Joe Bonamassa - Tour de Force - The Borderline (2014)

Blues
Label: Provogue

1. Albion [Intro] (2:14)
  2. I Know Where I Belong (5:46)
  3. Spanish Boots (4:11)
  4. Your Funeral My Trial (3:41)
  5. Blues Deluxe (8:38)
  6. Pain and Sorrow (7:54)
  7. Happier Times (7:53)
  8. Steal Your Heart Away (3:42)
  9. Miss You, Hate You (7:57)
  10. The River (6:57)
  11. Burning Hell (7:07)
  12. Don't Burn Down That Bridge (10:40)
  13. Story of a Quarryman (4:53)
  14. Are You Experienced? (7:00)
avatar van IntoMusic
Wauw: 4 concerten tegelijk uitgebracht op cd en DVD. Ben hier (na Live in Amsterdam met Beth Hart) zeer benieuwd naar.

avatar van Ronald5150
In het voorjaar van 2013, als afronding van zijn Europese tour, levert Joe Bonamassa een prestatie van formaat. Hij besluit om vier concerten te geven in London, op vier verschillende locaties met vier verschillende bands en met vier verschillende setlists. De betreffende optredens staan voor de diverse stadia van Bonamassa’s loopbaan en de verschillende genres die zijn oeuvre rijk is. Deze serie optredens worden omgedoopt tot ”Tour de Force, Live in London” en als locaties worden The Borderline, Shepherd’s Bush Empire, Hammersmith Apollo en Royal Albert Hall gekozen.

Het eerste optreden, in The Borderline, representeert de begindagen van Bonamassa’s carrière. The Borderline is een kleine club en Bonamassa speelt in een trio bezetting. Waar Bonamassa normaalgesproken in kostuum optreedt, steekt hij zich in The Borderline gewoon in een spijkerbroek en een t-shirt. Het tweede concert, in Shepherd’s Bush Empire, draait om de blues. De derde avond, in Hammersmith Apollo, staat in het teken van de meer rock georiënteerde liedjes in het arsenaal van Bonamassa. Tenslotte is het vierde en laatste optreden een dwarsdoorsnede van de man’s gehele oeuvre en verandert de samenstelling van de band gedurende het concert. Eerder verschenen deze vier optredens op DVD en Blue-Ray, en zijn dan nu ook op CD en LP uitgebracht.

Hoewel alle vier de optredens van uitzonderlijke klasse zijn, steekt er persoonlijk voor mij toch eentje bovenuit. In hart en nieren is Joe Bonamassa een blues man, en het is dan ook niet verwonderlijk dat mijn voorkeur uitgaat naar de avond waarop de blues centraal staat, en dat is het optreden in Shepherd’s Bush Empire.

Ik verbaas me nog steeds over de arbeidsproductiviteit van Joe Bonamassa. Bijna elk jaar volgen er meerdere releases. Of dit nu zijn solowerk is, zijn andere projecten, of zijn samenwerking met Beth Hart, de muziek blijft maar komen, en altijd van ongekend hoog niveau. Het Tour de Force project past daar ook in en ze zijn alle vier absoluut de moeite waard.

avatar van IntoMusic
Origineel: 4x hetzelfde verhaal

avatar van Ronald5150
Bijna IntoMusic, bij het Shepherd's Bush Empire doe ik er nog een schepje bovenop, aangezien ik die de beste van de vier vind. Aan de andere drie houd ik dezelfde beleving over. En aangezien ze eigenlijk tot dezelfde serie behoren leek een overkoepelend verhaal me wel gepast. Welke vind jij trouwens het beste uit deze reeks?

avatar van Bartjeking
Dit is de eerste van de 4 die ik heb beluisterd, maar wat een kwaliteit weer! En dat er mensen zijn die klagen dat vier releases teveel van het goede zijn .
Ben zeer blij dat ik Joe Bonamassa nog in de bescheiden Effenaar en in een tent op Moulin Blues heb kunnen zien, een grootheid in wording destijds. De prijzen die hij nu vraagt (optreden in Carré) zijn me eerlijk gezegd teveel van het goede; maar ja, hij is wel érg goed.

Als Shepherd’s Bush Empire inderdaad nog beter is dan deze plaat (zoals Ronald5150 aangeeft) wordt deze laatste dag van mijn vakantie toch nog een hele fijne....ben benieuwd!

avatar van Ronald5150
Beter is in het geval van Bonamassa vaak een kwestie van smaak. Kwalitatief vind ik alles van hem wel goed, zo ook deze Tour de Force reeks. Ik vind vooral "Shepherd's Bush Empire" de beste, omdat daar de blues centraal staat. Als de rock kant van Bonamassa meer je ding is, dan moet je gaan voor deze "The Borderline" en nog meer voor "Hammersmith Apollo". Voor elk wat wils dus