John Lee Hooker - Burnin' (1962)

Blues
Label: Vee-Jay

1. Boom Boom (2:32)
  2. Process (3:49)
  3. Lost a Good Girl (2:51)
  4. A New Leaf (2:30)
  5. Blues Before Sunrise (3:49)
  6. Let's Make It (2:27)
  7. I Got a Letter This Morning (2:44)
  8. Thelma (3:31)
  9. Drug Store Woman (2:47)
  10. Keep Your Hands to Yourself (2:10)
  11. What Do You Say (2:27)
avatar van spinout
Het zijn niet allemaal boogie's op dit klassiek Hooker album. Soms vertraagt Hooker het tempo. Toch een lekker album.

Het is niet vreemd dat John Lee Hooker af en toe het tempo vertraagt op dit album: het is immers ook een blues album. Nu moet ik zeggen dat de vele boogie songs hierop wel erg fijn zeg. Sterke melodieën, een hele fraaie stem en gitaar van Hooker en een prima band. Favorieten voor mij zijn Boom Boom, Process, Blues Before Sunrise, Drug Store Woman & Keep Your Hands to Yourself. Echt een uitstekende plaat!

avatar van jorro
En toch luister ik liever naar Lightnin' Hopkins of Bo Carter om er twee te noemen. Dit klinkt daarbij vergeleken wat meer opgepoetst om het zo maar te zeggen. Minder puur misschien.
Niet dat John Lee Hooker geen fraaie albums heeft geleverd, integendeel. Het spreekt mij wat minder aan.
Dit album staat op plaats 24 in de 100 Greatest Albums of 1962.

Recent verscheen een mooie heruitgave van deze plaat ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum. Voor deze uitgave is de muziek opnieuw gemasterd van de originele tapes. De LP is geperst op 180 grams vinyl en komt in een fraaie replica van de originele Vee-Jay Records hoes. Een aanrader kan ik wel zeggen en bijvoorbeeld hier nog te koop: Burnin' (LP) - John Lee Hooker | Platenzaak.nl