Cracking the Cosimo Code (2014)

Alternatieve titel: 60s New Orleans R&B and Soul

R&B / Soul
Label: Ace

1. Jessie Hill - Ooh Poo Pah Doo
  2. Eddie Bo - I Got to Know
  3. Earl King - Trick Bag
  4. Blazer Boy - New Orleans Twist
  5. Chris Kenner - Something You Got
  6. The Party Boys - We Got a Party (Part II)
  7. Reggie Hall - The Joke
  22. Johnny Adams - Release Me
  23. Eddie Bo en Inez Cheatham - Lover & a Friend
  24. Joe Haywood - Play a Cornbread Song for Me and My Baby
avatar van thelion
Cosimo Vincent Matassa geboren in New Orleans, arrangeur maar vooral zeer invloedrijk producer waarvan de naam eigenlijk even bekend behoord te zijn als die van Phill Spector of Rick Rubin maar dat om de een of andere vreemde reden helaas niet is.
Al op zijn 18e begon hij in 1945 zijn eigen studio (achter de kruideniers zaak van zijn ouders) aan Rampart Street in The French Quarter (het muzikale en uitgaans Mekka van New Orleans). Niet geheel verwonderlijk dat dan ook vanaf het begin de deur platgelopen werd door toen nog jonge artiesten die later wereld faam zouden krijgen en aan die wereld faam heeft Cosimo zeer zeker bijgedragen Fats Domino (The Fat Man is een productie van Cosimo (een van de vroegste Rock n Roll nummers)), Little Richard (Tutti-Frutti is een productie van Cosimo), Dr. John, Lee Dorsey en Ray Charles kwamen veelvuldig bij Cosimo langs, ook werkte hij veelvuldig samen met collega arrangeurs / producers Dave Bartholomew (de man die Fats Domino zijn wereld hit Blue Berry Hill bezorgde) en Allen Toussaint (de man die voor een groot deel verantwoordelijk is voor de New Orleans Soul Sound). Ik geloof dat we wel kunnen stellen dat er een behoorlijke potentie voor succes daar aan Rampert Street zat.
Cosimo heeft "The New Orleans Sound" eigenhandig bedacht Bluesy / Jazzy (Dixieland) georienteerde R&B en Soul met een prominete rol voor gitaar en piano met een nadrukelijk op de voorgrond tredende zang. Toussaint heeft er wereld faam mee gemaakt Cosimo heeft het bedacht.
Cosimo zat niet alleen in de R&B en Soul hoek maar ook in de Rock n Roll en Rock heeft hij zijn sporen verdiend hiij was o.a manager en vaste producer van Jimmy Clanton (bekend van Just a Dream en Go Jimmy Go beiden van Cosimo's hand)
De rijk mensen waarvoor hij nummers heeft geproduceerd in de periode 1945-1980 is lang heel lang maar een kleine greep uit die lijst laat zien wat een veelzijdige producers Cosimo was Dr. John, Lee Dorsey, Ray Charles, Fats Domino en Little Richard had ik al genoemd, maar ook Eddie Bo, Barbara Lynn en Aaron Neville behoorden tot zijn clientele.
Deze Cracking the Cosimo Code is een mooi overzicht van Cosimo's nalatenschap en een eerbetoon aan zijn werk. Helaas is Cosimo Vincent Matassa eerder dit jaar op 11 september overleden op 88 jarige leeftijd waarmee een essentiele en zeer invloedrijke grondlegger van The New Orleans Sound is heen gegaan.