Buddy Guy - The Blues Giant (1979)

Alternatieve titel: Stone Crazy

Blues
Label: Isabel

1. I Smell a Rat (9:13)
  2. Are You Losing Your Mind? (6:37)
  3. You've Been Gone Too Long (5:42)
  4. She's Out There Somewhere (4:34)
  5. Outskirts of Town (8:10)
  6. When I Left Home (8:21)
avatar van Ronald5150
Op ”Stone Crazy” is Buddy Guy niet van de subtiliteiten. Hoewel de meeste nummers in beginsel slow blues liedjes zijn, gaat Guy flink te keer op zijn gitaar. In de goede zin des woords, dat wel. Guy trekt alle registers open. Wel blijft hij uitermate smaakvol. Het is geen onnodig gescheur, maar wel een overduidelijk vertoon van vakmanschap. ”Stone Crazy” telt slechts 6 nummers, maar drie daarvan overstijgen de 8 minuten. Onder de vier minuten wordt er nergens geklokt. Dus qua speelduur zit het wel goed. De liedjes zelf klinken zoals elektrische blues hoort te klinken: intens, passioneel en met veel gevoel gespeeld. Misschien is ”Stone Crazy” niet het meeste bekende album van Buddy Guy, maar persoonlijk reken ik dit album tot de beste elektrische bluesalbums allertijden.

Buddy Guy is natuurlijk zelf The Blues Giant. En zeker op de gitaar, die hij hier uitgebreid laat horen en spreken. Het is nooit verkeerd om Buddy uit zijn plaat te horen gaan op gitaar. Wel is hij boos, althans op dit album, en wel op een vrouw. Dat is te horen in de teksten en aan de intense muziek. Wat wel jammer is, is dat hij dat benadrukt door soms mee te neuriën met zijn gitaarsolo's. Daardoor klinkt het soms net over the top. Ietsje meer subtiliteit had deze plaat soms goed gedaan.

Desalniettemin blijft deze prima gespeelde en intense plaat zeker de moeite waard. Buddy Guy heeft ook vijf van de zes nummers zelf geschreven, behalve Outskirts of Town. Mijn favoriete songs hier zijn I Smell a Rat, Are You Losing Your Mind? & When I Left Home.