John Powell - Face Off (1997)

Score
Label: Hollywood

1. Face On (4:57)

2. 80 Proof Rock (4:29)
  3. Furniture (7:12)
  4. The Golden Section Derma Lift (3:15)
  5. This Ridiculous Chin (6:52)
  6. No More Drugs for That Man (7:28)

7. Hans' Loft (3:38)

met Gavin Greenaway

8. Ready for the Big Ride, Bubba (3:54)
neo
Mark Isham werd door John Woo gevraagd om de score te schrijven. Deze werd afgewezen toen Isham al meer dan de helft afhad. Woo die al eerder gebruikte maakte van Zimmer voor Broken Arrow, vroeg of hij geïnteresseerd was. Deze had echter geen tijd en schoof het project door naar Powell. Powell deed het hier solo, zonder Zimmer, alhoewel hij wel enige hulp kreeg van Gavin Greenaway. Isham had een hele andere opzet in gedachte dan zoals Powell die uiteindelijk realiseerde (misschien was het allemaal net iets te licht). Woo was erg te spreken over de opening waarin de emotie ervan afspat. Oftewel ‘’Face On’’ waarin meteen duidelijk wordt dat zijn stijl makkelijk kan overschakelen naar een donkere sfeer zonder te plotseling of gehaast over te komen. Een prachtig emotioneel thema gespeeld thema mond uit in stukken met een koor, waarbij Handel’s ‘’Since By Man Came Death’’ uit ‘’Messiah’’ geintegreerd word.Dit prachtige thema voor Mikey en Archer keert prachtig terug in de score, op dit album helaas enkele keren, pas bij ‘’Ready for the Big Ride, Bubba’’ goed terug te horen. Naast dit prachtthema zijn het vooral de verschillende elektronische drums, elektrische gitaren, veel sfeer effecten en complexe percussie. ‘’Furniture’’ is de actietrack van de uitgaven, waarin rhytmische sterke en snelle orchestratie en geweldige koper elementen dit zo’n enerverende track maken. Zelfs het thema komt hier en daar terug ergens naar de 3 minuten. Maar van waar die titel? Furniture als tracktitel voor een typische chase scene op een vliegveld… De dramatische kant en tevens donkere kant van het verhaal, de gezichtsverwisseling wordt perfect verwoord in ‘’This Ridiculous Chin’’.Castor Troy vaak gekenmerkt door hevige gitaargeluiden zoals in ‘’80 proof Rock’’ aan het begin. Dat het album een zooitje is blijkt wel uit track 4 ‘’The Golden Section Derma Lift’’ beginnend met de vishaak scene wat overgaat in een ander stuk veel eerder gehoord. Prachtig is ‘’Hans Loft’’, een van de betere actietracks. Ook wel een referentie naar een zogehete ruimte van Zimmer waar met andere Media Venture leden kan zitten als deze toe zijn aan wat rust, alleen bereikbaar via een ladder. Tevens is ‘’Original Ideas’’ uitgaven met de complete score in chronologische volgorde te krijgen als bootleg. 4.5 sterren

avatar van Bruce Almighty
Matig album niet helemaal geweldig als je het mij vraagt de film is wel goed maar de muziek is duidelijk wat minder!

* * * *

busta_x
Mijn favoriete film (nr.1), ook de muziek is vaak de reden waarom ik de film steeds weer opnieuw bekijk, fantastische soundtrack.
John Powell's film score debut en gelijk goed, van suspense naar rustige feel good tunes, i like it.

Er missen wel aardig wat tracks trouwens (zoals Prison Escape, Homecoming, Boat Chase en nog veel meer), er zijn namelijk nog veel betere nummers te horen via youtube die ook in de film zaten, maar hebben ze niet uitgebracht.
Oftewel een score waar veel uit mist, maar nog steeds is deze score de moeite waard.

Maar waarom ze de allerbeste nummers hebben weggelaten is een groot raadsel, vreemde keus, ja ik denk omdat veel tunes meerdere keren werden gebruikt in een ander nummer, dus dan zou het teveel van hetzelfde worden.
Er is overigens wel een Complete Recordings album, is alleen erg zeldzaam.

Net geen 5* omdat één dezelfde tune vaak word herhaald in meerdere nummers, en er missen teveel nummers, zonde dat er zoveel knipwerk is gedaan.

neo
In die tijd waren er grote orkesten die waren aangesloten bij een vakbond, waardoor de kosten enorm stegen als je een x-aantal minuten wilde uitbrengen. Een label als Varese Sarabande was vroeger berucht om zijn uitgaven van maximaal 30 minuten. Daarboven waren de prijzen ineens een stuk duurder. Dat is waarschijnlijk de reden.

busta_x
neo schreef:

Jammer, want de complete score van face/off is de mooiste score/soundtrack ooit gemaakt naar mijn mening, die zou dan wel op nr.1 staan in mijn top10.
Via youtube is de hele score te beluisteren, gewoon face/off complete recordings intypen en je komt alle nummers wel tegen.
The Funeral is echt wow, jammer dat de geluidskwaliteit (waarschijnlijk zwakke mp3 files) wat matig is van complete recordings, maar nummers zijn geweldig.

De nummers die je hier ziet staan zijn van John Powell, de complete recording nummers zijn van Hans Zimmer en Gavin Greenaway.