dit nooit weer te doen is hij volgens Lukather definitief geband uit TOTO. Wel een aardige gast overigens, die Kimball.

Chev93... je hebt t over een inferieur product. Ik ben van mening dat TOTO dit nooit aflevert. Er kan best beetje autotune op zitten, maar bij Bobby Kimball was het bijna alleen nog maar autotune wat je hoorde op de dvd's en dat is waardeloos. Als je er live bijstond prima te doen dat hij niet altijd zuiver is, maar niet als je zo'n dvd keer op keer bekijkt. Daarom hoort hij niet meer in TOTO. Williams is nauwelijks ge-autotuned en klinkt alsnog super goed, veel beter dus. Maar bij een band als TOTO, op hun leeftijd, moet je gewoon accepteren dat de zangstemmen van de heren niet meer optimaal zijn; gelukkig is de muziek nog wel 100% strak!

avatar van DikkeDarm
Ik had al Falling in Between maar deze is qua setlist iets beter dus wat mij betreft een 4 sterren album. Toto weet gewoon hoe je een goed optreden neer kan zetten en is live gewoon lekker om aan te horen.

Ach de stem zal niet meer zo krachtig meer zijn (hoor je vooral bij I'll be over you) maar de heren worden ook een jaartje ouder. De muziek maakt meer dan goed en stoort mij niet. Een beetje rock (live) fan moet deze toch minstens wel een keer beluisteren...

avatar van vigil
Ik kan me aardig vinden in het verhaal van DikkeDarm. Gewoon een lekker live album!

avatar van Metalhead99
Ik heb Toto live altijd al vele malen beter gevonden dan op plaat en met dit prachtige live album bewijzen ze dit wederom. Joseph Williams heeft misschien niet meer het stembereik dat hij vroeger had, maar zingen kan hij zeker nog wel. Hij brengt de nummers op een fijne en enthousiaste manier en David Paich staat hem hier en daar goed bij. De mannen vullen elkaar goed aan. Daarnaast is er veel meer ruimte voor het geweldige gitaarspel van Lukather. Wat kan die man spelen zeg! Heerlijke solo's en hier en daar leuke en verrassende wendingen.
De mannen lijken te blaken van enthousiasme en dat is terug te horen op de hele plaat. Daarnaast kent deze release een mooie, uitgebreide setlist waarin het beste van Toto naar voren komt.
Als laatste wil ik ook de productie van deze plaat roemen. Alles klinkt mooi helder en het publiek staat ook net goed in de mix (niet te hard en niet te zacht).
Misschien wel hun beste live plaat tot nu toe.

avatar van Poeha
Ik heb deze nog niet beluisterd en/of in bezit. Maar vond/vind het bij al hun optredens juist charme hebben dat de zang niet altijd op toon was/is. Dat hoort nu eenmaal bij het verstrijken van de jaren met zangstemmen. Dat gold voor Kimball vanaf 1999 en dat zal voor Williams ook opgaan. Heb daar totaal geen probleem mee. Leuk die medleys telkens weer, maar ik hoor toch liever volledige nummers. Manco van Live in Amsterdam. Vind het nog steeds jammer dat wijlen Frederiksen nooit meer in de (live)band is opgenomen. Zijn bijdragen leverde het beste TOTO album op en daar had ik er graag een paar live van willen terughoren. Wel mooi dat er veel Hydra tracks in vol ornaat in deze setlist zijn opgenomen. En Home of the Brave is gewoon verplichte kost wat mij betreft.

avatar van Zwaagje
Wie is de drummer tijdens deze tour? Heb dit album niet en luister via spotify. Vind online geen bevestiging...

avatar van bikkel2
Zwaagje schreef:

Keith Carlock. Van huis uit een sessiedrummer.
Deed ook gigs met oa. Steely Dan.

avatar van Zwaagje
Dat dacht ik al, maar ik dacht een keer gelezen te hebben dat hij vanwege die werkzaamheden niet meekon. Dat was dan zeker de tour nav de laatste studioplaat.
Geweldige drummer trouwens; beter dan Simon philips imo, maar dat is een kwestie van smaak. Bedankt voor de info.

avatar van bikkel2
Graag gedaan

Philips is drukker en aanwezig, maar natuurlijk wel een fantastische drummer.
Carlock gaat wat minder voor spektakel, maar zijn inbreng is groovyer dan Philips.
Ben ik ook wat meer gecharmeerd van.

avatar van vielip
Kwam gisteravond deze beelden tegen op youtube. Man wat klinkt de band hier goed zeg! Nu klinken ze live (bijna) altijd fantastisch qua sound en dat is op deze dvd prima vastgelegd. Wát een topmuzikanten zijn het toch! Mooie setlist ook natuurlijk. Aardig wat obscure nummers van Hydra (wat klinkt Luke's gitaar fijn in die nummers zeg!) en met Williams mijn favoriete Toto zanger. Het plezier straalt er vanaf. Iets dat ongetwijfeld te maken zal hebben met het al even enthousiaste publiek. Ik ben weer even in een 'Toto mood' beland geloof ik

avatar van rkdev
Zwaagje schreef:
Ik zie ergens dat iemand schrijft dat Keith Carlock de drummer is op dit live-album, maar dat is toch echt Simon Phillips. Als ik me niet vergis wel z'n laatste tour bij Toto, maar dus nog wel bij deze 35th Anniversary Tour.

rkdev schreef:

Oké....bedankt.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
En een simpele blik op de hoes bevestigt dit.