Run-D.M.C. - Run-D.M.C. (1984)

Label: Profile

1. Hard Times (3:53)
  2. Rock Box (5:28)
  3. Jam-Master Jay (3:21)
  4. Hollis Crew (Krush-Groove 2) (3:12)
  5. Sucker M.C.'S (Krush-Groove 1) (3:15)
  6. It's Like That (4:45)
  7. Wake Up (5:30)
  8. 30 Days (5:45)
  9. Jay's Game (4:17)
  10. Rock Box [B-Boy Mix] * (5:52)
  11. Here We Go [Live at the Funhouse] * (4:06)
  12. Sucker M.C.'S [Live] * (3:25)
  13. Russell & Larry Running at the Mouth * (4:37)
avatar van Jordy
Rock Box! M'n favoriete Vice City nummer

sucker mc's is ook zo'n gave track. een echte breakdanceplaat ook

avatar van thomzi50
Een echte klassieker, maar iets te makkelijk om hem ceht hoog te geven. Deels door de status geef ik'm wel 3.5*

avatar van T.O.
Vreemd trouwens dat die Run-DMC platen niet op Def Jam zijn uitgekomen.

Snowman
Niet zo vreemd T.O. toen hun door braken begon Run's broer (Russel Simon) met Def Jam, en toen Def jam er was hadden ze nog een contract bij Artista.

eazyfan
man wat zijn dat nerds veel mensen zeggen dat ze de eerst plaats verdienen maar daar gaan ze nooit op komen ze zijn slecht.gelukkig zijn die nerds gestopt de enige echte persoon is dood.r.ip. Jam Master Jay(de rest suckt)

Volgens mij heb je "Sucker MC's" verkeerd begrepen

eazyfan schreef:

Je bent totaal gestoord.

Snowman schreef:

Je bent totaal gestoord.

leg dat eens uit.

Snowman
Niet te personnlijk opvatten maar Run -Dmc nerds noemen gaat met te ver.

eazyfan
ja kerel dat was vroeger,ben al een beetje verandert.

avatar van thomzi50
Vroeger, een maand eerder

avatar van FunkyMonk
T.O. schreef:
sucker mc's is ook zo'n gave track. een echte breakdanceplaat ook

Ik hou écht vandie beat. Magnifiek.

avatar van LapraS
Hehe, echt vette Hip Hop, dit.

avatar van Weirdo Wizzy
Dit is toch wel zo'n beetje de eerste echte hiphopklassieker denk ik. En hij is errrug goed!!!

Beoordeling per nummer

Hard Times: 4* vooral de beat is vet en lekkere afwisseling tussen Run en DMC

Rock Box: 5* het op één na beste nummer; gewoon geweldig die gitaar door dat hele nummer en Run en DMC maar lekker braggen en boasten

Jam-Master Jay: 4* lekkere scratches en de raps gaan alleen maar over hoe goed jam-master jay wel niet is

Hollis Crew: 4* eigenlijk ''gewoon'' weer een brag en boast nummer, maar ze wisselen elkaar altijd zo lekker af, vooral in dit nummer.

Sucker M.C.'s: 5* alles is goed aan dit nummer; de beat is heerlijk old school; de tekst vind ik echt de meest ultieme b-boy en brag en boast tekst die er bestaat. Ook een geweldig stukje in het nummer is als DMC begint en als JMJ dan even lekker gaat scratchen. Beste nummer van deze plaat.

It's Like That: 4* misschien wel het bekendste nummer en de grootste klassieker van het album. Lijkt wel op Hard Times vind ik.

Wake Up: 4* eigenlijk gewoon een minder nummer dan alle voorgaande nummers, maar de tekst is anders. Die is eigenlijk best mooi.

30 Days: 3* bij dit nummer bekroop me toch al wel het gevoel van ''weer zo'n nummer''. Opzich best een aardig nummer maar het verschilt nergens van de andere nummers.

Jay's Game: 3* instrumentaal nummer; Jay showt zijn draaitafelkunsten enzo. Altijd leuk denk ik zo.

Conclusie: erg vet old school album van Run-D.M.C. . De beats zijn lekker old school. Aan de andere kant heb je die naar het einde toe ook wel genoeg gehoord. De teksten zijn bovenal opscheppen hoe goed ze wel niet kunnen rappen en Run en DMC brengen het erg stoer en overtuigend.

Beoordeling: 4****

avatar van ewalk
Classic! Weinig van te zeggen vind ik! Historisch gezien een verplichting voor de hiphop kenner!

Superbeertje
Zat Jam Master Jay hier al erbij omdat hij niet op de cover staat?

avatar van Stapler
Uhm ja. Check track 3?

Superbeertje

avatar van WeztSide
Rock Box is echt een vet nummer!
Lekkere beat

avatar van Stapler
Superbeertje schreef:
Waarom staat hij dan niet op de hoes?

Doet ie wel, hij is alleen onzichtbaar

avatar van j.b.b.l
Leuk debuut van Run-D.M.C.Natuurlijk eentonig maar ik verwachte niks anders(1984).Rock Box,Sucker M.C.'S en It's Like That zijn op de dag van vandaag nog steeds heel erg dope.

avatar van RebelINS
Klassiek debuut van Run-D.M.C. maar voor mij ook net iets te simpel en kaal om echt hoog te geven.
Desondanks zet ik deze plaat vaak op als ik zin heb in lekkere breakdance-muziek.
Op het hele album worden ook slechts 2(!!) samples gebruikt wat ik erg knap vind.

Favorieten: Rock Box, Jay's Game

avatar van KILLERBEE99
Dit album bevalt me beter dan de andere die ik geluisterd heb, beats zijn wel kaal en het klinkt allemaal wel een beetje eentonig, maar staan toch wel erg leuke nummers tussen.

avatar van Robbie Keane
Superbeertje schreef:

Hij nam de foto.

Ha, ik was een jaar of elf en een vriend die groot hiphop fan was gaf me hier een bandje van. Heerlijke sfeer. Ik kon de muziek toen ook totaal niet in een context plaatsen (dat doe je pas later als je ouder bent en meer muziek kent) maar kon dit zeker waarderen. Leuk dat It's like that jaren later ineens een superhit werd.

avatar van Oortrommel
Het debuut van een legendarische groep. Run-D.M.C. zorgde met dit album voor een hardere sound binnen hiphop door de harde lyrics en de rock-invloeden (de gitaarrifs op Rock Box o.a.). Hoewel Raising Hell alom geprezen wordt als hun beste werk, met name door het groundbreaking Walk This Way met Aerosmith, is hier al duidelijk te horen dat de heren die kant opgingen.

Met een 2014-bril op is het te makkelijk om de kale producties en simpele rijmschema's met de grond gelijk te maken. Als je het in historisch perspectief plaatst is dit eigenlijk een veel aangenamer album en voor mij hun beste werk. Niet voor niets zijn tracks als It's Like That, Wake Up, Sucker M.C.'s (Krush Groove 1), Jam Master Jay en Rock Box eindeloos geremixed, gesampled of simpelweg als bron van inspiratie gebruikt. Voor mij is dit echt een classic album.

avatar van Oortrommel
'Cause Calvin Klein's no friend of mine
Don't want nobody's name on my behind
Lee on my legs, sneakers on my feet
D by my side and Jay with the beat

Le-gen-da-risch

avatar van Funky Bookie
ewalk schreef:

Beste statement

avatar van Funky Bookie
Blijft genieten. Ik verhoog een halfje.