menu

Kadril - De Andere Kust (2005)

mijn stem
3,57 (14)
14 stemmen

Belgiƫ / Verenigd Koninkrijk / Hongarije
Folk
Label: Wild Boar

  1. A Fénes Nap (1:35)
  2. De Gespeelkens (2:44)
  3. The New York Trader (3:23)
  4. Túl a Vizen/ördög Söre (2:50)
  5. Treurig Lied (3:03)
  6. The Dreadnought (3:00)
  7. Elment Az én Rózsám (2:37)
  8. Matty Groves (4:12)
  9. Mikor a Szoroson (1:54)
  10. The Americans Have Stolen My True Love Away (5:16)
  11. De Scheiding (3:27)
  12. Le Canal en Octobre (4:07)
  13. De Andere Kust (4:48)
  14. American Tune (4:09)
  15. Ludasim, Pajtásim (2:34)
  16. Keckes (2:50)
  17. Gone to America (4:12)
  18. Whiskey Before Breakfast (3:47)
  19. Amerika Is een Schoon Land (3:13)
totale tijdsduur: 1:03:41
zoeken in:
avatar van L_T_B
5,0
Kadril heeft onlangs hun 30-jarige bestaan gevierd tijdens de jaarlijkse Nekka-Nacht. In de beginperiode was Kadril een groep die, met Patrick Riguelle als zanger, veelal Belgische/West-Europese folkdeuntjes speelden. Na het vertrek van Riguelle, nu zo’n 8/9 jaar geleden, gooide het gezelschap het over een heel andere boeg door Eva de Roovere aan te stellen als nieuwe frontvrouw. De albums onder Eva richtte zich meer richting de rock en pop kanten van de folk, dan de meer traditionele folk die Kadril onder Patrick Riguelle speelden. Na 7 jaar zijn ook de wegen van Eva en Kadril gescheiden en reist Kadril verder met hun nieuwe zangeres Mariken Boussemaere.

De Andere Kust is het nieuwste project van Kadril dat op cd is verschenen, maar ik heb inmiddels van de doedelzak-speler Bart Decock begrepen dat ze inmiddels alweer bezig zijn met een nieuw project.
Het thema van De Andere Kust betreft de massale landverhuizingen van de Europeanen naar Amerika in de periode tussen 1870 en de roaring 20's. Van heinde en verre kwamen mensen naar Antwerpen om in te schepen op één van de reuzen van de Red Star Line. Deze stoomschipmaatschappij had rond 1900 niet minder dan 80 schepen in gebruik waarmee ze 60.000 Europeanen overbracht naar “De Nieuwe Wereld”. De armoede was groot en honger dreef de mensen op de vlucht. De Andere Kust is een project met verre bestemmingen en vele oorsprongen. Met enerzijds de eeuwenoude Europese muzikale volkscultuur als inspiratiebron en anderzijds de nieuwe muziek die ontstond in het prille democratische Amerika, uit die smeltkroes van nationaliteiten. De teksten zijn gebaseerd op het leven van deze landverhuizers, zowel de landverhuizers die hun geluk gingen beproeven in Amerika als ook van de familieleden (vaak vrouwen en kinderen) die achterbleven met de hoop dat er door de landverhuizer genoeg geld verdiend in “De Nieuwe Wereld” zo dat hun ook de overtocht konden maken. Veel van deze liedjes gaan dan ook over afscheid, het verlaten van je land, maar ook het verlaten van je geliefden. Veel inspiratie voor dit album is dan ook opgedaan uit Dirk Musschoot’s boek Wij gaan naar Amerika.

Voor het album De Andere Kust doet Kadril tevens beroep op twee gastzangeressen om het vrouwelijke en vocale aandeel van de groep te vergroten. De twee gastzangeressen die op dit album akte de presence geven zijn de Hongaarse Szilvia Bognár, bekend van de groep Vandor Vokal, en de vurige roodharige Heather Grabham uit Kent. Dit album bevat dus een mix van Vlaamse, Engelse en Hongaarse liedjes over afscheid, vreugde en verdriet. Naast deze prachtige vocalen bevinden zich ook nog een paar van Belgisch beste instrumentalisten die, onder meer op viool, mandoline, dulcimer, draailier en doedelzak, een zeer authentiek gevoel meegeven aan de liedjes.

De cd begint met A Fényes Nap (een afkoring van A Fényes Nap Immár Elnyugodott…), gezongen door Szilvia Bognár begeleid door enkel een draailier, waarna het lied eindigt loopt dit bijna perfect over in De Gespeelkens. Dit is dan ook een goed voorbeeld van hoe er in de smeltkroes van vele culturen samenwerkingen werden gecreëerd, ook op muzikaal gebied. Mariken Boussemaere neemt de vocalen voor haar rekening voor dit lied en om de muzikale samenwerking nog eens goed aan te duiden zorgt Szilvia Bognár voor een wonderschoon outro. Bij het derde nummer maakt Heather Grabham haar opwachting. The New York Trader is het verhaal van een onzuivere kapitein.
Samen met de rest van de passagiers komt hij tijdens de boottocht naar Amerika in een verschrikkelijke storm terecht komt. Tijdens deze storm biecht hij aan zijn medepassagiers op wat hij allemaal uitgespookt heeft in zijn leven.
I killed my wife and children three
All through that curse of jealousy.
And on my servant I laid the blame,
And changed he was all for the same.

Hij wordt dan ook prompt overboord gegooid en meteen daarna klaart het weer op en is de storm verdwenen. Dit is een goed voorbeeld van de mystieke aspecten die veelal in de Engelse folkmuziek te vinden zijn. De stem van Heather Grabham werd door Folkspot omschreven als “een kruising tussen het grillige van Kate Bush, het zoetgevooisde van Kate Rusby en het eigenzinnige van Heather zelf”, waarin ik me prima kan vinden. Hierna neemt Szilvia Bognár het vocale gedeelte weer over met Túl A Vizen/Ördög Söre, een Hongaarse traditional die bewerkt is door Kadril. Het mannelijk deel van de groep lijkt zich moeiteloos aan te passen aan de voor hen toch ietwat vreemde Hongaarse ritmes en klanken. Bognár heeft veel gevoel in haar stem en laat bijna het hartzeer voelen dat vaak gepaard ging met het vertrek naar de andere kust.

De scheiding wordt op nummers als Treurig Lied, Elment Az Én Rózsám, The Americans Have Stolen My True Love Away en De Scheiding erg mooi weergegeven. Een beetje een vreemde eend in de bijt is het nummer Matty Groves, een oude Engelse traditional. Het verhaal gaat ook wel over een scheiding maar wel van een andere aard. De vrouw van Lord Darnell pleegt overspel met Matty Groves. Zodra Lord Darnell hier achter komt laat hij Matty Groves ombrengen. Als hij daarna aan zijn vrouw vraagt wie zij verkiest, hem of Matty Groves antwoord ze hem:
I'd rather a kiss from dead Matty's lips than you and your finery.
Waarop Lord Darnell een opspringt en ook zijn vrouw neersteekt. Een echte Engelse murderballad.

Op het lied De Lutine/Le Canal en Octobre wordt, op bijna kinderlijke manier, een van de vele schepen bezongen die in die jaren de overtocht maakten. Aangezien de vraag naar steeds grotere en snellere schepen steeds meer toe nam, werd er nog wel eens nalatig omgegaan met het onderhoud van zo’n schip. Er zijn ook vele schipbreuken geweest in die dagen waarbij de crash met de Titanic wellicht de meest bekende is. Ook dit schip moet ontgelden en vergaat.

Op het laatste deel van de cd maken ook meer hedendaagse nummers hun opwachting. American Tune is een nummer dat geschreven is door Paul Simon, die zelf ouders had die door middel van een boottocht vanuit Europa naar Amerika zijn gereisd.
We come on the ship they call the Mayflower.
We come on the ship that sailed the moon.
We come in the a-ge's most uncertain hours
and sing an American tune

Het nummer Gone To America is een nummer van Steeleye Span dat door het subtiel gebruik van een doedelzak zeer aangenaam is om naar te luisteren. Het verhaal gaat over een vrouw die in april getrouwd is, maar die als in juli, als misdadiger, verscheept wordt naar Amerika.
They took him as their prisoner then told me why.
They said they had sent him where poachers go.
I asked if I could see him but they said no.
Married him in April, lost him in July

Dit gebeurde in die tijd wel vaker. Mensen die onbehandelbaar waren of gevaarlijke misdadigers werden op de boot naar Amerika gezet, zodat ze ze in Europa kwijt waren.

Om niet het idee te geven dat het alleen maar kommer en kwel was aan boord van zo’n grote oceaanstomer is ook het nummer Keckes opgenomen. Een dansbaar instrumentaal nummer waarop de muzikanten zich flink kunnen uitleven. Ook het laatste nummer van de cd Amerika Is Een Schoon Land beschrijft de schoonheid van Amerika.
Amerika is een schoon land maar het is het verre.
Een bakske met vier wielekens aan dat is een kerre.
Een meiske met een kort rokske aan zie de van verre.
En als dat meiske bukt zie de h’r sterre.

Op dit nummer wordt Kadril muzikaal ondersteunt door de Koninklijke Harmonieën van Boezinge en Elverdinge. Zowaar een meezinger die het erg goed doet in de live-shows.

Voor degene die nieuwsgierig zijn geworden naar dit album zijn op de site van het label enkele geluidsclipjes te downloaden van dit album.
The New York Trader
Túl A Vizen/Ördög Söre
Matty Groves
The Americans Have Stolen My True Love Away
De Scheiding

Al met al heeft deze cd naast een wonderschone muzikale ook een grote historische waarde. De jeugdige Mariken Boussemaere (de band is ouder dan zijzelf) doet zeker niet onder voor haar voorgangster Eva de Roovere en door middel van de twee gastzangeressen weet Kadril een heel divers muziekdocument te creëren over de grote landverhuizing naar Amerika. Over de instrumentatie hoeft verder geen toelichting gegeven te worden, deze staat al 30 jaar als een huis.

Feeder
Wat een gigantisch bericht

Maar wel errug mooi.

avatar van Devoo
Zangeress Mariken is een persoonlijke kennis van me. Albums heb ik nog nooit echt aandachtig beluisterd, maar wel veel naar Live Optredens geweest.

Dwangbuis
Een noooaajmasjien, een noooaaajmasjien!

Soit. De Andere Kust is heel mooi georchestreerd en dat levert een paar aangename nummers op voor Dwangbuis' oren (dit soort folk verdraagt hij immers niet zo heel goed). Véél sfeer ook, gaande van donker-pessimistisch naar vrolijk-licht-speels en historisch-interessant.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:58 uur

geplaatst: vandaag om 18:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.