Hiss Golden Messenger - Lateness of Dancers (2014)

Folk / Country
Label: Merge

1. Lucia (3:11)
  2. Saturday's Song (4:36)
  3. Mahogany Dread (4:06)
  4. Day O Day (A Love So Free) (5:30)
  5. Lateness of Dancers (5:20)
  6. I'm a Raven (Shake Children) (2:51)
  7. Black Dog Wind (Rose of Roses) (4:30)
  8. Southern Grammar (4:52)
  9. Chapter & Verse (Ione's Song) (4:47)
  10. Drum (3:08)
Yay!

avatar van Renoir
Gisteren in Paradiso al drie nummers van gehoord: "Saturday's Song", "Mahogany Dread" en "Southern Grammar". "Drum" kennen we al van Bad Debt. Dit gaat een fijne plaat worden!

avatar van heartofsoul
Klinkt alvast veelbelovend. Thanks, Lura.

avatar van Ducoz
Ja, Lucia klinkt heerlijk! Maar ik moet zeggen dat het wel sterk aan de Grateful Dead doet denken. Voornamelijk een mixje tussen deze twee nummers:
Grateful Dead - Fire On The Mountain (Studio Version) - YouTube
Grateful Dead - Franklin's Tower - YouTube

avatar van Ducoz
En jeetje, wat is Day O Day fijn, deze plaat kan nu al niet meer stuk voor mij. Al moet ik zeggen dat Mahogany Dread wel een beetje Hiss Golden Messenger op de automatische piloot is.

heartofsoul schreef:
Klinkt alvast veelbelovend. Thanks, Lura.

Het album klinkt inderdaad veelbelovend! Gaat de komende tijd veel gedraaid worden, dat is zeker!

Lura schreef:

Het niveau is tijdens sommige nummers zo bizar hoog dat je de 'Hiss Golden Messenger' op de automatische piloot al gauw heel veel minder gaat vinden, een nummertje als I'm A Raven klinkt gewoon niet oprecht. Dat terwijl ik smelt van Day O Day of Lucia. Niet beter dan Poor Moon, wel gelijk aan Haw.

avatar van Lura
Grappig, ik vind Haw mooier dan Poor moon.

avatar van Jurr_on
Nummertjes 5, 7 en 9 even uitschakelen in je muziekspelert en je hebt een perfecte ochtendplaat. Heerlijk!!

avatar van Lura
Weet je wat een perfecte ochtendplaat is Jurr_on? Morning phase van Beck, al eens beluisterd?

avatar van Jurr_on
Lura schreef:

Ik heb die eerder dit jaar geprobeerd, maar voor mij is de nieuwe Beck net wat te traag. Hiss Golden Messenger vind ik dan toch fijner in de ochtend. Alhoewel ik hem tot dusver enkel in de middag en avond heb beluisterd. Dank toch voor de tip!

avatar van Lura
Het album heet niet voor niets Morning phase.

Lura schreef:

wat is er vervolgens, score technisch, gebeurt?

avatar van Lura
Het album begint met een aantal mooie tracks, maar het tweede gedeelte weet mijn aandacht niet vast te houden. Jammer, maar helaas.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Hiss Golden Messenger - Lateness Of Dancers - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Meerdere lezers van deze BLOG hebben me de afgelopen weken gewezen op Lateness Of Dancers van Hiss Golden Messenger. Volkomen terecht naar nu blijkt, want wat is dit een mooie plaat. Correctie: wat is dit een prachtige plaat.

Lateness Of Dancers klinkt bij niet al te aandachtige beluistering als een vergeten Bob Dylan plaat van een aantal decennia geleden en wat is het een goede Bob Dylan plaat.

Achter Hiss Golden Messenger gaat de Amerikaanse singer-songwriter Michael (M.C.) Taylor schuil, al mogen ook de bijdragen van multi-instrumentalist en engineer/producer Scott Hirsch en leden van Megafaun niet onvermeld blijven. De samenwerking tussen deze muzikanten leverde de afgelopen vijf jaar al vijf platen op, maar Lateness Of Dancers is mijn eerste kennismaking met de muziek van Hiss Golden Messenger uit North Carolina. Het is een eerste kennismaking die uitstekend is bevallen, want Lateness Of Dancers is zo’n plaat waarvan je alleen maar heel vrolijk kunt worden.

Dat ligt voor een deel aan de geweldige muzikanten op de plaat die een tijdloos geluid neerzetten dat opvalt door zijn warmte en subtiele invloeden uit meerdere genres, waaronder de folk, country en blues. Het ligt ook voor een deel aan de al even tijdloze songs van Michael (M.C.) Taylor, die over het vermogen beschikt om van een gewoon popliedje een bijzonder popliedje te maken.

Vooral door de wat nasale vocalen doet Lateness Of Dancers meer dan eens denken aan de platen die Bob Dylan aan het eind van de jaren 70 en het begin van de jaren 80 maakte, maar de muziek van Hiss Golden Messenger heeft ook wat van J.J. Cale, van de verschillende gedaanten van Will Oldham en, ik durf het bijna niet te zeggen, van Dire Straits in haar jonge (en echt goede) jaren.

Lateness Of Dancers komt echter het best tot zijn recht zonder vergelijkingsmateriaal, want Hiss Golden Messenger maakt muziek die het verdient om los van de muziek van anderen beoordeeld te worden.

Het is muziek die zich keer op keer als een warme deken om je heen slaat en het is bovendien muziek die er, ondanks het tijdloze karakter, in slaagt om de fantasie te blijven prikkelen. Hiss Golden Messenger grossiert op Lateness Of Dancers niet alleen in mooie en meeslepende muziek (met glansbijdragen voor het pompende orgeltje en al het gitaarwerk) en bovengemiddeld goede songs, maar vertelt ook mooie verhalen.

Wanneer Bob Dylan op de proppen zou komen met een plaat als Lateness Of Dancers zouden de critici waarschijnlijk superlatieven te kort komen en zou absoluut worden gesproken over een ware sensatie. Nu de plaat niet van Bob Dylan komt maar van een relatief onbekende muzikant uit North Carolina ligt dat voor de critici vast anders, maar voor mij niet. Lateness Of Dancers is een geweldige plaat en vooralsnog wordt hij alleen maar beter. Veel beter zelfs. Erwin Zijleman

avatar van Lura
Te koop bij Bol voor 4,99.

avatar van erwinz
Niet meer, prijs klopte kennelijk niet.

Goed, deze plaat is ook wel 16 euro waard

avatar van Zwaagje
Wat een heerlijk plaatje.....