Sabaton - Primo Victoria (2005)

Alternatieve titel: Primo Victoria Re-Armed

Zweden
Label: Black Lodge

1. Primo Victoria (4:11)
  2. Reign of Terror (3:52)
  3. Panzer Battalion (5:10)
  4. Wolfpack (5:56)
  5. Counterstike (3:48)
  6. Stalingrad (5:18)
  7. Into the Fire (3:25)
  8. Purple Heart (5:08)
  9. Metal Machine (4:22)
  10. The March to War * (1:22)
  11. Shotgun * (3:14)
  12. Into the Fire [Live in Falun 2008] * (4:08)
  13. Rise of Evil [Live in Falun 2008] * (8:04)
  14. The Beast * (3:12)
  15. Dead Soldier's Waltz * (1:21)
avatar van Exfrozen
Dit stond dus afgelopen maandag op het voorprogramma bij Dragonforce. En dat was super relaxed. Goede zanger geen geschreeuw of iets dergelijks, gewoon zuiver en lekker zwaar. Het is weer wat anders. Dit is gewoon een prima debuutalbum en ben benieuwd naar het volgende album van hun dat dit jaar uitkomt.

Ik begin met 4*, het kan nog hoger worden omdat het me gewoon lekker beet pakt.

Exfrozen schreef:

Ik begin met 4*, het kan nog hoger worden omdat het me gewoon lekker beet pakt.

Primo victoria was niet het debuut album eh,
dat was metalizer

het eerste album dat ik leerfe kennen van Sabaton,ondertussen al 3jaar geleden en al talloze keren afgespeeld

dienmannen geraal je gewoon niet beu

Ik moet me lichtjes tegen extfrozen verontschuldigen

het eerste Sabatonalbum heette fist for fight,
maar dat wilde geen enkele platenfirma verkopen

later hebben ze die nummers dan nog eens op metalizer gezet,maar fist for fight was het eerste album in 2001

avatar van notsub
Sabaton is live toch een stuk leuker dan op de CD. De band moet het vooral van sfeer en enthousiasme hebben. Op CD klinkt de bombastische power metal iets te gewoontjes. De zanger vormt het vangnet voor een lagere score.

avatar van Spock2011
Heerlijke titelsong. Er staat weinig slechts op dit debuut, en laat in ieder geval zien dat Power Metal kan leven. De zanger is een van de beste in het genre, die met zijn zwaardere stem in tegenstelling tot een hogere stem diepe indruk weet te maken. Alleen ging het Vietnam nummer iets te veel over napalm .

avatar van IJH15
Het tweede album van deze Zweedse heren en een forse verbetering ten opzichte van hun debuut.

Een album vol met goede powermetalnummers met teksten over allerhande oorlogen. Joakim Broden zingt beter dan op het debuut, het songmateriaal is een stuk sterker geworden en de nummers zijn melodieuzer. Nummers als Panzer Battalion, Wolfpack en het titelnummer horen tot de beste nummers van Sabaton. Merkwaardig genoeg is juist het nummer over de grootste en bekendste veldslag, namelijk Stalingrad, het minste nummer hier. Slecht is het echter niet. Ondanks de kwaliteit van de nummers gaat dit soort power metal op een gegeven moment toch wel een beetje vervelen, daar het toch weinig gevarieerd is.

Het afsluitende Metal Machine is een tribute aan metal en hard rock, zoals later Metal Crüe, maar nu met titels van bekende nummers. Een beetje goedkoop om zo een tekst te schrijven, maar de teksten van Sabaton zijn sowieso eentonig en weinig bijzonder, dus voor de afwisseling ten opzichte van de rest van het album is het wel goed.

Al met al een erg sterk powermetalalbum en het zou wel even duren om deze te evenaren.

Primo Victoria is een nummer dat elke metalliefhebber kent, maar de rest van het album mag er ook wezen. Dit is mijn tweede album van Sabaton, na Carolus Rex, en hoewel ik deze iets minder vind is ook deze plaat powermetal van het hoogste niveau.

avatar van Lau1986
Een prima album van Sabaton. De vocalen geven de band een eigen identiteit. Verder worden er prima power metal nummers geschreven. Er is ook ruimte voor wat minder serieus werk in het nummer Metal Machine. Heerlijk om zo klassieke albums langs te horen komen.

avatar van GreenGold
Zoals voor velen was Primo Victoria het eerste nummer wat ik hoorde van Sabaton en dit was ergens begin 2007. Het blijft een erg leuk nummer om te horen, vooral live maar ook de rest van dit album is zeker het luisteren waard. In mijn mening zijn latere albums wat sterker maar deze mag niet worden overgeslagen zoals men dat met Fist For Fight/Metalizer wel mag doen.

Sabaton heeft met dit album hun stijl gevonden waarmee ze zich sindsdien hebben kunnen afzonderen van andere power metal bands. Buiten het feit dat de vocals dieper zijn (waar power metal nogal bekend staat om de hoge zang) gebruikt Sabaton oorlogen en strijden uit de geschiedenis als hun bron voor songteksten en thema's.

Om deze reden tel ik Fist For Fight en Metalizer nooit mee en deze zullen ook niet in mijn collectie komen. Voor mij is Primo Victoria het eerste echte Sabaton album en ik denk dat dit voor velen zo is. Het heeft van mij een 3,5 gekregen omdat ik het na al die jaren nog steeds een prima album vind maar hun latere werk is duidelijk beter.

Favoriete tracks:
- Primo Victoria
- Panzer Battalion
- Into the Fire

"Our orders were easy: It's kill or be killed! Blood on both sides will be spilled."