Poor Righteous Teachers - New World Order (1996)

Label: Profile

1. Who Shot the President? (Intro) (0:39)
  2. Miss Ghetto (4:45)
  3. Word Iz Life (4:30)
  4. Allies (4:30)

met Fugees

5. New World News (Interlude) (1:16)
  6. Gods, Earths and 85ers (4:54)

met Nine

7. My Three Wives (5:35)

met Miss Jones

8. Wicked Everytime (3:13)
  9. N.A.T.O. (Global Cops) (0:52)
  10. Conscious Style (4:26)

met KRS-One

11. Culture Freestyles (Interlude) (2:20)
  12. They Turned Gansta (4:16)

met Brother J en Sluggy Ranks

13. We Dat Nice (4:37)
  14. Hear Me Out (1:46)
  15. Fo da Love of Dis (4:40)
  16. Dreadful Day (4:30)
  17. Sistuh (4:33)

met Turiya Mason

18. Outro (2:06)
avatar van Korhymes
Ik vind dit echt zo'n dope album. Poor Righteous Teachers brengen die echte concious rap van hetzelfde niveau als Public Enemy en KRS-One, in mijn mening dan. Wise Intelligent ript elke track en overklast KRS-One waar hij samen mee rapt op de track Conscious Style.

Peep the jewels that I craft, see the fools that I class
I be schooling your ass, cause being truth is a task
And I am nothing but, I'm God-blessed nigga, what?
Take your hands off your nuts, and your lips off that blunt
Stand for something, stand erect, stand for this
You'll fall for anything cause you don't stand for shit

Niggas is small, my task is educate y'all
Can you stop selling crack cause negro that takes balls
I'm on that road called freedom, seldom traveled by the multitude
I bring gifts of life, light, and some conscious food

Wise Intelligent is echt een van de meest underrated MC's. Featurings zijn onder andere van KRS-One, The Fugees en Brother J van de X Clan.

'Gods, Earths and 85ers'

avatar van Osiris Apis
Er zitten goede nummers, vooral in de eerste helft van het album. Einde vind ik stuk minder (vanaf Hear Me Out).

En ik vind het beetje jammer van de Jamaicaanse en de vrouwelijke refreinen.

Ruim 3.5*.

RedLightCityBoy
Een van de beste hip-hop albums ooit gemaakt imo.
Ik was deze plaat even vergeten, maar gelukkig zie ik hem hier weer op MuMe. Binnenkort maar weer eens deze schitterende plaat luisteren en een stem geven.

Osiris Apis schreef:
'Gods, Earths and 85ers'

Die melodie is zo

avatar van Kill_illuminati
Ik wil deze plaat zo graag hebben, echt prachtige nummers staan hier op.

Poor Righteous Teachers - New World Order

Poor Righteous Teachers is qua groep goed met Naughty By Nature te vergelijken. Beide ontstaan eind jaren 80' en later in de 90's kwamen de platen. Zo begin jaren 90' kwamen er de eerste succesen voor deze groep.

''Rock Dis Funky Joint'' en ''Holy Intellect'' waren de eerste kleine hitjes. Sinds die releases werd de groep steeds iets groter en verdween het uit de underground scene. Ze werden zeker geen commerciele groep, maar ze zaten net als Naughty By Nature tussen commercieel en underground in.

De groep bestaat uit:

MC: Wise Intelligent
Ook hem vergelijk ik erg makkelijk met Treach (Naughty By Nature).
Beide een ongeloofelijke flow die non-stop doorgaat.
Soms als ik naar Wise luister heb ik echt zo'n gevoel: 'man, moet je niet eens ademen'. Dat zie ik wel als een pluspunt. Ik zie graag een rapper tot het uiterste gaan.

MC/Co-Producer: Culture Freedom
Als MC hoor je hem alleen in een solo: 'Sistah'
Daar komt hij best aardig voor de dag (hij zou wel vaker mee mogen doen op nummers). En als producer vindt ik hem maar zwak.
Op zijn producties moet ik het altijd van de raps hebben.

Producer: Father Shaheed
Een erg sterke producer die op dit album geniale producties heeft neergezet. Zeker niet alles is even goed, dat maakt hem net niet perfect. Maar hij staat sterk achter de groep.

New World Order:

De cd is voor mij de eerste kennis making met Poor Rightous Teachers. Het is voor mij redelijk goed bevallen, maar toch teleurstellend als je alleen de beste nummers kent. Want de beste nummers die openen meteen in het begin van de plaat: Ms. Ghetto, Word Iz Life, Allies, Gods, Earths and 85ers en Consious Style. Toen ik die nummers voor het eerst hoorden was ik gelijk om. Prachtige nummers, maar treurig genoeg zit deze plaat niet vol met die lekkere nummers.

Wise Intelligent blijft goed, maar de productie word op dit album vanaf nummer 11 steeds minder. Het lijkt wel een dalende trap, echt zonde, want dit album kon echt beter zijn geweest als Father Shaheed meer sterke producties kon leveren.

3.5*

avatar van P Jay
Kan me eigenlijk persoonlijk niet echt vinden in de vergelijking met NBN... Wat was er in godsnaam commercieel aan PRT (van het niveau "O.P.P., Hip Hop Hooray, Feel Me Fow,..." van NBN)? Qua geluid en boodschap ook weinig raakvlakken. PRT zijn radicale afrocentristisch geïnspireerde hiphop met een Jamaïcaans tintje. Waar past NBN in dit rijtje?

RedLightCityBoy
NBN heeft inderdaad wel echte grote hits gehad (groter dan PRT).
Maar vooral in het begin van hun carriere zaten hun wel op hetzelfde beroemdheidslevel. Want ''Rock Dis Funky Joint'' was in Amerika lang en grote hit. Qua geluid vind ik de beats wel anders, maar ik had het ook over de flows van de MC's Wise en Treach. En over detzelfde boodschap en hetzelfde geluid, daar heb ik me in mijn bericht niet over uit gelaten. (Alleen over de 'MC's dan.)

avatar van Osiris Apis
De boodschap en geluid lijkt me nou net de belangrijkste aspecten voor een vergelijking.
Ik zou NBN ook niet vergelijken met PRT.

RedLightCityBoy
Inderdaad, maar dat heb ik niet genoemd in mijn bericht.
Alleen de vergelijkling van dezelfde soort MC's en dezelfde beroemdheid.Dus op dat front vergelijk ik ze, meer niet.

avatar van MAS
MAS
Leuk album maar ik vind het op het einde ook een beetje inzakken. Het hoogtepunt is natuurlijk Gods, Earths and 85ers. De piano sample daarin is trouwens een paar jaar geleden nog gebruikt door de Nederlandse rappers Surya en Timmy V.

avatar van principal2000
Hoogtepunt is toch Word Iz Life. Deze heb ik nog op 12"....vandaar. . Tot nu toe klinkt dit wel okay. Mijn definitieve beoordeling volgt (uiteraard) nog.

FightForMore
Het is wel een aardig album, maar het duurt zo langdurig en op het einde zakt het wat in.

avatar van principal2000
Prima album met sterke beats en goede (gast) MC's. Op het einde worden de beats wat makkelijker / eentoniger, maar ze halen nog steeds een voldoende. Een aantal zeer sterke nummers zoals Gods, Earths en 85ers, They Turned Out Gangsta, Miss Ghetto, Conscious Style en in mijn ogen veruit het beste nummer Word Iz Life ( ). Inhoudelijk hebben de Poor Righteous Teachers ook meer dan genoeg te melden. Een dikke 3,5*.

avatar van He$$el_01
Earths en 85ers staat vanaf het moment dat ik hem leerde kennen in het grote Hip Hop K.O. topic ongeveer elke dag wel op. Ook nu staat hij al weer een tijdje op repeat.

Binnenkort maar even het hele album checken.

avatar van Harderwiek
Geen dank. Je moet het album zeker een keer luisteren!

avatar van Shelter
beats en producties zijn vet, lekkere pompende soulvolle beats. Rappers hebben een lekkere flow en wat te melden. Conscious Style, daar lijkt de manier van rappen een beetje op NBN.
Maar voor de rest vind ik de vergelijking ook niet op gaan.
Album zit vol pareltjes...nice!

avatar van Shelter
RedLightCityBoy schreef:
NBN heeft inderdaad wel echte grote hits gehad (groter dan PRT).

Ik kan me nu wel voorstellen wat je bedoelde met NBN hierop lijkend.
Het is niet kwa sound, maar kwa stem van een van de rappers. Die lijkt inderdaad behoorlijk op Treach. Even een bericht na 7 jaar opduiken