Keith Fullerton Whitman - Lisbon (2006)

Electronic
Label: Kranky

1. Lisbon (41:41)
avatar van Paalhaas
Bijzonder fraaie ambient-plaat. Uitgebreider verslag volgt. 4/5

Toine Rorije
Climax over climax over cimax, zoiets. En af en toe een kleine opbouw om al die climaxen te rechtvaardigen. Erg mooi inderdaad en ook ontzettend goed gemaakt. Al heb ik het na twee keer wel gezien.

avatar van Paalhaas
Keith Fullerton Whitman, ook actief als drum 'n' bass-artiest onder zijn alias Hrvatski, maakt onder zijn eigen naam platen die experimenteren met gitaar, electronica en 'found sounds'. Dit album is live opgenomen in Lissabon, in oktober '05, en bestaat uit één enkel 42 minuten durend nummer.

Het nummer begint met een alsmaar fluctuerende drone, die gaandeweg vergezeld gaat van allerlei subtiele tinkelende pulsjes van verschillende frequenties en andere vormen van ruis. Om de paar minuten wordt de drone aangesterkt met een verse laag geluid. Het effect is erg indrukwekkend.

Maar het echte werk moet dan nog beginnen: na een minuut of 14 begint een massieve distorsiedrone (ik kon niks beters verzinnen, sorry ) langzaam (maar zeker) in kracht toe te nemen, en even later horen we zowaar een akkoordenschema (de themamelodie van het stuk, a.h.w. ) de kop op steken.

Na 22 minuten is deze geluidsmuur op volle sterkte om een halve minuut later te imploderen. Maar nee, het feest is nog niet voorbij. De zojuist afgebroken muur wordt nog eens opgebouwd, dit keer zelfs tot nóg grotere hoogten.

Na zo'n 28 minuten wordt deze helse chaos ineens abrupt onderbroken en vervangen door allerlei percussieve noise. Al deze krikjes en krakjes gaan even later over in een lomp ruissignaal dat op zijn beurt, na 31 minuten ongeveer, wordt vervangen door een hoop organisch gepiep en ander gereutel.

Een drone, ongeveer dezelfde als waarmee we begonnen, steekt weer de kop op. We maken ons klaar voor de grote finale. Na zo'n 35 minuten begint het: alle geluiden worden voor de laatste maal samengekneed tot een formidabele 'wall of sound', om na zo'n 40 minuten uiteindelijk te imploderen in een serene rust. We voelen ons alsof de apocalyps zojuist haar beslag heeft genomen en wat ons rest is een 2 minuten durende soundtrack van de uitgestorven, post-apocalyptische vlakten.

avatar van Gyzzz
Fijn album. Een goede vondst in mijn zoektocht naar aangename electronic

avatar van Gyzzz
Hoewel ik eerst nog een beetje struikelde over de geluidjes die na een half uur kwamen opzetten, vind ik dit inmiddels juist een soort mooie opbouw naar de laatste 5 minuten, waar alles zoals gezegd nog een keer helemaal doortrekt. Niet één overbodige minuut tussen deze 42 minuten, en vandaar: 4,5*

avatar van we tigers
indrukwekkend stukje dronen en dromen. Zoals Paalhaas al omschreef zit er ontzettend veel in zodat je, ook al is het één lange track van 42 minuten, toch elke keer weer geboeid bent. En als dan aan het eind de boel ineens volkomen wegklapt en alleen een enkel rustig toontje overblijft, dan realiseer je je eigenlijk pas waar je naar hebt zitten luisteren.

avatar van Tha)Sven
Meest rustgevende plaat aller tijden in mijn ogen.

Yann Samsa
Wat een magische plaat zeg; blij dat ik met mijn stem het gemiddelde weer in de verdiende 4* heb getrokken

avatar van popstranger
Nota aan mezelf; ooit nog eens door Lissabon dwalen zoals enkele jaren geleden maar dan met deze muziek in de oren. Heel zintuiglijke muziek gemaakt om in je eentje op te nemen terwijl je door een of andere stad loopt terwijl de zon hoog aan de hemel staat. Muziek waarvan velen in de omgeving zullen vragen of hij aub af mag staan als je hem door de stereo jaagt wegens te abstract en te moeilijk maar net zoals zoveel goeie muziek ideaal om in je eentje helemaal in onder te dompelen.

Misterfool
Intrigerende Ambient/Noise. Mooie opbouw met meerdere geluidstsunami's. Erg sterk! 4.5*

avatar van Jazper
Zodra je dit opzet, zit je op een trein waar je niet meer van afkunt.
Dit halverwege afzetten slaat nergens op.
Wat een schitterend stuk dat klinkt dat steeds verder ontluikt tot even voor het einde.
Mooi dat dit 15 jaar later nog dezelfde impact heeft.