Deep Purple - Graz 1975 (2014)

Alternatieve titel: The Official Deep Purple (Overseas) Live Series

Label: earMUSIC

1. Burn (7:51)
  2. Stormbringer (5:08)
  3. The Gypsy (5:23)
  4. Lady Double Dealer (4:31)
  5. Mistreated (14:41)
  6. Smoke on the Water (9:43)
  7. You Fool No One (12:15)
  8. Space Truckin’ (20:22)

buizen
Of het goed klinkt is lastig te beoordelen van een trailer op youtube.
Voorlopig is hier genoeg vinyl en ook CD's van Deep Purple maar ben toch wel nieuwsgierig naar de vinylkwaliteit van dit album.. Als het net zo spectaculair is als bijv. de recente Queenrelease..

avatar van Metalhead99
Dat is waar, zo'n trailer kan bedrieglijk zijn. Toch kijk ik hier wel naar uit, alleen al vanwege de line-up die op de hoes staat.

buizen
Mistreated blijft een nummer dat in elke uitvoering weer (vaak) fantastisch gespeeld wordt, door Rainbow maar ook door Purple.
Smoke On The Water kan ik echt niet meer horen.

avatar van Rudi S
Staat al op Spotify, gewoon even Graz 1975 bij zoeken ingeven.
Als je op Deep Purple zoekt krijg je eerst al die verzameldingetjes.

avatar van gigage
Nog geen jaar na het uitstekende Deep Purple - Live in London (1982) waar de band voor het eerst in Engeland optrad ligt het vijftal alweer bijna uit elkaar. En is dat te merken? Ik vind van wel. Blackmore speelt vlot door, geen ultra uitspattingen en ook niet de inspiratie zo lijkt het om de improvisaties naar een hoger niveau te tillen. Hij pikt de riff weer sneller op zo lijkt het. Zo erg is dat niet, maar het viel me wel op. John Lord daarentegen speelt hier wel de sterren van de hemel met weer een andere break in space truckin'. Dan de zang. tja, misschien dat iemand het singeltje uit 1981 kent van Elvis Presley-de live uitvoering van are you lonesome tonight (the laughing version)? Dat lachen kon ik ook niet onderdrukken als de heer Hughes zo hoog mogelijk steevast tegen de toon aan gilt. Zijn enthousiasme maakt dan wel weer veel goed en zolang hij bij de tekst blijft is het prima te doen. Coverdale is een beetje naar de achtergrond gemixt en samen dezelfde toon vinden lukt ook niet altijd. Burn, Stormbringer en Mistreated zijn top. Smoke on the water lijkt nergens naar (wat een rare breaks zitten daarin)
De april 1975 Stormbringer- tour in het Oostenrijkse Graz dus released for the first time in its entirely. Uhh..echt? 79 minuten, publiek nog schreeuwend om een Zugabe en het is al klaar?

avatar van Faalhaas
Volgens mij zijn deze opnames al eens eerder uitgebracht..? Wie helpt me.. Ik zie door de bomen het bos ff niet meer met al die live albums.

Klinkt trouwens wel verdomd lekker hoor Deep Purple met Coverdale op zang.. gvd wat een strot had die gast toen nog! Jammer dat zijn stem af en toe zo achterin de mix staat. Bij bijv. Gypsy hoor je eigenlijk alleen Hughes zingen.. zat hij zelf soms achter de mix desk?

Edit: sommige uitvoeringen staan bij nadere beluistering ook op Made In Europe en Mk III: The Final Concerts?

avatar van B.Robertson
Klopt met een gedeeltelijk eerdere uitgave op Made in Europe en Mk III: The Final Concerts. Na de Paris-show werd ook Graz los uitgebracht. Vraag ik mezelf nog steeds af waar de (aangekondigde) drumsolo uit You Fool No One is gebleven? Smoke on the Water vind ik hier niet veel aan. Made in Europe kon wel eens wat opgepoetst zijn, maar beter te behappen dan Graz.

Ik vind Graz in z'n geheel geloof ik beter dan Made in Europe (vooral Mistreated). Wel raar knipwerk in You Fool No One helaas: de drumsolo is er uit en waarschijnlijk ook het bluesje (kan me niet voorstellen dat Blackmore dat niet speelde, want in tegenstelling tot wat mijn voorgangers beweren vind ik hem juist heel geïnspireerd spelen, wat tussen haakjes ook geldt voor Paris 1975).
Grappig trouwens hoe het Oostenrijkse publiek stilvalt als Ritchie het Duitse (!) volkslied speelt...