Adam Faucett - Blind Water Finds Blind Water (2014)

Folk / Rock
Label: Last Chance

1. Day Drinker (4:16)
  2. Melanie (5:08)
  3. Edgar Cayce (4:19)
  4. Walking Home Late (4:52)
  5. Benton (4:39)
  6. Poet Song (3:15)
  7. Sparkman (4:27)
  8. Opossum (3:44)
  9. Killer on Staten Island (4:36)
  10. Rock Ain't Gold (3:43)
avatar van Lura
Op Altcountry is een lovende recensie over dit album te lezen. Jammer dat dit niet opgepikt wordt.

avatar van Hendrik68
"His voice knocks your brain into the back of your skull" - The Onion A.V. Club

Deze opmerking haal ik van de bio op de site van Adam Faucett uit Little Rock Arkansas. Daar is niks teveel mee gezegd. Als hij vol uithaalt dan zijn er weinigen die op die manier kunnen zingen. Verderop wordt ook nog een vergelijking gemaakt met een stem van "Tim Buckley tot Otis Redding". Dat kun je wel heel ruim uitleggen. Geeft wel aan dat zijn vocale kwaliteiten niet snel ter discussie zullen staan. Als je naar een foto van deze enorme baardmans kijkt zou je dat absoluut niet verwachten. Maar als het alleen de stem is die indruk maakt dan heb je uiteindelijk nog niet heel veel. Dus is het ook belangrijk dat hij een stel mooie liedjes kan schrijven. Nou ik zou zeggen luister en oordeel zelf. Nummers als Walking Home Late worden niet zo heel vaak gemaakt. En zeker niet door iemand die dat vocaal ook nog eens extra intensiteit meegeeft. Leuke aan dit nummer is is dat het wordt opgevolgd door het wat makkelijker in het gehoor liggende Benton. Dat is de muziek van Faucett in een dop. Her en der prachtige staaltjes, maar lang niet altijd even zwaar op de maag. Een uitstekende mix van roots en folk/rock. Dit kon voor mij wel eens een van de mooiere albums van het jaar worden.

Hendrik68 schreef:
Dit kon voor mij wel eens een van de mooiere albums van het jaar worden.

Dat zou zo maar eens kunnen gaan uitkomen, Henk!

kistenkuif
Lekkere plaat. Soulvol en recht in je gezicht gezongen. Iets te recht naar mijn smaak wat betreft moduleren en fraseren maar met een gedrevenheid waar je niet aan ontkomt. Hij doet me denken aan Scott Miller (and The Commonwealth). Maar er zijn er wel meer in dit genre. Goeie rootsrock, niet bijster origineel maar wel oerdegelijk en fijn luistervoer. Schep mij maar op.

avatar van Lambchop
Lura schreef:

Dat zou zo maar eens kunnen gaan uitkomen, Henk!

Edgar cayce is op dit moment het beste nummer van 2014 persoonlijk

avatar van Ducoz
Ik vind het een lastige plaat, niet alles spreekt me direct aan.
Maar met een nummer als Opossum... damn, op een of andere manier word ik daar door geraakt en het doet me heel erg aan mezelf denken. Raar.
Killer on Staten Island vind ik ook erg mooi.

Hoewel dit album niet mee dingt voor de top 10 van dit jaar voor mij, komt het nummer Opossum wel hoog in mijn lijstje voor nummers van 2014 te staan!

avatar van Ducoz
Dit album komt deze maand uit op oranje vinyl. Voor het eerst, ook komt de CD weer opnieuw uit. (Zelfde geld voor vinyl en CD van Like a Temple).

Ducoz schreef:

En begin volgend jaar een gloednieuw album!