Adna - Night (2014)

6. Falling (3:21)
  7. Running (3:13)
  8. Night (4:00)
  9. Thoughts (3:04)
Adna Kadic is 19 en komt uit Zweden. Zo dat is één. Genoeg negentienjarige meiden die een prima debuut uitgebracht hebben toch?!
Zeker, maar zo heel af en toe steekt er eentje net boven de rest uit en zo iemand is Adna. Afkomstig uit Gothenburg en nu woonachtig in Berlijn.

Waar ik op haar EP uit 2012 toch een aardig Adele-gevoel krijg daar is dat hier slechts af en toe maar dan wel een Adele met wat minder soul. Soul in de muzikale begeleiding dan want qua stem is het even gloedvol wat mij betreft.
De begeleiding is allemaal wat koeler en dan denk ik al snel aan London Grammar. Het namedroppen is begonnen maar soms is dat nodig om interesse te wekken en interesse verdient dit jonge talent zeer zeker.

Mijn kennismaking was het nummer Night waar ik mede door de cello en de droevige ondertoon een behoorlijke Agnes Obel deja-vu kreeg. Koel en ijzig zoals het een echte dame uit het noorden betaamt maar bloedstollend mooi. Wat hebben ze daar toch waardoor er zoveel talent rondloopt?
Nightbreeze is ook al zo'n staaltje pracht en praal met dank aan de cello.

Een wat killer klinkende oudere single Dreamer genaamd gaf me het London Grammar gevoel en toen wist ik al dat haar debuut absoluut de moeite waard moest zijn en dat is het dus ook!

We krijgen een album gezongen door een jonge zangeres die klinkt of ze al heel wat heeft meegemaakt (en misschien is dat ook zo).
Dromerige, ietwat onderkoelde pop gezongen door een warme stem. Een goedwerkende combinatie die ervoor zorgt dat Adna weet op te vallen. Geen schreeuwerige pathos (waar Adele zich soms ietwat in kan verliezen) maar relaxte nummers.
Nummers met elk een eigen identiteit maar goed bij elkaar gehouden door een almaar schitterend zingende Adna. Nergens een noot te veel, nergens op het sentiment aansturend maar wel weten aan te komen in het hart van een muziekliefhebber.

Dat is knap als je al zo jong bent. Het belooft wat voor de toekomst want ik denk dat deze dame nog heel wat in haar mars heeft en ze hoeft zich voor dit sterke debuut dan zeker ook niet te schamen. Nee, ze mag er trots op zijn en ik denk dat er velen zullen zijn die mij hierin kunnen volgen.

avatar van Papartis
Ik draaide net London Grammar. Een van mijn favoriete albums.
Op mijn I-pad is Adna het eerste album. Dit opgezet en even de reacties op dit album gelezen.
Kom ik London Grammar tegen. En inderdaad zitten er overeenkomsten tussen beiden in.
Eric heeft het prima verwoord.
Prima album van deze jonge dame. Dit album zal zeker nog regelmatig gedraaid worden.

Deze dame verdient meer aandacht.