Arc Iris - Arc Iris (2014)

Folk
Label: Bella Union

1. Money Gnomes (3:42)
  2. Lost on Me (4:24)
  3. Whiskey Man (3:03)
  4. Canadian Cowboy (6:37)
  5. Singing So Sweetly (3:51)
  6. Ditch (4:22)
  7. Honor of the Rainbows I (2:57)
  8. Honor of the Rainbows II (6:23)
  9. Powder Train (4:13)
  10. Might I Deserve to Have a Dream (4:48)
  11. Swimming (5:31)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Arc Iris - Arc Iris - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De naam Arc Iris zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen, tot je weet wie er achter dit project zit. Arc Iris is immers het nieuwe project van Jocie Adams, die tot vorig jaar in de band The Low Anthem speelde.

Jocie Adams heeft zich in Arc Iris omringd met een aantal bijzonder veelzijdige muzikanten en maakt op het titelloze debuut van de band muziek die maar zeer ten dele in het hokje roots past. Rootspuristen zijn daarom bij deze gewaarschuwd.

In de openingstrack lijkt er in eerste instantie nog niet zoveel aan de hand. De plaat opent heerlijk traditioneel en folky met wat vocale stembuigingen en een ongrijpbaar ritme als enige uitstapjes buiten de gebaande paden. Dat verandert echter snel, want aan het eind van de track neemt het aantal experimenten toe en in de tweede track gaat Arc Iris helemaal los. De band strooit dan driftig met bijna klassiek aandoende instrumenten en klinkt als Kate Bush in haar meest avontuurlijke dagen.

Arc Iris heeft een aantal multi-instrumentalisten in de gelederen en dat hoor je. Het geluid is vol en veelzijdig en biedt meer dan eens ruimte aan klassieke intermezzo’s vol strijkers en blazers. Jocie Adams voelt zich in deze setting als een vis in het water. Haar stem is niet altijd even vast, maar dat weerhoudt haar er niet van om flink wat vocale capriolen uit te halen en meestal brengt ze het er uitstekend af. Het zal een aantal luisteraars waarschijnlijk flink op de zenuwen werken, maar met mij doet het wel wat.

Het debuut van Arc Iris springt niet alleen van genre naar genre en van de hak op de tak, maar verbaast ook keer op keer met een prachtige instrumentatie en flink wat verrassende wendingen. Arc Iris bevalt mij het best als Jocie Adams kiest voor redelijk traditionele folk en de instrumentatie niet al te uitbundig is (al is dat in het geval van Arc Iris maar relatief). Aan de andere kant weet ik dat juist de variatie en de incidentele gekte de plaat zo levendig en fris houden.

Het debuut van Arc Iris doet af en toe wel wat denken aan de muziek van Joanna Newsom (ook niet voor iedereen een aanbeveling), maar over het algemeen creëert de band uit Massachusetts toch haar eigen muzikale universum. Het is een universum waarin Joanne Newsom kan worden verruild voor Björk, maar deze onmiddellijk weer plaats moet maken voor Andrew Bird en zo kan ik nog wel wat namen noemen.

Op het debuut van Arc Iris gebeurt zoveel dat het je soms duizelt. Ook na heel veel luisterbeurten zijn nog lang niet alle puzzelstukjes op hun plek gevallen wat resulteert in een bont kunstwerk zonder al teveel houvast. Het ene moment waan je je in een Amerikaanse nachtclub ten tijde van de drooglegging, het volgende moment maakt Arc Iris muziek van de toekomst.

Jocie Adams en haar medemuzikanten verdienen absoluut respect voor het getoonde muzikale lef, maar verdienen ook geduld. Alleen geduld gaat er immers voor zorgen dat het kwartje gaat vallen, waardoor deze opzienbarende plaat na enige tijd beter en toegankelijker begint te worden en steeds meer schoonheid zich aan de oppervlakte openbaart. Erwin Zijleman

En dan is daar zo'n apart eindejaarslijstje voor nodig om alsnog op een juweeltje van dit jaar te stuiten: 10 Albums You Might Have Missed In 2014 - Best New Bands - bestnewbands.com

Revere op 3 en Gabby op 6... en dan nog wat albums zien staan die zeker niet verkeerd zijn..... dan trekt dat mijn aandacht voor wat betreft de nummer 1 Arc Iris.

Een warm geluid door de haast klassieke begeleiding en zang die soms aan Joanna Newsom en consorten doet denken maar dan minder scherp waardoor het goed te behappen is allemaal.
Maar mag ik ook het duo The Magic Theatre noemen ook al zijn die een stuk minder bekend en hier en daar lijkt het ook of Joan As Policewoman een moppie meespeelt.

Ook is er de veelzijdigheid van Gabby Young & Other Animals in terug te horen: hier en daar zelfs een stukje circus-swing.

Een enorm bonte stuiterbal die werkelijk alle kanten opspringt en toch als één geheel blijft klinken. Petje af daarvoor.

Avontuurlijk, sprookjesachtig, warm, swingend en misschien wel het perfecte alternatief voor al uw kerstplaten met als voordeel dat het daarna ook nog heel lang goed houdbaar zal blijken te zijn.

Typisch zo'n album dat helemaal in mijn straatje past en wellicht ook in die van muziekobsessie
Wat heerlijk om aan het einde van het jaar nog zo'n verloren pareltje te kunnen ontdekken. Misschien kan dit nog mee gaan doen in mijn eindejaarslijstje want zo bijzonder is het wel.

Misschien nu ook maar eens die andere albums gaan beluisteren uit dat lijstje want er staat een hoop moois tussen getuige de clips die erbij staan.

avatar van Ducoz
Ik heb deze dame live gezien, ze treedt op in n heel raar pakje..

Al staat ze in haar blote kont dan heb ik er nog niks van (ow, dat komt uit mijn mond niet erg overtuigend over vrees ik)

avatar van Ducoz
aERodynamIC schreef:

het scheelt niet veel haha

avatar van keijzm73
Naam kwam me direct bekend voor. Het geinige van last.fm is dan dat je even terug kan kijken. In april een luisterbeurt gegeven. Uit het oor verloren of vond ik het totaal niets!? Geen idee.. Wat gelijk mijn aandacht trok zijn de associaties die je er zomaar even 'neerplempt'

Allereerst; The Magic Theatre... Die zouden toch zelf met iets nieuws komen!? Nagekeken. Gemist!! Is dus vorig al uitgekomen!? Waar was ik? Heb ik liggen slapen of zo? Classic van Joan As Police Woman heb ik dan wel meegekregen, maar vind die niet urgent.. Zo'n verschrikkelijke hekel als dat woord wordt gebruikt! Echt. Maar ik gebruik het ook; gewoon omdat het kan

Ook andere genoemde namen maken me voldoende nieuwsgierig om het album nog 's te luisteren. Kan nooit kwaad... Maar zijn wel altijd erg gevaarlijke lijstjes.. Had m'n eindlijst net op orde.