KGV - Negatief Beeld (2005)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Intro (1:33)
  2. 3 Letters (2:35)
  3. Bestemming (2:47)
  4. Geen Commentaar (4:20)
  5. Skit (1:23)
  6. Rapkleptomanen (3:12)
  7. Negatief Beeld (3:17)
  8. Pluk de Nacht (3:44)

met Huckleberry Vinn en JR

9. Skit (1:24)
  10. Strijd Met de Mic (2:52)
  11. Vraag Me Af (3:08)
  12. Bij de Hand (4:05)

met Ki & Ahab

13. Skit (1:04)
  14. Terugbetaling (3:00)
  15. Volle Kracht (3:05)
  16. Keerzijde (3:00)
  17. Build from Scratch (2:32)
  18. H.I.P.H.O.P. (2:41)
  19. Skit (1:11)
  20. Stand van Zaken (3:02)
  21. Zuiderlijke Kutposse (10:02)

met 0118-Vier

avatar van Plakband
Hoewel ik toch best een groupie ben van KGV, kan ik hun album héús wel objectief beoordelen
Ik heb een zwak voor wordplay, en deze heren kunnen er ook wat van en laten dat horen ook. Helaas, dat moet ik toegeven, soms iets té vaak, waardoor het af en toe zelfs geforceerd klinkt.

De collabo's zijn heel erg fijn om naar te luisteren, en ook Negatief Beeld en Vraag Me Af zijn onwijs goed. Bragg and boast gehalte is erg hoog, maar dat mag de pret niet drukken.

Mijn favoriete lines zijn toch wel:

Je shit is zo kut, ik zou er bijna m'n lul in steken

en

Als ik met open kaart speel, heb ik pas sjans/patience

Dikke 4* voor dit album, en ik hoop dat hun volgende iets minder geforceerd klinkt en er minder skits en voorstukjes en nastukjes en tussenstukjes, aka opvullertjes in zitten

Melle K
Een van de betere Nederlandse hiphop albums.
Inderdaad geforceerde wordplay hier en daar, maar toch zijn ze meestal goed gevonden.

Beats zijn ook wel vermelding waard vind ik, maar heb ook een zwak voor scratches.

Trouwens, die line van "zo kut dat ik haast mn lul erin zou steken" is van Vinnie van 0118-vier.

Melle K schreef:

Feit blijft dat het wél voorbij komt op dit album + ik heb nergens beweerd dat het een line was van Tailer of Benz

avatar van Josje
dit kende ik nog niet... heb ff gedownload en is best oke.

Even kopen..

avatar van luc011190
Definitie van Dopeheid, daar komen ze samen met Opgezwolle, DAC, Def P, VSOP, Neo & Manu, 0118-vier, Typhoon, Macro en Raymzter

Ik zal er zijn

Pauper
Gekocht... D-Flxz levert toffe productie af, het is nog niet volmaakt dit album dusver, maar ik zie de potentie voor de toekomst

Relax
Kan iemand ff een lijst droppen met de complete lyrics, gewoon van 1 alinea van 1 nummer, ik wil weten hoe de rijm en het verhaal inelkaar steekt voordat ik 'm haal.

Melle K
Pauper schreef:

Produceren Benzi en Tailer niet zelf?
D-Flxz doet toch alleen de cuts en de Build From Scratch track?
Kan me vergissen hoor.

Pauper
Ehh, ja bedoelde de cuts. Maare voor Relax even paar zinnen...

Ik geef me bloot als een lapdance, of jackass/
Ik ga totaal los, zo dat je standaard schade hebt/
Het maakt niet uit waar ik ben, ik blijf schrijven/
...en zonder pen laat ik MC's nog fijn lijden

taart
wel een dope album.. harde punchlines

avatar van waxs
Jep, redelijk dope...

Social_Mask
Pluk de Nacht kende ik al, vond dat wel een goed nummer. De beats vind ik dope en de rappers komen ook goed. Al hebben ze niet echt een al te lekkere flow. 1 van de rappers hoor je toch wel vaker dan de andere. Tekstueel goed, ook inhoudelijk. Gek genoeg vind ik die Skits helemaal niet zo erg. Toch wel leuk gedaan. Producties zijn top . Het laatste nummer vind ik ook erg sterk, jammer van die paar minuten stilte, maar ach. Hier en daar toch wel erg fijne punchlines. Ik geef het album een mooie 4*. Zal hem wel vaker gaan draaien. Goed album, met name de producties en de punchlines.

Pauper schreef:
Ehh, ja bedoelde de cuts. Maare voor Relax even paar zinnen...

Ik geef me bloot als een lapdance, of jackass/
Terwijl de rest maar bekvecht, beter neem je raples/
Kom dan hier als je lef hebt/
Want ik kom met borden vol rhymes, alsof ik met bestek rap/
Zo ben ik aangelegd, je bent er aan gehecht/
Ik ga totaal los, zo dat je standaard schade hebt/
Het maakt niet uit waar ik ben, ik blijf schrijven/
...en zonder pen laat ik MC's nog fijn lijden

Sorry maar ik vind dit een ongelovelijke gekopieer...
Het is slecht.. het is cliché.

En die favoriete lines van Plakband in het eerste bericht zijn al helemaal om te huilen en ja ik begrijp ze... ik vind ze lachwekkend slecht.

Hihi, dat kan!

Ik ben nu ook veeeeel meer onder de indruk van de pro's als Jiggy en Turrie en Tenshun, toen was ik nog noob

Op zich is dit zeker een aardig debuut... Redelijk sterke beats, alleen jammer dat vrijwel elke track bragg&boast is. Niet erg, mits elke line punched als een malle. Helaas gebruiken de heren net iets te vaak punches die niet raken.. 3*

avatar van Egel
Plakband schreef:

Inderdaad ik moet je gelijk geven dat ze soms iets te veel wordplay in de strijd gooien.

Maar toch, ik hou erg veel van KGV. Genoeg om door die inschattingsfout heen te kijken. Erg dope album.

Ik ken veel mc's (vooral nederhop) erg veel gezocht en er zitten veel pareltjes tussen die niemand kent. KoGelVrij is hier 1 van en zeker 1 van de beste rapformaties uit de nederlandstalige hiphop.

Kan niet wachten op het nieuwe album dat dit jaar uit komt.

raffael77
Prima album en ze komen in september uit met hun nieuwe

avatar van MJ_DA_MAN
Tja, dit moet ik natuurlijk nog gaan checken vanwege de 0118-featurings .

zijn dit nou dezelfde gaste als LVO?

Yup!

Relax
Wel leuk, maar ze proberen teveel punchlines te maken inplaats van inhoud.. Vind die beats daarentegen wel erg lekker.

Kon wel lekker lachen om die intro van Geen Commentaar.

avatar van TheLegacy
Ik wil dit album echt heel graag luisteren maar het is nergens meer verkrijgbaar. Ik weet dat er niet gevraagd mag worden om download links maar... (pm me) ik moet dit hebben

avatar van MAS
MAS
Vond van dit album vooral de nummers met 0118-vier erg goed. De rest wist me nooit zo te boeien.

avatar van tovast
is deze nog ergens te "krijgen"?

avatar van Nr.4
Tracks met 0118-vier zijn erg tof, verder te vaak niet rake punchlines.

Rene1979
Ik vind het een erg toffe plaat. Kende de gasten nog niet maar dope is het zeker wel.

avatar van KILLERBEE99
Echt een dikke album, echt vet. Vandaag voor het eerst aan gezet...

avatar van Nr.4
Wat is mijn smaak toch veranderd. Vond dit destijds wel echt tof, maar inmiddels vind ik het vooral qua raps erg matig. Aantal beats knallen nog wel en de cuts op bijna elke track zijn tof gedaan, maar verder niet iets dat de tand des tijds heeft doorstaan.

avatar van Eastwood1988
Nog weten te bemachtigen via Marktplaats, brengt me helemaal terug naar de hoogtijden van Nederlandtalige hiphop. Wat een knaller dit album.