Orbital - The Altogether (2001)

Electronic
Label: ffrr

1. Tension (5:52)
  2. Funny Break (One Is Enough) (4:55)
  3. Oi! (5:04)
  4. Pay Per View (5:11)
  5. Tootled (4:51)
  6. Last Thing (5:12)
  7. Doctor? (5:30)
  8. Shadows (5:47)
  9. Waving Not Drowning (4:31)
  10. Illuminate (5:27)
  11. Meltdown (10:19)
  12. Bigpipe Style * (5:16)
  13. Monorail * (6:18)
  14. Much Ado About Nothing Left * (5:13)
  15. An Fhomhair * (6:59)
  16. Doctor Look Out * (5:13)
  17. Beelzebeat * (8:26)
  18. Nothing Left Out * (6:04)
  19. Old Style * (5:55)
  20. Funny Break [Weekend Ravers Mix] * (8:28)
  21. Mock Tudor * (7:38)
  22. New Style * (4:56)
totale tijdsduur: 1:02:39 (2:13:05)
avatar van starbright boy
1,5
Een van de grootste tegenvallers uit mijn hele muziekluisterleven.

avatar van Jordy
Zeg dat wel. Al is Funny Break wel aardig.

JonnieBrasco
Funny Break is geweldig !! De rest van het album ken ik niet, maar ik begrijp dat ik dat maar zo moet houden ...

vergeten jullie illuminate niet. dat nummer met david gray is toch super. het blijft telkens weer in mijn hoofd dwalen.

avatar van starbright boy
1,5
Ik vind dat nummer met David Gray dus echt en voorbeeld van Orbital's failliet op deze plaat. Sorry, niet mijn kopje thee.

Electro_
Die gitaar in Waving Not Drowning: Totaal ongepast, maar klinkt toch erg lekker. Funny Break is ook goed.

Een erg ongeinspireerd album van de broers. In ieder geval zo klinkt het nmi.
Beste tracks zijn voor mij Pay Per View & Meltdown. Ook de poppie tracks Funny Break & Illuminate kan ik wel waarderen. De rest skip ik bijna altijd

avatar van Didgeplayer
Het minste album van beide heren, met hier en daar een aardig nummer. Was beter van ze gewend. Het is helaas een aanwijzing geweest voor wat er later zou gebeuren: het definitieve einde van deze gebroeders. Jammer.

Wat zijn jullie streng! Ik vind het hier en daar wel verrassend en anders en prettig.

avatar van John Doe
het gemiddelde van de stemmers boven je is anders ook 3

avatar van Djarune
1 en al deceptie!

avatar van dielinquent
En toch vind ik Tension een ontzettend sterkte track. Toch wel 1 van de betere uit het oeuvre van de broers. Funny break, last thing, tootled en meltdown zijn ook goed te pruimen.

De rest is gewoon matig inderdaad, met name de track Oi! en payperview zijn een aanfluiting. Al moet ik zeggen dat de live gigs om deze tour fantastisch waren, vooral ook illuminate kwam live enorm cool, net als tension en last thing en natuurlijk doctor?

Pastichio Rocker
Ik vind dit eigenlijk een prima album. Is weer eens wat anders dan die langgerekte nummers van over de 10 minuten. Gewoon een lekkere verzameling korte speelse tracks met die kenmerkende Orbital-sound met hier en daar een grappig experiment, zoals het hyperactieve Waving Not Drowning of het uitermate poppy Illuminate met David Gray op de vocalen. De enige nummers die me tegenvallen zijn Tootled, een track opgebouwd uit samples van verschillende Tool-nummers, en Doctor?, waar het 'Dr Who' theme (popi langlopende BBC-serie) om wordt getoverd in een een slap breakbeat nummer. Doet het live dan toch beter. 3,5*

avatar van Darkzone
Vind dit juist een van hun beste albums. Speels en melodieus.

avatar van Darkzone
Ik heb buiten de standaard cd ook de Limited U.S. Edition met bonus cd van dit album met Remixen, Unreleased werk en B-Sides (albumcover is oranje ipv blauw) en heb deze tracks ook toe laten voegen aan de tracklist.

avatar van RogerV
Ik vind meltdown ook een geweldig nummer. Heeft dat dreigende sfeertje van een aankomende kernramp.

Ponty Mython
Darkzone schreef:

Al de nummers op de bonus cd zijn al eerder verschenen op de singles van Style, Nothing Left, Beached, Funny Break, Rest en Play.

RogerV schreef:

De versie op dit album is de edit. Het origineel duurt 22 minuten.

avatar van FunkStarr
Toch best wel een aardig album, staan eigenlijk maar paar mindere op. Snap niet dat deze door veel mensen als de minste van Orbital wordt gezien. Illuminate vind ik juist een erg zwakke track en Funny Break is ook weinig aan. Waving Not Drowning is ook vreselijk. Verder gewoon aardig album.

avatar van Eis-T
ter voorbereiding van het aankomende Orbital concert in de Melkweg ben ik alles van deze heren aan het herbeluisteren (2.8 dagen materiaal volgens musicbee). Ondertussen ben ik bij dit album aangekomen en daarmee ook bij de eerste grote tegenvaller. Ik herinner me dit album als één van de eerste electrorock platen, maar het komt mij nu meer over als het zo goed als vergeten Bentley Rythm Ace. Dit album zit vol wacky samples, punkrock-geinspireerde herrie synths en gedateerd sounddesign. Ook mis ik de onnavolgbaar mooie melodiën waar de orbital bekend om staat. Daar komt nog bij dat de paar tracks die wel goed zijn elders beter zijn uitgevoerd. De Doctor Who theme is live bijvoorbeeld veel beter en Funny Break (One Is Enough) is aan alle kanten beter in de Plump DJ remix.

Advies: luister de epische 22 minuten versie van Meltdown en skip dit album. Er is meer dan genoeg moois te vinden bij de Orbital.