Gary Numan - Exile (1998)

Pop / Electronic
Label: Cleopatra

1. Dominion Day (4:52)
  2. Prophecy (5:05)
  3. Dead Heaven (5:23)
  4. Dark (4:30)
  5. Innocence Bleeding (4:26)
  6. The Angel Wars (5:05)
  7. Absolution (5:00)
  8. An Alien Cure (6:10)
  9. Exile (6:48)
Geweldige plaat, maar de teksten zijn bijzonder expliciet (anti-religieus, anti-god) en dat bevalt me niet aan dit album. Daarom dus een 3,5 ipv een 5. Muzikaal gezien wel erg sterk.

De teksten van Numan gaan vaak over hemzelf

avatar van Hans Brouwer
la-fleur schreef:
De teksten van Numan gaan vaak over hemzelf

Maar La-Fleur, wat vindt JIJ nu van dit album??
Je weet dat "mijn Gary Numan ontdekkingstocht" op punt van beginnen staat. Ik wil van jou, als kenner, graag je mening horen over dit, nee over ieder, Numan album!

Dit album van Numan is de ommekeer naar de Gothic dus het wat rauwe en ruigere werk van hem,het is een goed album maar was wel weer wennen naar zijn nieuwe stijl

avatar van Erwin.c
Ben best een fan van zijn muziek , maar hier hoor ik alleen
de poorten van de hel openen!

Erwin.c schreef:
Ben best een fan van zijn muziek , maar hier hoor ik alleen
de poorten van de hel openen!

Als Numan de kans kreeg, dan deed 'ie dat zelf en ten tijde van dit album (en de opvolger Pure) zou hij het liefst God er in willen gooien...hmmm, raar mannetje als je er zo over denkt. Ben zelf wel gelovig en daarom is dit album ook bijzonder moeilijk te pruimen. Maar als ik de tekst terzijde schuif hoor ik wel hele mooie (en vooral goed geproduceerde) muziek. Numan heeft later wel te kennen gegeven dat hij zelf niet in de tekst van dit album gelooft, maar dat het meer bedoeld is als "Stel dat...". Toch roept hij tot de dag van vandaag in interviews dat hij erg anti-god is. Bovendien lijkt het mij toe dat dit 1 van de redenen is, dat Numan plotseling zeer geliefd is in sommige Heavy Metal-kringen, zonder dat de muziek nu bijzonder HM klinkt. En hij kan wel wat steun gebruiken...Misschien is hij gewoon lekker clever bezig door een publiek aan zich te binden. Maar of dat nu zo moet??

avatar van Erwin.c
Juist het overgeproduceerde geluid wat je tegenwoordig hoort ( en ook hier ) staat mij tegen.
Alles is zo opgeblazen tegenwoordig , geef mij dan maar het compacte geluid van pleasure principle.
Maar dat geldt voor vele bands , het klinkt gewoon te
mooi!

Mochten jullie het nog niet weten maar dit album is gemaakt uit frustratie,omdat er wat persoonlijke problemen waren,(als je de tekst luister en de argressie op het eind van little invitro)maar hij heeft nu 3 gezonde kids

mystery schreef:

Hoho, dit is een concept album. Lees even het commentaar wat Gary zelf heeft gegeven op luisteraars en fans die de plaat anti religieus noemden:

"'Exile' asks the question: What if God and the Devil are one and the same? What if Heaven and Hell are the same place and only our perception makes it one or the other? It then takes that basic idea and looks at certain parts of the Bible and religious beliefs in general and re-interprets them accordingly. I no longer consider it to be offensive, just thought provoking... Hopefully 'Exile' will not offend any more than the Hellraiser films. It's all much of the same really."

perfume
Afgezien van het feit dat dit een heel mooi album is, vind ik zijn statement ook nog niet eens zo gek. Ik ben het niet met hem eens maar hij onderbouwt zijn mening wel. Bovendien heeft een artiest de volledige vrijheid om te maken en te vinden wat hij wil zolang hij anderen maar niet onnodig kwetst of in gevaar brengt.

Dit album behoort ook tot mijn favorieten van Gary Numan. Erg goede artiest sowieso vind ik. Ook een van die belangrijke vernieuwers van de vroege 80 jaren.

avatar van unmudded lake
Aslof hij dat nooit zou doen, als je de mens vandaag bekijkt is hij om het minste gekwetst. Als ik zeg dat "jouw gOD niet bestaat" dan zeg ik de waarheid, maar voor een gelovige is dit dan kwetsen.
Nee niet mee akkoord, een Kunstenaar heeft het recht te kwetsen.
Alleen zo kan er meer begrip en diepgang gecreëerd worden.
Wat tenslotte de maatschappij alleen maar ten voordeel is.