Se Delan - The Fall (2014)

Verenigd Koninkrijk / Zweden
Label: KScope

1. Intro (3:08)
  2. Chasing Changes (5:32)
  3. Beneath the Sea (6:15)
  4. Little One (4:51)
  5. Today (3:07)
  6. Tonight (4:10)
  7. The Hunt (3:52)
  8. Dirge (4:56)
  9. On My Way (5:15)
  10. Lost Never Found (5:17)
avatar van rafke pafke
Ontstellende cover! Wekt in ieder geval mijn nieuwsgierigheid.

avatar van Flurk
De plaat van het jaar voor mij. (Tot nog toe)
Wat een intensiteit...

avatar van snarf349
Flurk schreef:
De plaat van het jaar voor mij. (Tot nog toe)
Wat een intensiteit...

En wat een meeslepende muziek.....

avatar van DjFrankie
Mooi plaatje, maar ook het artwork en boekje zijn erg de moeite waard. Aanrader.
Dirge is trouwens een topnummer.

Een zeer intense plaat van het duo Justin Greaves en Belinda Kordic. Justin Greaves is bekend van de band Crippled Black Phoenix , de in Australië geboren Belinda Kordic heeft in the Stabb en Killing Moon gezeten, voor mij onbekende bands. Op het toplabel van progmuziek KScope mogen ze hun eerste album leveren, nadat ze al in Justin Greaves band een keer samen hadden gespeeld. En dit debuut is bijzonder sterk. En wat is de cd prachtig uitgegeven, met op de voorkant een huiveringwekkend beeld. Dat laat al zien, dit wordt geen vrolijke plaat en dat is het ook niet geworden. Justin Greaves heeft alle muziek geschreven en Belinda Kordic alle teksten. De muziek is niet zomaar te beschrijven, er zit zoveel in. Van het label KScope verwacht je prog,maar dat is maar mondjesmaat aanwezig. Dat blijkt ook uit de voor progmuziek redelijk korte nummers. Er zitten nog wat resten van new wave (denk aan het oude 4AD label, Cocteau Twins) , wat post rock, dreampop, shoegaza, maar ook een scheut alt folk, americana en door Belinda Kordic is er ook nog een link met Franse zuchtmeisjes. Nu zou je denken dat het een allegaartje is, maar dat is juist niet zo. Welke groep ook wel wordt genoemd als referentiekader is 16 Horsepower. Se Delan betekent in het Spaans iets van voorkant, mij niet helemaal duidelijk waar dit op slaat. In ieder geval een hele mooie plaat, die ik graag op heb. Vrolijk word je er niet van, maar gelukkig ook niet depressief.