The Gathering - Home (2006)

Label: The End

5. Fatigue (1:49)
  6. A Noise Severe (6:06)
  7. Forgotten (3:25)
  8. Solace (3:51)
  9. Your Troubles Are Over (3:46)
  10. Box (4:43)
  11. The Quiet One (2:16)
  12. Home (6:58)
  13. Forgotten Reprise (7:54)
avatar van smash016
Wat is Home trouwens een geweldig nummer, zeg, niet te geloven. Met afstand het beste nummer van de cd, wat denken jullie?

avatar van HammerHead
Rayaccos schreef:
De muziek zit goed in elkaar maar de zang is zo ongelooflijk belabberd dat ik er heel erg op de band ben afgeknapt. Ik hou al niet zo heel erg van vrouwenzang, maar in combinatie met haar matige uitspraak is het al helemaal niks. Ik denk wel dat Within Temptation(en dergelijke) fans dit wel zouden moeten kunnen waarderen.

Heel merkwaardig commentaar dit. Ik heb het ook niet zo op vrouwenzang in rock/metal bands, maar Anneke van Giersbergen is zo'n beetje de enige uitzondering daarop. Werkelijk een loepzuivere stem en ze weet bovendien nog eens een enorme hoeveelheid emotie in die stem te leggen.
Dat gezemel over de uitspraak heb ik ook nooit zo begrepen. Het is ongetwijfeld niet altijd perfect, maar de term "steenkolen Engels" die ik in dat verband nogal eens voorbij zie komen, slaat werkelijk nergens op.

avatar van Outlaw88
smash016 schreef:

Ik zou zeggen; Kijk bij Statistieken!

avatar van jeroen1904
Had de plaat al een paar keer gehoord op de luisterpaal, nu eindelijk gekocht (cd is gelukkig te koop in de belgische winkels wat ik niet had verwacht ) en heb de plaat vandaag terug al 3 keer geluisterd. Echt zalige en steengoede sfeermuziek, extreem goede zang van Anneke Van Giersbergen trouwens vind ik (daar kan geike arnaerts van hooverphonic alleen maar van dromen). Klasseplaat , verhoogd naar 4,5.

avatar van jeroen1904
foutje

avatar van Rayaccos
smash016 schreef:

Dit vind ik een beetje vreemd. Ten eerste is de zang nou juist wat deze band onderscheidt van andere bands en ten tweede val je door de mand als je The Gathering met Within Temptation vergelijkt. "Euh... er zingt een vrouw nogal hoog... dus het is hetzelfde." Dat is zowat de enige overeenkomst tussen deze twee bands. Luister eerst effe goed voordat je een cd bekritiseert. En ja, haar uitspraak is op z'n minst eigenzinnig te noemen, maar het maakt haar stemgeluid des te origineler.

Haha orgineel stemgeluid, dat wel ja Ik denk dat within temptation fans dit kunnen vanwege de hoge zang dat klopt, maar zo gek is dat toch niet?! Ik heb het nooit hetzelfde genoemd, je moet wel mijn commentaar goed lezen voordat je er op ingaat

avatar van Rayaccos
HammerHead schreef:

De zang is zuiver en emotie is ook goed, maar als de uitspraak niet ok is dan is het wel storend, vind ik.

avatar van Flipper
Net aangeschaft en na 1 luisterbeurt al helemaal opgezogen in de non-stop intensieve trip, die 'Home' is.

Het is allemaal zeer subtiel gedaan, van benauwende soundscapes naar breekbare piano momenten.

En de Edison gaat naar ..................................

avatar van smash016
Rayaccos schreef:

Ja klopt, dat heb je niet gezegd, sorry, maar ik erger me in het algemeen aan mensen die denken dat The Gathering en Within Temptation & consorten één pot nat is, dus daarom, waarschijnlijk. Ik stoor me trouwens niet aan haar accent, ik vind 't juist origineel, maar waar ik me wel aan stoor, is dat ze woorden soms echt verkeerd uitspreekt... da's wel irritant. "TOEwards the light" enzo...

VanDeGriend schreef:
Als deze cd aan het eind van 2006 niet in mijn top 10 van het jaar staat, is het een subliem muziekjaar.
Op 1 dus. Wat een ongelooflijk knappe plaat. Met Within Temtation en cs heeft dit gelukkig niets maar dan ook helemaal niet meer te maken. Gathering doet weer iets geheel eigens en ontwikkelt zich in rap tempo tot DE band van de Benelux. Gathering verdient een veel en veel groter publiek met dit fenomenaal gelukte "Home"

The Gathering is een band die mij al jaren lang bekend in de oren klinkt, althans de naam dan.
Vroeger heb ik ooit nog eens wat nummers van deze band gehoord, maar eigenlijk kan ik mij er vandaag de dag niks meer bij voorstellen, ik weet dat het rockmuziek is, en daar houd het bij op.
Blijkbaar storen mensen zich er nogal aan dat dit vergeleken word met Whitin Temptation, opzich toch niet echt een slechte band lijkt mij zo.
Wat ik nu eens wil weten, wat is dan zo het wezelijke verschil tussen beide bands.
P.s., ik ben de laatste maanden nogal gecharmeerd van de muziek van Nightwish, is dit enigzins te vergelijken met The Gathering. Zo ja, dan zal ik van deze band toch eens wat muziek moeten aanschaffen.

avatar van orbit
The Gathering is bij mijn weten zowat de grondlegger van de andere bands die je opnoemt Soundwave. En een van de eerste die de hele gothmetal leven inblies. Heb ze begin jaren 90 wel eens een paar keer live gezien, best goede band, maar helaas nogal wisselend toen (verschillende line-ups die niet allemaal even goed uitpakten).
Mijn kop thee is het niet meer, maar als je van WT en NW houdt, kun je dit zeker waarderen denk ik. Althans hun eerste en derde plaat (de rest ken ik ook niet).

avatar van Premonition
orbit schreef:

Dan moet je daar toch maar eens aan beginnen, Orbit. Met het vroege werk heb ik juist niks, het latere werk is een soort gothische triphop.

avatar van VanDeGriend
Ik sluit me aan bij Premo. Die eerste cd's kunnen me eerlijk gezegd ook gestolen worden. De laatste 3 a 4 releases echter hebben echt niets meer met gothmetal te maken. Eerder een kruising tussen het later massive attack en pink floyd.

Als je op zoek bent naar vergelijkbaar met Nigtwish en WT dan moet je bij The Gathering van heden ten dage niet zijn.

edit: Gotische triphop...dat is m. Thanks Premo

avatar van ChrisX
Voor mensen die muziek a la Within Temptation zoeken zou ik zeggen probeer het album Mandylion en misschien Nightime Birds eens. Beide albums zijn klassiekers in die gothisch / symfonische hoek.

TG had toen al door dat ze daarna gauw een ander pad op moesten zoeken dat ze een wat langer muzikaal leven zou geven en dus ging het roer voor het dubbelalbum How To Measure A Planet? flink om, geholpen door het feit dat afscheid had genomen van hun tweede gitarist en het in het vervolg met maar 1 moesten doen. De gitaarmuur werd veel minder metal maar meer geluidsmuur a la Mogwai, Sigur Ros en er kroop een sfeervol geluid in de band a la Pink Floyd en ook Massive Attack (ten tijde van Mezzanine).

Zit nu, in het kader van het samenstellen van een jaarlijst, weer te luisteren naar dit album en besef ineens dat ik hem veel te weinig heb geluisterd. Wat is dit een mooi album geworden. Weet je, normaal gesproken krijgt een band / artiest een Gouden Harp als hun carriere er een beetje op zit (tenminste zo lijkt het soms) maar verdomd, puur artistiek zouden ze er eigenlijk gigantisch recht op hebben.

avatar van orbit
Aha! Goed te horen dat ze het roer tijdig hebben omgegooid.. die gothmetal leek me toen al snel een doodlopend paadje. Ik zal dit eens een kans geven.

ChrisX schreef:

Het beste Nederlandse produkt van 2006 !! Staat in mijn jaarlijstje en wordt jammer genoeg vergeten in verschillende lijstjes !!

orbit schreef:

In ieder geval bedankt voor de informatie

avatar van Casartelli
ik had hem gisteravond weer eens opstaan en het is nooit te laat om een score te verhogen... halfje erbij naar 4½*

met de kanttekening dat ik het doosje erbij gepakt had om nog eens een poging te ondernemen de verschillende nummers te onderscheiden. Heilloze missie, na nummer 4 was ik (onlangs dat ik er echt talloze luistersessies op heb zitten inmiddels) de draad kwijt, om hem pas bij het erg herkenbare titelnummer weer op te pakken.

Casartelli schreef:

Ik vind het ook één luistertrip !!

Gisteren naar een concert van The Gathering geweest in Bibelot te Dordrecht. Was heel goed, ook een aantal hardere nummers van het vroege werk kwamen voorbij. Erg veel podiumuitstraling heeft de band niet, maar de zang van Anneke van Giersbergen en de emotie die ze in haar stem legt vergoeden veel. En het gaat om de muziek en die is geweldig.

avatar van VanDeGriend
Stem voor deze prachtplaat verhoogd naar de maximale score. Wat een album is dit toch.

avatar van Nefertem
Album bezorgt mij kippenvel....

avatar van itbites
Geweldige CD. Iedere keer als ik deze luister kan ik het alleen maar jammer vinden. De stijl is echt uniek, en de muziek gaat perfect samen met Anneke's zang.
Jammer dat er een einde aan The Gathering met Anneke is gekomen. Je weet natuurlijk nooit wat er nog komt, maar op dit moment kan ik het alleen maar tragisch vinden. Daar is Agua de Annique toch een beetje te anders voor.

avatar van Mandylion
Beste album dat ik ken! Prachtige afwisseling en zulke mooie stukjes af en toe! Het geluid klinkt ook perfect, instrumenten mooi afgestemd op elkaar, denk ik. Het klopt gewoon! Verder zijn de overgangen tussen de nummer erg mooi. Het album is één prachtig geheel.

avatar van sander.h
Man, man, wat een mooie plaat. Hoog tijd dat ik er een plaatsje voor vrij maak in mijn top 10.
Daar hoort toch op zijn minst een Gathering-album in thuis, en voor mijn gevoel klopt op deze plaat alles.

Ik vind the Gathering sowieso meesters in het voorop stellen van het nummer. Altijd inventief qua afzonderlijke partijen (sommige drum- of gitaarpatronen zijn echt briljant), nergens verzandend in oeverloos gepiel, maar alleen de juiste noten op het juiste moment (of juist geen noten op het juiste moment) met sfeer en emotie als hoogste doel.

En dat is juist hetgene dat op dit album zo goed is gelukt.
Daarnaast grossiert deze plaat in mooie zanglijnen.
Maar bovenal : wat een sfeer...

Ik vraag me trouwens af hoe het nu verder moet met The Gathering, zo zonder Anneke.

@smash016: Home is ook mijn favoriete nummer van de cd

tip_of.yourstar
Goede plaat. Ik heb 'm nog niet zo lang, en wil nog even wachten met stemmen. Mooiste nummers totnogtoe vind ik 'Alone', 'Home' en 'Waking Hour'.

Vooral het laatste stuk van 'Waking Hour' vind ik onvoorstelbaar prachtig. Voor mij is dat het beste moment van het hele album.

avatar van Zeitgeist
Kende hem al jaren maar om de een of andere reden nooit aan toegekomen om hem te kopen.
Maar het is er eindelijk van gekomen. Eindelijk alle (reguliere) The Gathering platen met Anneke compleet.

Pareltje deze plaat. Mijn favo nummers: Alone, Waking Hour en Forgotten(prachtige clip ook hierbij).

avatar van Metalhead99
Één van de betere albums met Anneke van Giersbergen. De titeltrack is een erg mooi nummer en de rest van de cd is ook goed.

avatar van Ronald5150
Ik leerde The Gathering kennen bij de introductie van Anneke van Giersbergen op het album "Mandylion". In die tijd een verademing, waarbij rock, metal en gothic vermengd werden tot een perfecte mix. Toen hadden we nog niet eens van Within Temptation gehoord. Na verloop van tijd heeft The Gathering haar geluid verder ontwikkeld. Op "Home" bijvoorbeeld zijn de rock en metal invloeden al behoorlijk beperkt. Weinig echt stevig gitaarwerk. De nadruk ligt meer op de sfeer. Het geluid doet me denken aan een stevige versie van Portishead of Massive Attack. De stem van Anneke laveert mooi over het diverse klankentapijt dat The Gathering op "Home" laat horen. Sferisch, dromerig, meeslepend zijn termen die bij me opkomen. Dit is niet echt mijn smaak, maar na meerdere luisterbeurten grijpt het me toch. Intrigerende plaat!

avatar van Leptop
Ik draai deze plaat nog regelmatig en deze verveelt nooit. Het is net niet het meesterwerk van de band, maar doet verder weinig onder voor de andere pareltjes die de band heeft voortgebracht.

Daarna hebben de band en ook Anneke nooit meer dit niveau gehaald. Wel nog goed regelmatig, maar nooit meer briljant over een geheel album gezien.

avatar van Leptop
Overigens, ronduit briljante productie.

smash016 schreef:

Na pakweg 11 jaar ben ik het (nog steeds) met je eens.