Bethnal - Crash Landing (1978)

Label: Vertigo

1. Crash Landing (2:34)
  2. Summer Wine (4:01)
  3. I Gotta Go (3:07)
  4. Sometimes (3:24)
  5. The Fiddler (4:43)
  6. Clown in the Crowd (3:14)
  7. Talk of the Town (3:49)
  8. Odd Man Out (3:46)
  9. You're a Dreamer (4:07)
  10. Nothing New (3:52)
Bethnal een Engelse band die twee albums heeft uitgegeven en bestaan heeft van 1972 tot 1980. Erg moeilijk om in te delen in een bepaald hokje. De hoes is trouwens een creatie van Hipgnosis. Mij zegt het niet veel, maar dat wordt overal geschreven , dus zal het wel de moeite waard zijn. Ik heb deze plaat ooit aangeschaft als tiener en weet niet precies waarom. Ik denk dat ik het eerste nummer heb gehoord in de winkel (toen beluisterde je de platen nog in de winkel voor aankoop, wat een tijden...) en waarschijnlijk was het in de aanbieding.
Nu is het eerste nummer gelijk raak. Crash Landing is een bijzonder leuk en goed nummer. Vol vaart en zeker de viool speelt een mooie rol hierin. Het zit tussen rock, new wave, folk rock in , een geheel eigen stijl. Door het jaartal wordt Bethnal ook wel bij de punk gezet, maar dat slaat helemaal nergens op. Bijzonder aan Bethnal was de zanger-violist en dat de bassist donker was. In het punk/ new wave tijdperk een bijzonderheid. Uitgegeven door Vertigo label, wat meer gericht was op (hard) rock en Pete Townshend wordt nadrukkelijk bedankt. De plaat werd geproduceerd door Jon Astley en Phil Chapman, ook niet de minsten. En ze hebben ook nog in het voorprogramma van Hawkwind gestaan. Ondanks dat alles denk je constant waar luister ik naar ? Het is het allemaal net niet. Soms lijkt het wat op de Who, maar het wordt vaak pas interessant als de viool een rol krijgt. (zoals bij the Fiddler en Clown in the Crowd, Odd man out) Het is zeker geen meesterwerk. Ik heb het album weer eens opgevist, denk dat ik het zeker 35 jaar niet meer heb gedraaid en enkel bij Crash Landing ging bij mij nog een herinneringslampje branden. Aardig, soms minder, hier en daar een lichtpuntje. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet al te hoog gaat scoren. Maar een leuk tijdsdocument toen nog al wat bands moeite hadden om hun muzikale koers te bepalen toen het punk geweld los barstte. Bethnal kiest niet en zo wordt het hom noch kuit. Ik heb uit die tijd nog een heel stapeltje platen, toch weer eens beluisteren.