Alice Russell - My Favourite Letters (2005)

Soul
Label: Tru Thoughts

1. All Else Can Wait (2:05)
  2. What We Want! (3:16)
  3. Humankind (4:41)
  4. Mean to Me (4:05)
  5. A Fly in the Hand (4:43)
  6. To Know This (6:37)
  7. I'm Just Here (5:21)
  8. Munkaroo (4:41)
  9. All over Now (6:26)
  10. High Up on the Hook (6:01)
  11. Mirror Mirror on the Wolf - 'Tell the Story Right' (4:58)
  12. Remember to Forget (3:35)

Dit album is er echt ingeknald bij mij. Die stem, het laat me niet los.
A Fly in the Hand is zonder twijfel één van de mooiste soul-nummers die ik laatste jaren gehoord heb.

Van mij krijgt het plaatje 4,5 ster.

heerlijke soul muziek, desondanks zeer afwisselende nummers. Russell heeft een schitterende stem, fantastische band ook nog.

roeland
Reijersen schreef:

Idem!
Hoewel ik totaal geen soulman ben, greep deze plaat me direct bij de strot.

roeland
Hoewel dit naturlijk geen pure soul is, maar bonte mix van soul, funk, jazz, pop, zelfs beetje hiphop en disco.

tondeman
Zo hé, das wat anders dan Joss Stone. Bedankt voor de tip, Reijersen!

tondeman schreef:
Zo hé, das wat anders dan Joss Stone. Bedankt voor de tip, Reijersen!

Graag gedaan. Ben blij dat je het leuk vind.

Social_Mask
Heerlijk album dit. Prachtige stem. Heeft iets eigenaardigs. Erg mooi. Soms lijkt het een fluisterende stem.
Lekker een gemixed album.

A Fly In The Hand
High Up On The Hook

Reijersen schreef:

Van mij krijgt het plaatje 4,5 ster.

En dat is het nog steeds! Het wordt alleen maar beter en ik ontdek meer en meer. Mijn stem van 4,5* blijft staan.

avatar van lebowski
Reijersen, wat een aangename verrassing is dit zeg. Heerlijk warme, vaak hoekige en funky arrangementen, zeer dansbaar van tijd tot tijd. Niet overgeproduceerd - waar albums uit jouw hoek nogal eens onder lijden - en dan komen we bij de finishing touch: Russell's stem. Heerlijk, met dat kleine beetje 'hese' geluid om het allemaal nog iets rauwer te maken. Ben benieuwd wie de muzikanten zijn, ze heeft een sterke band verzameld.

Deze ga ik direct bestellen. En dan haal ik met mijn 4 sterren het gemiddelde ook nog omlaag

avatar van jelmer19
Instrumentaal klopt alles aan dit plaatje. Heerlijke funky muziek idd.
Toch blijf ik moeite hebben met de vrouwelijke zangstem. Iets waar ik al een poosje aan leid. .
Nummers als What We Want! en A Fly in the Hand klinken erg lekker en ik hoor dat dit hier en daar erg goed is maar een heel album uitluisteren, daar heb ik moeite mee.

jelmer19 schreef:

Last van het eazyfan-syndroom? Of zijn er wel degelijk veel vrouwelijke zangeressen die je goed vindt?

avatar van jelmer19
Haha, I Don't know.. Het ligt me gewoon niet.
Mevrouw Winehouse is op dit moment de enige die me enthousiast kan maken.

avatar van Rhythm & Poetry
Wat een geweldige stem heeft deze vrouw. Ondanks dat dit niet geheel mijn stijl is en dat het waarschijnlijk nooit mijn stijl gaat worden (maar zeg nooit, nóóit) kan ik dit album zo nu en dan zeer goed waarderen. Heerlijke funky muziek. Ik moet dan ook zeggen dat ik helemaal gek ben van de producties. Humankind vind ik het mooiste nummer. Maar ook het heerlijke A Fly in the Hand kan mij zeer goed bekoren. Na 2 luisterbeurten zet ik hem op 4* maar ga hier de komende tijd nog wat meer aandacht aan besteden. Bedankt voor de mooie cd, Reijersen en Alice.

avatar van sq
sq
Wat een heerlijke plaat is dit. Een van de allerbeste uit de soulabums van de week. Ik kende al wel wat van Alice Russel (losse nummers, lukraak geprobeerd) maar dit hele album is veel beter dan ik dacht. Het duurt even voordat het op gang komt (ik vind de openingsnummers niet zo geweldig) maar zeker het stuk van nrs 5 tot 10 is een mooi stukje werk, met ´All Over Now´ als mijn topfavoriet. Dat wordt voor mij echt zo´n nummer dat ik steeds weer terug ga halen, alleen daarvoor zou ik de CD al kopen.

avatar van lebowski
Halfje erbij, dit album staat na een voorzichtige opening als een huis!

avatar van unaej
"Een zwarte dame in het lichaam van een blanke meid", zo schrijft Reijersen ergens. En gelijk heeft 'ie: wie Alice Russell aan het werk hoort vermoedt inderdaad dat achter deze ietwat melancholische, slepende stem een niet weinig corpulente Afrikaanse schuil gaat.
Wat 'My Favourite Letters' zo uitzonderlijk maakt is, naast Russell's verschijning, de sterke band die haar begeleidt. Soul is het vertrekpunt, maar uitstapjes naar funk en jazz (het magistrale 'To Know This') houden de nodige variatie erin, die een leek zeker nodig heeft.
Een plaatje dat vele richtingen tegelijk uitgaat, zonder een fundamenteel gevoel van tristesse te miskennen. Dit smaakt naar meer.

Dank je voor de kennismaking, Reijersen!

avatar van Paap_Floyd
30 november in Paradiso

avatar van kemm
"Get out my way, fellas, Don't you touch my hand, Make way for my demand" zingt ze al in het tweede nummer. Een vrouw met ballen aan haar lijf dus. Combineer dit met de producties van TM Juke en je weet niet wat je hoort. Zelfs de songs die je na de eerste luisterbeurten nog niet over de streep konden trekken, doen dat de luisterbeurten nadien gegarandeerd wel.
Of zoals Reijersen in het eerste bericht al zei: Wereldplaat

avatar van Monkeypriest
Super album
Uitblinkers zijn voor mij High Up On The Hook, Humankind en All Over Now. Fantastische nummers gewoon.
De rest is ook beter dan gemiddeld, daarom dan ook een dik verdiende 4

avatar van Angelo
Ik zet mijn vraagtekens bij het genre ‘soul’ dat hier vermeld staat. Vind dat behalve haar stem weinig soul op dit album te horen is, misschien is dit een iets ‘neosoul’ maar meer dan dat zeker niet. Van deze muziek word ik ook een beetje onrustig het komt allemaal wat rommelig over. ‘Humankind’ is wel erg bijzonder en datzelfde geldt voor ‘A fly in the hand’ verder kan ‘All over now’ er nog mee door, van al het overige word ik niet warm of koud. Ik snap de hoge waardering voor dit album dan ook niet, dat zal dan wel aan mij liggen. Misschien moet ik dit album eens wat vaker beluisteren om het meer te gaan waarderen maar ik betwijfel het.

avatar van wibro
Ik had nog nooit van Alice Russell gehoord tot dat ik een nummer van haar hoorde in de Soul Songs KO 2011. Ondanks dat ik niet op dat nummer stemde was voor mij dat toch een reden dit album van haar eens te gaan beluisteren en ik kan niets anders zeggen dat dit prima muziek is hoewel ik het niet 100% soul vind maar meer een combinatie van soul en electronic wat bij mij zeer aanstekelijk werkt. Het nummer op dit album dat ver boven alles uitspringt is het nummer "All Over Know" waarvan de muziek mij erg sterk doet denken aan aan dat van "Bonobo", ook een van mijn grote favorieten wat electronic betreft. Ik heb dit album nu voor de derde keer beluisterd en voor mij is dat voldoende dit uitstekende album een zeer hoge waardering te geven.