Kaja Draksler - The Lives of Many Others (2013)

Sloveniƫ
Jazz
Label: Clean Feed

1. The Lives of Many Others (5:44)
  2. Vsi So Venci Vejli (5:07)
  3. Communicational Entropy / Andromeda (7:36)
  4. Suite: Wronger: Eerier: Stronger Than (Just a Thought): I Recall (10:50)
  5. I Walked Into Yesterday (2:20)
  6. Army of Drops (6:06)
  7. Delicious Irony (4:14)
avatar van Jazper
Het gebeurt niet vaak dat in een keer 5 sterren aan een album geef. Maar bij deze is het raak.
Een solo pianoalbum dat bombast afwisselt met klein en subtiel. Soms virtuoos, dan weer wordt met simpele motiefjes gespeeld. Kortom, een contrastrijk tamelijk fragmentarisch album. Maar het klopt van begin tot eind.

avatar van Supernormal
Een album vol variatie inderdaad. Soms heel rustig en subtiel, soms hevig de piano bespelen als een drummer. In sommige nummers tonaal, in andere compleet atonaal. Het is een album van uitersten. Is er nog iemand die in het titelnummer de vage melodie (rond 3:40) van Keith Jarrett's The Köln Concert hoort (het openingsnummer daarvan)? Geen idee of het bewust is maar ik hoor toch duidelijke gelijkenissen. Het is wel zeer abstract vertaald en het sentiment van Jarrett gaat ze duidelijk uit de weg.

avatar van Jazper
Supernormal schreef:

Ik zal binnenkort eens kijken of ik een vergelijkend warenonderzoek kan doen

Maar nu geniet ik nog even van dit schijfje.