Lowlakes - Iceberg Nerves (2014)

Australiƫ
Electronic / Pop
Label: Kunsthaus

1. Entry (3:01)
  2. Foundations (3:19)
  3. Newborn (4:10)
  4. Replace the Face (3:53)
  5. Now, She Said (4:38)
  6. Fauna (5:38)
  7. Elevator Music(UP!) (1:51)
  8. Iceberg Nerves (5:16)
  9. Cold Company (3:39)
  10. Belle (6:11)
  11. Big Blood (3:50)
  12. Be Your Man (6:11)
Lowlakes doet me een beetje aan Hercules & Love Affair (maar dan minder disco) denken vanwege de zang die raakvlakken kent met die van Antony en daardoor schiet een gezelschap als Wild Beasts ook gelijk door mijn hoofd. Ook Jamie McDermott van The Irrepressibles mag niet ongenoemd blijven.

Hoge zang met vaak wat gemengde pop/rock/electronic als begeleiding. Wellicht wat dromeriger af en toe.

Liefhebbers van genoemde namen moeten hier wel wat mee kunnen lijkt me.

Het knispert en sputtert en de stem van zanger Tom Snowdon wiegt je op aangename manier in een sluimerstand zonder dat het slaapverwekkend is.

Op zich is het niet echt mijn favoriete muziek, maar de cd meegenomen met een hele stapel andere muziek. Leuke hoes en op internet stonden wel een aantal begrippen die me nieuwsgierig maakte en naast allemaal rootsachtige cd-s toch ook even iets anders. Deze groep uit Australië leerde elkaar kennen tijdens karateles en besefte dat ze naast karate ook de belangstelling voor muziek deelde. De begrippen die ik op internet las waren shoegaze, altenative, indie en dreampop, dus was ik nieuwsgierig hoe dat zou klinken. Dan ook nog de hele aparte zang a la Anthony en er kan iets heel moois ontstaan. En er staan ook prachtige nummers op, waar vooral de wat rustige nummers indruk maken. Het nummer Now, She Said is zo'n prachtig rustig atmosferisch nummer. Maar dat niveau wordt niet de hele tijd behaald. Ik vind het wel moeilijk om een stem uit te brengen. Miet geheel mijn type muziek, maar in zijn soort waarschijnlijk zeker niet slecht. Ik denk dat ik met een 3.,5 mijzelf en de cd recht doet.