Shakin' Stevens - Shaky (1981)

Rock / Pop
Label: Epic

1. Mona Lisa (2:15)
  2. You Drive Me Crazy (2:51)
  3. I'm Knockin' (2:51)
  4. It's Raining (3:17)
  5. Don't She Look Good (2:10)
  6. Green Door (3:11)
  7. Don't Bug Me Baby (2:52)
  8. Don't Tell Me Your Troubles (2:31)
  9. I'm Gonna Sit Right Down and Write Myself a Letter (3:27)
  10. This Time (2:53)
  11. Baby, You're a Child (2:42)
  12. Don't Turn Your Back (3:02)
  13. Let Me Show You How (2:51)
  14. I'm Lookin' (2:46)
  15. You and I Were Meant to Be * (2:20)
avatar van musicfriek
Erg foute jaren 80 muziek, deze man, maar wat was hij populair toen. Ga dit album geen cijfer geven, want ik ken alleen de hitsingles (Green Door, You Drive Me Crazy).

musicfriek schreef:

FOUTE MUZIEK???? Dit is zonder twijfel de beste rock and rock plaat van de jaren 80. Weet je wat fout is?? Een plaat recenseren waarvan je slechts 2 (!!) nummers kent ´Musicfriek´ !!! Maar ja, jij zat waarschijnlijk in de jaren 80 weg te kwijlen in een leren string bij de muziek van Depeche Mode.....

Joh, ik huppelde in een rubberen pakje op de muziek van Divine!

En ik recenseer deze plaat niet, ik baseer het op de nummers die ik ken van dit album en die zijn zwaar prut (mijn mening dan). Dat jij dit de beste ( ) rock & roll plaat vind van de jaren 80, jouw mening. Daarom hoef je nog niet gelijk iemand aan te vallen op deze manier, ok? Je kunt erg slecht tegen kritiek merk ik al, je zult vast nog meer tegenkomen...

avatar van musicboy

Ik danste in jartellen op de muziek van Vanity 6

Joh, ik huppelde in een rubberen pakje op de muziek van Divine!

Wie ben jij dan om muziek als ´FOUT´ te bestempelen, enkel en alleen omdat het jouw smaak niet is?? Ik kan heus wel tegen kritiek maar het moet wel ergens op gebaseerd zijn, en anders mondje houden!!

ROCKINREBEL schreef:

Ik heb gewoon een mening over deze muziek en IK zie het als fout. Heeft niet zoveel met smaak te smaken. Ik kan best goede rock 'n roll muziek waarderen en dit valt daar voor mij niet onder dus ik zou niet weten waarom ik mijn mondje zou moeten houden.

musicfriek schreef:

Nou, volgens mij weet jij niet precies wat ´goede´ rock and roll muziek inhoudt. Begin jaren 80 was Shakin Stevens ( samen met oa Straycats) het neusje van de zalm wat betreft de rock and roll, zoals dat in de jaren 50 uitgevonden was. Alleen bracht oa Shaky deze muziek in een wat moderner jasje. Als dat geen goede rock and roll muziek meer was, dan hebben al die duizenden ´Teddycats´ en vetkuiven die plotseling weer een ´held´ hadden na de dood van Elvis, het waarschijnlijk verkeerd begrepen.......Toch???Geloof mij, deze LP heeft muziek met ´ballen´ ! Misschien toch eens een goed iee om de plaat uberhaupt eens te BELUISTEREN, voordat je verder commentaar geeft???

ROCKINREBEL schreef:

Kijk, aan dit soort commentaar hebben we veel meer. Eindelijk leg je eens een beetje uit waarom je dit album zo goed vind Ik ken echter veel meer Shakin' Stevens-nummers en ja, de een vind het geweldig en de ander vind het een aftreksel van wat er al veel eerder gedaan is. Die laatste categorie val ik dus onder. Maar je hebt gelijk wat betreft dit hele album eerst luisteren voordat ik volledig oordeel vel. Daarom heb ik ook geen sterren uitgedeeld hieraan. En verder vind ik dat je je nogal opwind op een beetje commentaar. Maar veel luisterplezier hiermee nog hoor.

Dit album van Shakin' Stevens was mijn eerste Lp ! En wat voor één !!!! Tot op de dag van vandaag één van mijn favoriete albums. Op het album staan 3 hits, maar dat zijn -wat mij betreft- niet de beste nummers. Gek genoeg -of misschien juist niet- waren zijn album tracks meestal veel beter dan de singles, die vaak een ietwat commerciëler tintje hadden. Stukken als 'Don't She Look Good', 'Don't Bug Me Baby' en 'I'm Lookin' zijn juweeltjes. Van de 14 nummers heeft Shaky er zelf 5 geschreven.
Waarom Shaky als 'fout' wordt bestempeld is mij een raadsel. Goed, hij paste muzikaal gezien misschien niet in het plaatje van de jaren 80, des te knapper dat hij zo veel hits heeft gescoord. Een prestatie van formaat !
Even een kleine opsomming van zijn successen:
- de succesvolste artiest in de jaren 80 in Engeland (bijna 40 hits) !!;
- de eerste en tot dusver enige artiest die in Duitsland met 4 hits tegelijk in de charts heeft gestaan (zelfs Elvis, The Beatles, Madonna, Michael Jackson of wie dan ook hebben dit nooit gepresteerd);
- de eerste buitenlandse artiest in Zweden die ooit een dubbelplatina plaat heeft behaald;
- 12 top 40 hits in Nederland (waarvan 8 in de top 10);
- meer recentelijk, 2004/2005 nog succesvol in Denemarken en Engeland, met platina platen voor respectievelijk 'Collectable' en 'The Collection'. In Denemarken kwam het album 'Collectable' van niets op 1 binnen en bleef daar weken staan, ook in Engeland deed 'The Collection' het goed (4e plek in de album charts);
- In 2003 zagen 200.000 (!!!) toeschouwers zijn concert tijdens het DonauInselfest in Wenen.

avatar van Saldek
Zozo......Rockin' Cat weet wel wat. Ik vond als lil' kid Shaky geweldig.
Maar ik kende alleen de singles en heb altijd gedacht dat het zo'n chartpomper was, zeker toen mijn smaak begon te veranderen. Maar als ik van R. Cat nu dit lees, zou het misschien tóch iets aardigs kunnen zijn?

sugartummy
ik kocht begin jaren 80 ook the stray cats én shakin' stevens. en ja, ik vond deze plaat geweldig, maar als je hem vergelijkt met de jaren 50 rock 'n' roll, mis je toch een hoop. de muziek klinkt net zo glad als shaky er uit ziet. toch vroeger véél gedraaid, maar nu niet meer, nu ja nog 1 keer voor deze recensie. ik begrijp dat sommige dit geweldig vinden, want dat deed ik ook, maar nu ik zoveel oude rock n roll ken, klinkt ook the stray cats niet meer authentiek. in don't she look good, klinkt ie nog het beste. met zijn stem iets niets verkeerds, maar de begeleidingsband is te keurig. had ie maar scotty en dj mee laten spelen.

avatar van spinout
Glad, oké, maar dit luistert toch lekker weg. De nummer keuze is aardig, en het feit dat de goede man ook aan enige nummers heeft meegeschreven is een plus. Niet slecht deze plaat.

avatar van gaucho
In een ander topic wordt een warm pleidooi gehouden om dit album aan zijn twintigste stem te helpen. Nou, die wil ik wel toevoegen, want ik ken dit album nog van vroeger. Hij staat zelfs nog bij mijn platenverzameling op zolder, al i het de enige LP die ik van hem heb.

Shakin' Stevens was begin jaren tachtig eventjes een internationale superster. Geen eendagsvlieg, want hij timmerde al sinds begin jaren zeventig aan de weg. En sowieso had hij, met name in Engeland, tientallen hits. Toch wordt 'Shaky', zoals zijn fans hem liefkozend noemen, niet zo op handen gedragen door 'serieuze' muziekkenners. Ze staan minder hoog aangeschreven dan de Stray Cats, die rond dezelfde tijd even piekten in de charts.

Ik snap wel waarom. Want hoewel ik dit een goede rock 'n' roll-plaat vind, is het allemaal weinig origineel. Dat is met die muzieksoort sowieso lastig, maar het repertoire van Shaky kent relatief veel covers en de eigen nummers zijn over het algemeen net niet overtuigend genoeg om te beklijven. En hoewel het hier instrumentaal en vocaal best aardig in balans is - de piano rock op gezette tijden lekker door, af en toe klinkt een venijnige R&R gitaarsolo - klinkt het toch allemaal wat vrijblijvend. Shakin' Stevens is best een goeie zanger voor dit repertoire, met de juiste 'snik' in zijn stem, maar hij heeft de pech dat hij destijds vooral als tieneridool werd neergezet, en dat breekt hem op de lange termijn een beetje op voor zijn plekje in de R&R-geschiedenis.

Hoewel muzikaal dus allemaal wat veilig, luistert dit aangenaam weg. Nadat This ole house - zijn grootste hit, van zijn voorgaande album - de weg had geplaveid, scoorde hij flink met You drive me crazy, Green door en de ballad It's raining. Dat zijn dan ook meteen de aardigste nummers van het album, al kan dat ook komen doordat ik ze vaker heb gehoord dan de rest. Aangenaam nostalgisch luistervoer, maar meer ook niet.

Natuurlijk is het verre van origineel. Er is maar één Elvis. En het is vrij commercieel ingezet, want het moest scoren. Maar ik vind er weinig mis mee. Integendeel, ik vind het een goede plaat. Met retegoeie muzikanten ook. Zelf vind ik 'Don't She Look Good' de lekkerste track.