BADBADNOTGOOD - III (2014)

Canada
Jazz
Label: Innovative Leisure

1. Triangle (3:47)
  2. Can't Leave the Night (4:40)
  3. Confessions (5:01)

met Leland Whitty

4. Kaleidoscope (7:06)
  5. Eyes Closed (6:03)
  6. Hedron (5:41)
  7. Since You Asked Kindly (4:42)
  8. CS60 (6:59)
  9. Sustain (6:28)
Elmo.
De sfeer is veel minder sterk dan die van het vorige Badbadnotgood album, maar ze leveren toch nog een fijn jazzalbum met een duidelijke eigen stijl.

avatar van Norrage
Het Canadese trio BadBadNotGood bestaat uit Matthew Tavares op keyboard/synthesizer, Chester Hanser op bas en Alexander Sowinski op drums. Een spannend jazz-piano-trio, dat vooral bekendheid begon te krijgen door hun samenwerking met Odd Future; dat hiphop gezelschap met onder andere Tyler the Creator en Frank Ocean. III is (ja echt) hun derde album alweer, en ze hebben al een behoorlijk fanschare bij elkaar weten te krijgen. Dat is niet vreemd, want ze hebben een toegankelijk geluid dat toch door hun hele repertoire enorm spannend blijft door het gebruik van vette hip-hop samples en donkere electronica.

III staat vol karakteristieke BadBadNotGood nummers. Zo wordt het openingsnummer Triangle heerlijk gedragen door een spacy en funky bas-lijntje. Schitterend hoe de baslijntjes van Hanser en de piano van Tavares hier constant in elkaar overlopen, permanent voortgestuwd door dat dikke en vet aangezette drumgeluid van Sowinski. Ook heel vet aan deze plaat is die illustere sfeer, die duidelijk naar boven komt op bijvoorbeeld Can't Leave The Night of Kaleidoscope, waar die donkere en zware bas meermaals de toon zet, vaak in samenwerking met die even donkere drums. En niet zelden herkennen we in deze plaat vleugjes DJ Shadow; van die sterke improvisaties, gedragen door die harde drums maar ook gekenmerkt door beats en samples die we in de verte ergens van lijken te kennen. Geen idee of het echt samples zijn, of waar de inspiratie vandaan komt verder, want het trio weet een sterk eigen en origineel geluid op de mat te leggen. Maar uiteindelijk is het vooral de combinatie van instrumenten die het album een geheel maakt. De combinatie van ontspannende piano-klanken of spacy synthesizers, met die donkere bas, en die bezwerende hiphop drums, maken dit album zeer geslaagd.

Badbadnotgood is met III iets meer in de jazz terecht gekomen dan op hun vorige albums. III komt meer over als een spontaan tot stand gekomen album, vol van zeer vindingrijke beats en geconcentreerd samenspel. Wat minder funky, dansbaar en/of elektronisch dan hun vorige platen, maar daardoor een hele volwassen plaat waarin de klasse van het trio is doorontwikkeld en nog sterker naar voren is gekomen. Goodgoodnotbad!
Pat-sounds: Album Badbadnotgood - III (2014) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van Alarum
Elevator music for the mentally insane.

BADBADNOTGOOD (na deze ene keer de hele naam gezegd te hebben, noem ik ze vanaf nu BBNG voor redenen die me nogal duidelijk lijken, al is deze uitleg langer dan een aantal keer de naam voluit typen, maar ach) is een jazztrio uit Toronto, Canada. De gemiddelde leeftijd van de heren in kwestie is naar mijn weten 21 jaar. Wat opvallend is, aangezien de meeste jongeren op die leeftijd niet denken aan het maken van jazz of post-bob. Enfin, deze heren hebben met het album III, wat zoals de naam al aanduidt, het derde album is van de heren, een heerlijk album afgeleverd die een geheel eigen stijl heeft gekregen als men het vergelijkt met de vorige albums.

De zogenaamde “roots” van de heren liggen namelijk in het coveren van hip-hop nummers en daar vervolgens een eigen draai aan te geven. Zo hebben ze samengewerkt met Odd Future, maar hebben de heren ook nummers van bijvoorbeeld James Blake gecoverd. Al deze covers bevatten elementen van hiphop, jazz en post-bob. Met altijd ruimte voor jamsessies.

Met dit album laten de heren dit concept helemaal los. Het album staat vol met originele nummers van BBNG zelf. En dan merk je ook meteen dat het “speelse” van de vorige albums wat veranderd is in een meer ingetogen en volwassener album. De nummers zijn meer een geheel, en er is minder ruimte gekomen voor improvisatiesessies tijdens de nummers. Maar denk niet dat je daarvoor in de plaats makkelijke muziek te horen krijgt, want niets is minder waar. Op het eerste gehoor klinkt het album rustig, en soms zelfs wat minimalistisch, meer neigend naar die jazzy liftmuziek die je in films vaak hoort. Maar als je wat beter oplet, verandert de liftmuziek in een liftmuziek die wel heel erg ingewikkeld in elkaar steekt. Deze jongens weten wel hoe ze een instrument moeten bespelen. Zo begint het openingsnummer “Triangle” met één van de meest jazzy baslijnen die ik in lange tijd te horen heb gekregen, zonder het echt overdreven moeilijk te laten klinken. Gevolgd door een pianopartij die daarna overloopt naar een ingetogen jazzsessie waarbij je toch wel duidelijk hoort hoe goed deze jongens hun instrument beheersen.

Het nummer “Confessions” is persoonlijk één van mijn favoriete nummers op het album. De saxofonist Leland Whitty speelt daarbij een grote rol. Nu is de saxofoon op zichzelf al een heerlijk en sexy instrument om aan te horen, maar in combinatie met de bas-, piano- en drumpartijen van BBNG wordt dit verweven tot een geweldig geheel.

Wat verder luisterend naar het album komt men weer een wat oudere sound van de mannen tegen, dit vooral op de laatste 2 nummers: “Since You Asked Kindly” en “CS60”. Op deze wat meer uptempo nummers horen we duidelijk wat meer de hiphop beats terugkomen die we kennen van de vorige 2 albums van BBNG. Wat een wat raar einde breidt aan het album, aangezien de rest van het album veel meer een geheel is, en deze 2 nummers buiten de boot vallen. Maar dat neemt niet weg dat dit slechte nummers zijn, het klinkt alleen alsof ze nog over waren van de vorige platen. Maar dit is dan ook maar 1 van de weinige minpunten die ik kan vinden op dit album.

Al met al is het een zéér lekker album geworden, wat ondanks dat het een jazzalbum is, toch lekker weg luistert. Als je op zoek bent naar dezelfde stijl van de vorige albums, ben je hier aan het verkeerde adres. Het is duidelijk nog wel BBNG, maar een volwassenere versie hiervan. Ook dan; geef dit album een kans, het is het waard.

Favoriete nummers:

Confessions
Eyes Closed
Triangle

avatar van Oepsje
Fijne recensie Alarum!

avatar van Kos
Kos
Hedron en Since You Asked Kindly zijn wel echt geweldig.