Dio - Live in London (2014)

Alternatieve titel: Hammersmith Apollo 1993

Rock / Metal
Label: Eagle

1. Stand Up and Shout (4:20)
  2. Strange Highways (6:12)
  3. Don’t Talk to Strangers (5:51)
  4. Evilution (6:45)
  5. Pain (With Guitar Solo) (9:36)
  6. The Mob Rules (3:42)
  7. Children of the Sea (2:42)
  8. Holy Diver (4:26)
  9. Heaven and Hell (3:48)
  10. Man on the Silver Mountain (2:22)
  11. Drum Solo (5:52)
  12. Heaven and Hell [Reprise] (1:41)
  13. Jesus Mary & the Holy Ghost (4:14)
  14. Hollywood Black (5:23)
  15. The Last in Line (6:48)
  16. Rainbow in the Dark (5:01)
  17. We Rock (5:17)
  18. Here’s to You (5:08)
avatar van BlauweVla
Interessant! De jaren '90: geen draak meer op het podium, maar een keiharde Dio na de tweede split met Sabbath. Er zijn al meer Live DVD's, ook uit de jaren 80, en die zijn zeker leuk in de tijd te plaatsen. Dit is met een stoere gitarist die naar mijn idee veel onnodige kritiek heeft gehad. Als Iommi zo gespeeld had was het misschien beter begrepen geweest, het is hard en niet per se gitaarheld/noten neukerij namelijk. Craig Goldy en Vivian Cambell OK, super, maar dit is 1993, het jaar eisten een andere opzet en dat vond ik Dio prima lukken (ook in 1997 in Paradiso, waar ik Dio de enige keer gezien heb). We hebben ook nog podiumbeest Jeff Pilson op bas en Vinnie Appice op drums, ook het vermelden waard

Geluid: zeer goed.
Beeld van de DVD versie: helder strak zoals je dat toen had.

De band is gedreven, speelt alsof ze zich moesten bewijzen. En dat moesten ze zich ook ergens toen. Een gewijzigde line up en een iets andere koers waar de tijd om vroeg en wat Ronnie James Dio ook wilde volgens mij.

Dio in de jaren 90, in 1997 heb ik de band in Paradiso gezien (met Larry Dennison op bas), en dat was vergelijkbaar, helaas met minder "Strange Highways" stukken, want wat had ik graag "Evilution" zoals hierop daar meegemaakt! Desalniettemin: geweldig om mee te maken. Vooral omdat: Ronnie zichzelf omschreef als gevoelsmens, iets dat ik daar dus in het echt bewezen heb gezien. Hij kreeg tussendoor rozen van het balkon toegeworpen, dat een liefdevolle lach en een grappige aftocht van het podium tot gevolg had, huppelend met de rozen boven z'n hoofd houdend.

De DVD versie is zoals je van van Eagle Rock mag verwachten, goed verzorgd met een boekje vol informatie en quotes van bandleden.
Aanrader! Voor de fan. Voor de mensen die minder met de draken en piramides van de jaren 80 hebben en voor de Dio Black Sabbath jaren 90 liefhebber, want daar heeft het veel van weg.
Na de "Donington" live dubbel CD is dit, na zijn overlijden de 2e release die van echte waarde is voor mij.

avatar van glenn53
Tsjonge jonge wat is Dio en de hele band hier geweldig. Verplichte aanschaf.

avatar van BlauweVla
Ik krijg er geen genoeg van, droom er haast van

avatar van Thenop
Prachtige show uit een weinig gedocumenteerde periode. Dio had met Tracy G. een duidelijk andere koers uitgestippeld. Later heeft Dio deze periode als minder geslaagd bestempeld. Ik vind echter Strange Highways (en deze bijbehorende tour) heel erg sterk. Opvolger Angry Machines boeit me beduidend minder.

avatar van Brutus
Alle dvd's die zijn uitgebracht van Dio zijn de moeite waard. Ik vind het mooi dat er ook nummers op staan die niet vaak zijn gespeeld. Here's to you of Evilution. Ik vind alleen, Jesus Mary geen geweldig nummer. Ik had liever van het album Strange Highway Give her the sun gehoord. Het beste nummer van dat album.