Adult Jazz - Gist Is (2014)

Electronic / Avant-Garde

7. Idiot Mantra (4:21)
  8. Be a Girl (2:30)
  9. Bonedigger (6:27)

avatar van Norrage
Bijzonder, heel bijzonder album. Je weet niet wat je hoort

avatar van fatima
Uit de Hundred waters en Alt-j familie, zou ik zeggen. Klinkt inderdaad goed. Even laten bezinken nog maar, het is geen muziek om meteen een oordeel over te geven.

avatar van Norrage
Het beste valt het misschien samen te vatten als "Alt-J voor gevorderden". Of gewoon, Jazz voor volwassenen

----
Vorig jaar stonden ze op LeGuessWho? en toen intrigeerden ze al. Geboekt in een prime-time slot in de EKKO, terwijl er nog geen enkele video-clip, geen enkel muziek-fragment en nauwelijks informatie over de band bestond. Enkel dat het "weird pop music" zou zijn. Ik ging kijken, en het was een revelatie. Vreemde maar ontzettend muzikale jazz-pop; vleugjes Alt-J, gemixed met flarden Radiohead, wat Portico Quartet en vooral heel veel eigen, originele en bijzondere instrumentatie. En iets meer dan een half jaar na dat optreden, is daar dan het debuut-album van Adult Jazz: Gist Is.

Na één beurt luisteren was er nog niets over te zeggen, want oh wat klonk het allemaal apart. Het eerste wat ik dacht: Ontoegankelijke avant-garde pop. Maar ik was er nog niet over uit, want wat maakte het nieuwsgierig. Soms dacht ik ineens een reïncarnatie van Frank Zappa te horen, of rare experimente free-jazz. Maar daarnaast blijft het hele album ontzettend verrassen. Elke keer als je denkt dat het experimentele wat teveel van het goede is, komt er plots een poppy deuntje. En elke keer als je een hook verwacht, komt er ineens een plotselinge stilte, of een enorme uithaal van een trombone, een snijdende gitaar of de bevreemdende Alt-J- of Wild Beasts-esque zang van lead-zanger Harry Burgess. Tijdens deze hele intrigerende luisterervaring, zat ik permanent op het puntje van mijn stoel. En elke volgende luisterbeurt vallen er nieuwe details op. De opleving van de trombone in het openingsnummer Hum, dat de bevreemdende en spookachtige drone openbreekt. De drums, de gitaarriffs en de menselijke tekst "I Was Always a Runner" bij het begin van Am Gone. Het het ene moment onwijs toegankelijke en bijna zwoel klinkende, maar het andere moment volstrekt op het verkeerde been zettende Springful. De dissonante gitaar-ritmes, cowbells en electronica van Donne Tongue. Ik kan nog wel even doorgaan. De opbouw in het spannende en spooky Spook, dat geëindigd wordt met het meest inventieve gitaarspel van het album. Of de pulserende, hypnotiserende en onheilspellende percussie in het misschien wel beste nummer van de plaat, Idiot Mantra. Of het koortje en de blazers van afsluiter Bonedigger. Gist Is straalt iets heel bijzonders uit, en een oordeel valt er bijna niet over te vellen.

Toch doen we dat. Adult Jazz is een van de meest inventieve, spannendste, bevreemdende en nieuwsgierig makende bands die ik in jaren heb gehoord. Gist Is zet je permanent op het verkeerde been, maar weet tegelijkertijd permanent aantrekkelijk te zijn en zit boordevol met opzwepende en toegankelijke passages. Dit is, zoals de bandnaam suggereert, Jazz voor volwassenen.
Pat-sounds: Album Adult Jazz - Gist Is (2014) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van Ducoz
Zo op het eerste gehoor klinkt dit inderdaad best aangenaam! Een soort van broer van ALt-J, de vergelijking wil ik direct trekken. Moet daar bij zeggen dat ik heel vluchtig heb geluisterd.

avatar van kemm
Als Alt-J zijn nieuwe plaat uit de hitlijsten wil houden, moeten ze het album van Adult Jazz uitbrengen. Of als Tom Waits een band was, zou hij tegeneen beuken zoals zij tegen elkaar tekeer gaan. En mocht Björk nog eens echt muziek-muziek willen maken, moet ze deze jongens maar bellen. Om maar te zeggen, er valt geen stempel te drukken op Adult Jazz. De flauwekul van het namedroppen is dan ook niet meer dan een armtierige poging om nog niet eens de helft van de essentie van deze band te vatten. Gelukkig maar dat de platenboer met uitsterven bedreigt is, want dit valt in geen bak te duwen...

En nee, jazz is het ook niet. Althans, niet zoveel jazz als de naam doet vermoeden, wel meer jazz dan aan het eerste gehoor is op te merken. Het zit ‘m bij deze jongens in de attitude, hun aanpak opgebouwd uit schijnbaar losse composities met ruimte voor overgang, of zelfs een volledige switch. Ruimte in muziek, stel je voor, muzikanten de tijd geven om iets te zoeken. Adult Jazz heeft geen haast, het maakt van de zoektocht zijn album. Wat het vindt en of het iets vindt, is niet altijd de vraag, laat staan het antwoord. Gist is, want je heb er vaak het raden naar.

Onderwijl stuit de bende op een paar heerlijk brutale melodieën, een lekker maffe riff van ’t een of ‘t ander, gevolgd door wat oeverloos heen en weer gezwets. Soms is het ook niet meer dan dat: gezwets, het tegen elkander weglullen in een bluesy pub die zijn sluitingsuur al ver voorbij is. Een charme, maar gelukkig ook een charme die (haast per ongeluk) een paar fantastische songs oplevert, zoals het jeugdig frisse Springful of het waanzinnig hypnotiserende Idiot Mantra. Geef deze jongens vast hun eigen platenbak!

kemm schreef:

Geef deze jongens vast hun eigen platenbak!

En piesen doe je ook tegen de wind in? Wat dacht je van nieuw binnen

Maar buiten dat dit interessante muziek is, om het zo dan eens te benamen.. kakt het op de tweede kant van het album eigenlijk finaal in. Aandacht verslapt en het begint daar op elkaar te lijken, waardoor het gaat duren en duren. En een eigen bak? Bij album 3 zullen we ze wel 'gehoord' hebben denk ik

avatar van kemm
Ducoz schreef:

En piesen doe je ook tegen de wind in? Wat dacht je van nieuw binnen

Om dan binnen een paar weken naar de bak 'Afgeprijsd' te verhuizen zeker? Dan hebben ze inderdaad geen eigen bak nodig

avatar van Ducoz
Ik moet je daarbij inderdaad ook wel melden dat ik hem al een tijd in de winkel heb staan, maar er nog niemand naar heeft om gekeken..

18 november in Paradiso, slechts 9 euro

avatar van JVT
JVT
Een eerste luisterbeurt van dit album is best moeilijk, alles klinkt zo tegendraads en echt fout soms. Maar toch heeft het wel iets, idd een soort van Alt-J voor gevorderden.
Ik blijf zeker luisteren want ik denk wel dat dit iets gaat worden na enkele luisterbeurten.

avatar van philtuper
JVT schreef:
Maar toch heeft het wel iets, idd een soort van Alt-J voor gevorderden.

Alt-J voor gevorderden. Dat klinkt als Bumba meets Bassie & Adriaan. Vreselijk dus!

avatar van hoi123
Bijna irritant verslavend, dit album. Op eerste gehoor klinkt dit als een wat te ongestructureerde bende, maar de geniale melodieën die deze Leedserds tevoorschijn toveren beginnen na een tijdje steeds meer samenhang te vertonen, tot je eens in het halfuur gewoon weer móet luisteren. Extra veel applausjes voor Idiot Mantra overigens: ondanks het feit dat deze wat ongezelliger (en trouwens ook elektronischer) is dan de rest van de nummers, overtuigen ze hier waarschijnlijk nog wel het meest, met dat claustrofobische sfeertje en die paniekerige zang - Idiotequeiaans zeg maar, maar dan met een eigen draai.

Gister in een halflege Paradiso bovenzaal gezien. Het album stond hier al op repeat, maar dat zal nu alleen nog maar meer zijn. Wat een getalenteerde gasten! Elk nummer een instrumentenwissel en zo goed, dat je een eventuele voorkeursinstrument per persoon niet kunt herkennen. Hoop ze snel weer eens te zien spelen ergens

avatar van stoepkrijt
Gist Is werd mij getipt door hoi123. Hij kondigde Adult Jazz aan als band die vaak in één adem wordt genoemd met alt-J. Dan word ik meteen enthousiast. Daar voegde hij echter wel aan toe dat dit wat ‘rommeliger’ zou kunnen overkomen en dat klopt. De composities van Adult Jazz zijn namelijk onconventioneler, maar dat is voor mij geen enkel probleem. Met dat rommelige valt het overigens reuze mee. Deze muziek is lang niet zo ontoegankelijk als ik had gedacht.

Nu ik het album ken snap ik de vergelijking met alt-J wel, maar hun muziek roept ook andere associaties bij me op. Ik moet – vooral in de snellere passages – denken aan rammelende postpunk zoals Viet Cong, Ought en Cloud Nothings die maken. Uitbundig, druk en vooral met het spelplezier ervan afspattend.

Wat vind ik van de muziek? De teksten zijn lastig te doorgronden, maar daar is het me niet echt om te doen. De originele en interessante composities, de fraaie arrangementen, de voortdurende afwisseling tussen sfeervol en catchy en ook de aparte, maar mooie stem van de zanger maken Gist Is een heel fijn album. Hun sound ligt me wel.

De liedjes zijn zoals gezegd interessant en fraai gearrangeerd. Dit is muziek waarin veel te ontdekken valt. Helemaal doorgronden kan ik ze daarom misschien nog niet, maar inschatten hoe goed ze zijn lukt me wel. Springful, Am Gone en Bonedigger zijn voor mij de besten, maar de laatste minuten van Spook zijn misschien nog wel mooier. Die climax is het hoogtepunt van dit hele album. Jammer dat dat nummer zo traag en saai opbouwt.

Alle nummers zijn op zijn minst interessant, maar ik vind ze niet allemaal even memorabel. Pigeon Skulls en Be a Girl doen me weinig (net zoals de eerste helft van Spook) en ook Donne Tongue haalt op het Gist Is-stukje na (met die heerlijk soepele overgang van Engels naar gibberish) niet het niveau van de toppers. Sommige passages zijn me wat te saai of klinken gewoon niet prettig. Onconventioneel is prima, maar soms schiet het wat te ver door. Daar lijdt het luisterplezier onder.

Maar zoals gezegd: Interessant zijn de liedjes allemaal, waardoor ieder nummer het toch waard is om – al dan niet aandachtig – te beluisteren. De sound van Adult Jazz is origineel en boeiend en de liedjes variëren van redelijk tot steengoed. Dat samen zorgt voor een bijzonder interessant album en doet me uitkijken naar een eventuele opvolger.

avatar van aerobag
Getipt in de supertiptopper. Deze tip heb ik met voorbedachten rade het langste uitgesteld. Tijdens de eerste luisterbeurt merkte ik dat hij niet zo bleef hangen, dus ik wilde hem nog wat meer tijd geven om te kijken of het kwartje zou vallen. Het kwartje is echter na meerdere luisterbeurten toch blijven steken.

Wat meteen opvalt is de een relaxte en organische sound die consistent aanwezig is gedurende het hele album. De leden van Adult Jazz zijn ook niet bang voor wat experimentatie, een ambitieuze fusie van gitaren en de elektronische tact van sport. In mijn hoofd komt de vergelijking met Animal Collective op, maar dan met meer traditionele instrumentatie en een rustiger tempo.

Er zijn echter een aantal elementen in het spel die essentieel zijn voor de manier waarop Adult Jazz dit album benadert, die voor mij niet werken. Om te beginnen ligt het algehele langzame tempo van het album mij niet zo. Er zijn meerdere langere stukken muziek waarbij elke gespeelde noot gepaard gaat met een halve seconde pauze, dat begint mij op den duur op de zenuwen te werken. Ten tweede vind ik de stem van leadzanger Harry Burgess niet zo interessant en iets te clean. Daarnaast mogen een groot deel van de liedjes van mij wat spannender zijn qua compositie. Het album neemt zijn tijd met de opbouw van de liedjes en sporadisch is er een creatieve uitspatting (vaak in de vorm van blazers), maar het blijft mij vaak wat te oppervlakkig. Afsluiter Bonedigger is bijvoorbeeld zo’n nummer wat meer voortkabbelt en niet echt ergens heen lijkt te gaan. Spook is overigens wel het grote voorbeeld dat ze wel degelijk sterke composities in de mars hebben. Aan de andere kant kent het album ook weer momenten waarop het juist heel rommelig overkomt, zoals de drum-escalatie en gitaargepingel van Donne Tongue.

Hoogtepunten: De catchy loopjes en instrumentatie van Am gone, De warme sound van Springfull, de ambient klanken en het einde van Pigeon Skulls, het verloop van Spook, het ritme en de zang op Idiot Mantra

Het is jammer dat de band mij niet weet te raken, ik bemerk wel dat ze namelijk durven te spelen met composities en iets uniek proberen neer te zetten. Normaal waardeer ik het, nu komt het helaas niet over, waarbij vooral het langzame tempo een struikelblok is voor mij. Ik kan me overigens wel heel goed voorstellen dat iemand hier erg van kan genieten. Als nog zeer bedankt voor de tip stoepkrijt!