Blondie - Greatest Hits Deluxe Redux / Ghosts of Download (2014)

Alternatieve titel: 4(0) Ever

Rock / Pop
Label: Five Seven

1. Heart of Glass (4:33)
  2. Dreaming (3:04)
  3. The Tide Is High (4:38)
  4. Maria (4:05)
  5. Sunday Girl (3:02)
  6. Hanging on the Telephone (2:19)
  7. Rapture (5:33)
  8. One Way or Another (3:31)
  9. Call Me (3:31)
  10. Atomic (4:35)
  11. Rip Her to Shreds (3:18)
  12. Sugar on the Side (3:46)

met Systema Solar

13. Rave (4:01)

met Miss Guy

14. A Rose by Any Name (3:34)

met Beth Ditto

15. Winter (4:15)
  16. Drag You Around (3:14)
  17. I Screwed Up (3:59)

met Los Rakas

18. Relax (5:49)
  19. Take Me in the Night (3:23)
  20. Make a Way (3:55)
  21. Mile High (3:38)
  22. Euphoria (4:39)
  23. Take It Back (3:45)
  24. Backroom (4:06)
  25. Put Some Color on You * (3:52)
  26. Can't Stop Wanting * (3:10)
  27. Prism * (5:08)
totale tijdsduur: 1:34:13 (1:46:23)
avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Change of plans: "Ghost Of Download" zal met een andere tracklist worden uitgebracht als een bonus album bij "Blondie 4(0) Ever", een verzameling heropgenomen singles uit 2013.

avatar van E-Clect-Eddy
Dus er is een 'nieuw' album van Blondie om te markeren dat de band 40 jaar geleden is opgericht. Ik ben een fan sinds 'Dennis' uit 1978 zoals waarschijnlijk de meest mensen die nooit een voet in de CBGB hebben gezet. Na het teleurstellende 'Panic of Girls' uit 2011 had ik niet verwacht dat er nog nieuw werk zou komen. Maar hier is er dan toch een nieuwe voor het jubileum.

Dat nieuwe aan dit album is dus maar half waar, want de eerste helft bestaat uit klassiekers die in 2013 opnieuw zijn opgenomen. Maar waarom die heropnamens want ze lijken grotendeels op de originelen? Waarschijnlijk zodat dat drie van de oorspronkelijke ex-leden er niet van kunnen profiteren. Mogelijk dat REDUX in de albumtitel daar naar verwijst, minus deze ex-leden. Er schijnt nog onvrede te zijn tussen hen en de huidige kern van de band die eigenlijk Debbie, Chris en drummer Clem Burke zijn en toetsenist Jimmy Destri. Slecht 1 van de heropgenomen nummers is mede van de hand van één van die ex-leden de rest zijn nummers van de handen van Debby en Chris (of andere niet ex-leden). Dat is jammer want geen van de 'nieuwe' versies is beter dan het origineel. Ik hoor meer 'hoog' in de mix en de stem klinkt vanzelfsprekend ook minder soepel als weleer. Had dan unplugged / akoestische versies opgenomen denk ik dan, en dat als bonus toegevoegd aan het nieuwe album. Gemiste kans.

Deel twee van deze uitgave heeft dus 'Ghosts of Download', ook al zo'n vreemde titel. Dit zijn de nieuwe nummers van Blondie. Maar ik zou dit eerder als een Deborah Harry album aanmerken want in weinig is de oude Blondie te herkennen. Er zit veel Latin en Dance invloeden in een deel van de nummers maar nauwelijks Rock. Dat wil nog niet zeggen dat het slecht is maar je hebt wel het gevoel dat je peren hebt gekregen terwijl je appelen kocht. Ik vermoed dat de meeste 'oude' fans, en ach zijn we dat niet allemaal , hier niet op zitten te wachten.

Het toeval wil dat ik diverse solo albums van Debbie zeer te pruimen vind en bovendien ook van Latin en zelfs sommige Wereld muziek hou. Als ik de nieuwe nummers hoor dan denk ik dat haar stem nog zeer herkenbaar is en nog genoeg helder en een goede pitch heeft maar dat kan tegenwoordig in de studio opgepoetst worden. Er zit überhaupt veel hoog in de mix net als in deel 1 van deze uitgave, te veel hoog naar mijn mening. De nummers klinken aardig met als hoogtepunten 'A Rose By Any Name' en 'Mile High'. Dus als je even vergeet dat deel 2 officieel een Blondie album is en daarvoor Debbie Harry denkt dan is het nog redelijk te pruimen.

Of er ooit nog een echt goed Rock album van Blondie komt met de oorspronkelijke ex-leden is maar zeer de vraag. Maar spanningen die geleid hebben tot een breuk worden met de tijd vergeten en veel ex-bandleden op leeftijd kiezen om nog eens samen te komen. Dat hebben diverse acts / banden in de afgelopen 20 jaren bewezen, dus wie weet. Dit is nauwelijks een zoethoudertje te noemen maar mogelijk dat het live nog wel veel te genieten valt. Vooruit 3,5 sterren, for old time sake.

avatar van E-Clect-Eddy
'I Screwed Up' roep Debbie en ik ben verbaasd dat ik dat in de afgelopen dagen steeds meer zin kreeg om dit album op te zetten. Nu dat ik het circa 12x gehoord heb wordt ik in elk geval meer en meer enthousiast over het tweede deel. Het eerste deel sla ik over ook als dat niet slecht is, het is bekend maar net iets anders. Ik blijf erbij dat het hele album erg veel hoog in de mix heeft, alsof deze verkeerd gemasterd is.

De cover van Relax met zijn originele spookhuis-achtige begin is prachtig. 'Take It Back' stampt lekker door met koor en zag wel eens een single kunnen zijn. Als je je verwachtingen van een nieuw rock / new wave album ter zijde kunt schuiven en open staat voor een andere Blondie dan valt er veel te genieten.

Ik heb het album toch 4 sterren gegeven en als het eerste gedeelte met de refurbished hits en het geheel beter gemasterd was dan zou ik het mogelijk 4,5 hebben gegeven want de songs zijn gewoon goed alleen niet zoals ik van Blondie gewend ben, veel meer Dance en Latin invloeden. Daar hadden ze in het verleden ook al mee gespeeld alleen nu is het duidelijk geen (Pop/)Rock album. Deze zal zeker in mijn Top 10 van 2014 komen. Maar ja daar staan al veel albums die niet mainstream zijn.

avatar van Choconas
1,5
Debbie Harry klinkt op dit album (Ghosts of download) toch een beetje als je moeder die denkt dat ze nog altijd hip en modern is. Door de dance- en latininvloeden komen de toch al niet zo sterke liedjes zeer matig uit de verf. De vertolking van "Relax" is wat mij betreft ronduit belachelijk. Dit album is dan wel uitgebracht onder de naam Blondie, maar met de rockband van weleer heeft het allemaal weinig te maken.

avatar van Rudi S
Ghosts of Download vind ik maar een matig wij zijn er nu toch plaatje.