Freez & A.R.T. - Les Demoiselles (2014)

Label: Top Notch

1. Last Van (3:53)

met Henning

2. Alles Is Goed (3:09)
  3. Reus (2:17)
  4. Loop, Droom, Arriveer (3:25)
  5. Wietlied (3:32)
  6. Superhero (3:55)
  7. Cliché (2:06)
  8. Wereldberoemd (4:28)
  9. Eerste Steen (4:41)

met Rico

10. Doorgestoken Kaart (2:43)
  11. Nancy (2:43)
  12. Toonaangevend Toeval (2:10)
  13. A28 (4:20)

met Sticks en Typhoon

14. Herinneringen van Goud (4:20)
avatar van dielinquent
Dit kan wel eens een killer plaat gaan worden afgaande van de gelekte tracks

GCITY050
Woow die track Nancy was dus de outro van de single. Sicke beat, ik genoot echt van die outro toen de clip verscheen

avatar van dielinquent
Je kunt onderhand ook gaan stellen dat A.R.T. een king is op de beat. Ga eens na, Colucci Era, Alledaagse Waanzin, Irie, Les demoiselles, de 2 beats op Great Minds. Hoe divers en tegelijk kwalitatief constant kun je zijn.

avatar van Delars
Top 10 2014 materiaal.

GCITY050
dielinquent schreef:

Irie kan ik niet beoordelen maar de rest vind ik nou niet dusdanig hoogstaand dat ik hem als King bestempel. Wat ik van Alledaagse Waanzin herinner is dat de beats niet meer zijn dan een sample met hier en daar een basslijn of wat drums toegevoegd. Niettemin staan op deze plaat wel weer degelijke beats.

avatar van woutorrmusic
Lijkt Bas Breaun wel op 'A28'

avatar van Slowgaze
Plaat voor het eerst gedraaid en jeetje, dat was best indrukwekkend. Productie is heel knap en Freez' stem ligt me ook heel goed. Een soort zangerige Sticks en met een achteloos fijne flow. Mooi werk. Recensie volgt over een week of zo.

avatar van Slowgaze
Na heel wat voorstudies en schetsen schilderde Picasso het doek Les Demoiselles d’Avignon (1907). De kunstwereld reageerde geschokt op het gewaagde, hoekige schilderij. In retrospectief is dit het begin van het kubisme geweest. Na tien jaar samen muziek maken brengen Freez en A.R.T. hun eerste album samen uit: Les Demoiselles. De titel verwijst naar de lange aanlooptijd, maar die aanloop werpt zijn vruchten af.

A.R.T. heeft al heel wat productiewerk gedaan voor de top van de Nederlandse hiphop. Rapper Freez is een minder bekende naam. Daar zal na Les Demoiselles hopelijk snel verandering inkomen. Een baanbrekend meesterwerk als Picasso’s schilderij is het album niet geworden, maar de plaat maakt zeker indruk.

En lees hier de rest van m'n recensie.

avatar van Norrage
De Nederlandse hip-hop scene is dit jaar al uitermate verwend met het fantastische nieuwe Typhoon album (lees hier onze recensie). Maar er is nog een plaat uitgebracht dit jaar (en zelfs nog wat andere platen) waaraan beat-producer A.R.T. heeft meegewerkt. In dit geval is dat de samenwerking met Freez, samen met A.R.T. ook al tijden lid van hiphop-gezelschap de Fakkelteitgroep (FTG). Freez & A.R.T. zijn met een typische door beats, electronica en vindingrijke melodieën gedragen plaat op de proppen gekomen, welke is geïnspireerd door het gelijknamige schilderij van Picasso. Maar het is ook Frans (het betekent bordeel), en we horen duidelijk een Franse stijl op het album.

Opener Last Van maakt al meteen indruk. Met gast-raps van FTG-er Henning, doet dit nummer opvallend sterk denken aan de G-Funk van Snoop Dogg en Dr. Dre, en zet het meteen heerlijk de toon voor de rest van het album. Lekkere samples, een funky beat en kneiter-gekke- en goed gevonden raps. Freez & A.R.T. imponeren hier, en doen dat ook op het sfeervolle Alles Is Goed, waarin subtiel piano-spel het lekker luchtig houdt. Op sommige nummers, als het sterke Nancy, horen we zelfs bijna een Frans chanson, gekenmerkt door schitterende strijkers, en een beetje de zomerse stijl van Typhoon op Lobi Da Basi. Typhoon zelf, ook een FTG-er uiteraard, komt uiteraard ook nog even langs. Ditmaal met stadsgenoot Sticks op A28. Dit is dan meteen ook een van de betere nummers. Een echte knallende A.R.T. beat, met een duidelijke knipoog in de lyrics naar hun stadje Zwolle, en het heerlijke samenspel van de rappers zelf. Maar denk absoluut niet dat Freez het niet in zijn eentje kan. Het korte (2 minuten) maar krachtige Toonaangevend Toeval is een onwijs pakkend, origineel en stijlvol nummer met een heerlijk Franse feel. En de hele plaat zit vol met dit soort afwisseling: korte en lange nummers, veelzijdige instrumentatie en keiharde en heerlijke beats.

Freez & A.R.T. hebben er tien jaar aan gewerkt, en dat is te merken. Les Demoiselles is een veelzijdige, kwalitatieve en enorm rijke plaat die bol staat van de invloeden uit andere genres. Het is net een tikkeltje minder toegankelijk dan bijvoorbeeld Lobi Da Basi, dus het zou mij benieuwen of het net zo hard zal doorbreken. Maar ik heb het in ieder geval ontdekt, en ben daar ontzettend blij mee. Weer een heerlijke Nederlandse hip-hop plaat erbij, waar we trots op kunnen zijn.
Pat-sounds: Album Freez & A.R.T. - Les Demoiselles (2014) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van ThingMan
Heb de plaat besteld. Vind Loop, Droom, Arriveer echt geweldig. Wat een relaxt nummer is dat. Ben zeer benieuwd naar deze plaat. Vond de ep 8.6 is zeer aangenaam om naar te luisteren.

avatar van ThingMan
Wat een heerlijke plaat. Beetje Snoop Dogg-achtige track soms. Maar deze plaat luister heerlijk weg. Hoop dat Freez wat meer aan de weg gaat werken. Zeer fijne artiest van de fakkelteit groep.