Richard Thompson - Acoustic Classics (2014)

Folk / Rock
Label: Beeswing

1. I Want to See the Bright Lights Tonight (2:57)
  2. Walking on a Wire (3:53)
  3. Wall of Death (3:23)
  4. Down Where the Drunkards Roll (4:04)
  5. One door Opens (3:46)
  6. Persuasion (3:54)
  7. 1952 Vincent Black Lightning (5:12)
  8. I Misunderstood (3:57)
  9. From Galway to Graceland (3:29)
  10. Valerie (4:24)
  11. Shoot Out the Lights (4:16)
  12. Beeswing (5:42)
  13. When the Spell Is Broken (4:19)
  14. Dimming of the Day (3:18)
avatar van Chungking
Als deze plaat resultaten als deze versies van I feel so good en When the spell is broken oplevert is dit duidelijk een must have!
Die mens kan me toch een songs schrijven en ook wel een stukje gitaar spelen

avatar van Lura
Chungking, het album is reeds te beluisteren op Spotify.

avatar van Joshua68
Geweldig album waarop een hele reeks Thompson klassiekers akoestisch opnieuw zijn opgenomen. Meeste nummers nooit eerder in deze vorm op plaat gezet. Enkele nummers; waaronder oa Beeswing en 1952 VBL waren oorspronkelijk wel al akoestisch. De vraag is of deze nu veel toevoegen aan het origineel. En een klein beetje mis je ook de sfeer die bij een akoestisch live optreden hoort. Maar al met al prachtige uitvoeringen; geweldige zang en natuurlijk zijn fenomenaal gitaarspel. (je hoort twee gitaren maar hij doet het echt in zijn eentje!)

avatar van Renoir
Joshua68 schreef:

Die sfeer kunnen we op 7 augustus gaan opsnuiven in de Boerderij! Kan ik meteen dit album aanschaffen.

avatar van Poles Apart
Renoir schreef:

Ik ga hem 3 weken later zien, dit album staat centraal tijdens z'n huidige tour. Hier in York zal z'n dochter Kami het voorprogramma verzorgen trouwens (als één helft van het duo The Rails).

avatar van Joshua68
York.. Dat is helemaal niet naast de deur.. Misschien dan toch maar twee uurtjes naar Zoetermeer (als er nog kaartjes zijn)

avatar van Renoir
Het voorprogramma in Zoetermeer wordt verzorgd door Sean Taylor. En er zijn nog kaartjes, Joshua68!

kistenkuif
Vanaf Fairport Convention tot op heden ben ik een trouwe fan van Thompson. Geweldige songsmid en magistraal gitarist. Ik heb ook bijna alles van hem in bezit maar de noodzaak van deze release ontgaat me eerlijk gezegd omdat ik de (vaak ook akoestische) originele uitvoeringen gewoon stukken beter vind. Het album zal wellicht bedoeld zijn als opwarmertje voor zijn tour en is bepaald geen kwelling om naar te luisteren. Maar wel overbodig.

avatar van Tony
Helemaal eens met kistenkuif, ook qua score.

avatar van sakkediemus
Deze staat tussen de reguliere albums van Thompson. Is dit niet eerder verzamel?

avatar van Chungking
Toch niet helemaal eens met Tony en kistenkuif. Akkoord, niet alles is van meerwaarde, maar ik hou bv. meer van de akoestische versies van I Misunderstood en When The Spell is Broken dan van de originele, dus ik ben zeer blij dat die eindelijk op plaat te vinden zijn. Verder zijn het vooral de 'nieuwe' versies van de songs met Linda die van toegevoegde waarde zijn, bv. Walking On A Wire is toch echt prachtig in deze versie (vind ik ook mooier dan het origineel).
En als ie een akoestische plaat zou uitbrengen zonder zn bekendste akoestische songs (Vincent Black Lightning en Beeswing) zou het ook weer niet goed zijn.

Maar soit, Richard Thompson kan sowieso bij mij niet veel verkeerd doen, dus ik ben zeker niet objectief