KISS - 20th Century Masters 2 (2004)

Alternatieve titels: The Millennium Collection | The Best Of, Volume 2

Label: Mercury

1. Creatures of the Night (4:05)
  2. I Love It Loud (4:18)
  3. Lick It Up (3:58)
  4. All Hell's Breakin' Loose (4:35)
  5. Heaven's on Fire (3:23)
  6. Thrills in the Night (4:24)
  7. Tears Are Falling (3:56)
  8. Uh! All Night (4:03)
  9. Crazy Crazy Nights (3:48)
  10. Reason to Live (4:01)
  11. Hide Your Heart (4:25)
  12. Forever (3:49)
avatar van musicboy
Mooie verzamelaar van hun jaren '80.
Sterke nummers, pakkende melodieën, hoog meezinggehalte, wel heel commercieel.
Favonummers: 'Heaven's on fire' en 'Tears are falling'.
Toch is Kiss geen band waarvan ik alles wil kennen, zeker niet. En bij momenten vind ik ze ronduit vervelend.

avatar van ricardo
Erg goede verzamelaar van Kiss, echt alle nummers vind ik goed op deze verzamelaar. Ik draai deze regelmatig, en vind dit eigenlijk beter dan de jaren 70 Kiss, of beter gezegd het spreekt me meer aan.

avatar van Von Helsing
Inderdaad een sterke verzamelaar met hun betere songs uit de '80. Hoog meezinggehalte maar je wordt er wel vrolijk van.

De stem van Paul Stanley klinkt trouwens beduidend hoger dan in de jaren '70.

avatar van ricardo
Deze vandaag nog even beluisterd, maar een prachtige verzamelaar voor mij. De allerbeste jaren 80 nummers staan erop. Creatures Of The Night, Lick It Up, Heavens On Fire en Crazy Crazy Nights zijn mijn favo nummers van deze prachtig samengestelde volume 2. Eigenlijk zijn alle 12 nummers gewoon echt super.

avatar van Madjack71
Een wat hedendaagse verzamelaar en eentje die niet wezenloos uitput van wat er al zoveel keer is uitgebracht.

Minder dan de eerste verzamelaar, een te hoog Bon Jovi gehalte.

avatar van gaucho
deric raven schreef:
Minder dan de eerste verzamelaar, een te hoog Bon Jovi gehalte.

Allemaal waar, en toch bezit ik deze CD wel, maar vol. 1 niet.

Dat zit 'm vooral in het feit dat de nummers op vol. 1 vrijwel geheel dubbelen met de Double Platinum verzamelaar (ook al staan daar geremixte nummers op). Het voordeel van deze deel 2 is dat hij mooi alle ter zake doende singles vergaart die Kiss in de jaren tachtig uitbracht. Die komen van albums die ik lang niet allemaal hoef te hebben vanwege matig tot zeer matig.

Een aantal van deze nummers had idd ook door bijv. Bon Jovi kunnen worden opgenomen. De songwriting credits van deze nummers vermelden bijv. ook de namen van Bryan Adams en zelfs Michael Bolton. Duidelijk is dat Kiss zich door deze moeilijke periode heen moest slepen met hulp van songschrijvers van buitenaf, terwijl er hier en daar ook behoorlijk wat gastmuzikanten meedoen.

Natuurlijk gaat het hier heel erg de hair metal-kant op, maar ach, ook de oude Kiss-songs hadden al al een hoog meezinggehalte, dus daar stoor ik me niet zo aan. Voor mij is dit een verzamelaar die ondanks zijn magere 12 nummers voor mij prima voldoet.

avatar van Von Helsing
Toch komen de eerste 8 songs uit een periode toen Bon Jovi nog niet was doorgebroken, misschien had Bon Jovi in het begin een hoog KISS gehalte?

avatar van gaucho
Haha, daar heb je natuurlijk gelijk aan. Misschien moeten we Kiss de credits geven dat ze de hair metal hebben uitgevonden?

gaucho schreef:

Misschien wel, de eerste demo van W.A.S.P. is geproduceerd door Ace Frehley. Ritchie Sambora heeft in 1983 audities gedaan bij KISS om Ace op te volgen (Slash ook trouwens).

Mötley Crüe was de support-act van KISS in 1982. Robin Crosby van RATT heeft ook audities gedaan. Dee Snider was t/m het zesde KISS album een grote fan. Paul Stanley heeft Desmond Child voorgesteld aan Bon Jovi om songs te schrijven, met als resultaat You Give Love A Bad Name, Livin' On A Prayer en Wanted Dead Or Alive.

Gene gaf het advies om vrolijke videoclips te maken met als resultaat de videos van deze drie songs.

avatar van vielip
Dit is inderdaad een te gekke verzamelaar! Heb 'm ook weleens ergens zien liggen, in de handen gehad om 'm uiteindelijk toch niet te kopen. Waarom niet? Ik gok omdat ik alle Kiss albums uit de jaren 80 toch wel in huis wilde halen. Of al had. Desondanks blijft het een prachtige verzamelaar!