Marc Broussard - A Life Worth Living (2014)

Soul / Folk
Label: Vanguard

1. Hurricane Heart (2:54)
  2. Dying Man (4:23)
  3. Perfect to Me (3:33)
  4. Man Ain't Supposed to Cry (4:07)
  5. Edge of Heaven (4:12)
  6. A Life Worth Living (3:40)
  7. Honesty (3:59)
  8. Another Day (4:04)
  9. Weight of the World (3:24)
  10. Shine (5:31)
  11. Give Em Hell (4:20)
  12. I’ll Never Know (3:34)
avatar van Reijersen
Marc Broussard, de blanke man die volgens velen mag leunen op een “zwarte” stem. Dat leverde hem veel aandacht op en daarmee was succes ook niet ver weg. Hij viel vooral op door zijn combinatie van rock, soul, pop en blues. Zijn grootste succes boekte hij echter niet met zelf geschreven songs, maar met een coveralbum. En dat meest succesvolle album sloeg nou net bij mij een stuk minder aan. Maar ander werk was zeker goed te pruimen en daar is vooral de prettig stem van Broussard debet aan. Nieuw jaar, nieuwe plaat en dus een nieuwe recensie.

Dat Marc Broussard vele kanten heeft dat weten. Dat bewees hij al eerder met zijn blend aan muziek die hij ons voorschotelde. Veel mensen schaarden dit vaak onder de soul, maar die échte soul vond ik hem toch altijd ontberen. Desalniettemin is de mooi gekleurde stem van Marc Broussard die mij wel altijd wist te boeien en op deze nieuwe plaat laat hij deze stem genoeg horen. Door de muzikale omlijsting, die vaak meer met folk en blues dan met soul te maken heeft, komt zijn stem goed naar buiten. Het album begint wel wat steviger met Hurricane Heart en Dying Man, maar daarna horen we pas waar Broussard echt naar toe wil met deze plaat. Rustige, mooie songs met weinig muzikale opsmuk. Perfect voor de zwoele avonden, met wat mensen bij elkaar of aan de eettafel. Eigenlijk een beetje het beeld dat de cover van deze plaat al illustreert. De kwaliteit van deze nummers is goed te noemen, zonder dat echt ergens opvallen of verrassen. Misschien is het daarom ook wel een wat veilig album geworden, maar zolang het vermaakt is daar natuurlijk niks mis mee. En vermaken doet het me wel. Allemaal liedjes die goed in het gehoor liggen met af en toe wat uitschieters zoals het mooie duet met Mattanja Joy Bradley op Another Day.
Gelukkig serveert Broussard niet enkel meer covers, maar bewijst hij met A Life Worth Living dat hij een An Album Worth Listening kan schrijven en maken.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Marc Broussard - A Life Worth Living - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De wat zoetsappige cover van Marc Broussard’s A Life Worth Living riep bij mij onmiddellijk associaties op met een moderne remake van The Sound Of Music, maar gelukkig verdwenen deze associaties als sneeuw voor de zon toen de muziek van de muzikant uit Lafayette, Louisiana, eenmaal uit de speakers kwam.

Marc Broussard timmert inmiddels al een jaar of twaalf aan de weg, maar tot dusver deden zijn platen me niet zoveel. Teveel clichés, te weinig doorleving en songs die net wat teveel voor de grote Amerikaanse radiostations leken gemaakt, waarmee Marc Broussard voor mij in dezelfde categorie viel als bijvoorbeeld Gavin DeGraw; aardig, maar slechts beperkt houdbaar.

Dat lijkt ook weer op te gaan voor A Life Worth Living wanneer, de tegenwoordig van een flinke rossige baard voorziene, Broussard in de (weliswaar buitengewoon lekker in het gehoor liggende) openingstrack met referenties naar klassieke songs uit het verleden een dikke hit in de dop te pakken lijkt te hebben.

Na de openingstrack van de plaat, waarvoor Broussard overigens terugkeerde naar zijn oude, kleiner, platenmaatschappij, gaat het roer echter om en pakt Marc Broussard flink uit met rauwe blues. Opeens valt alles op zijn plaats. Broussard klinkt opeens geïnspireerd en doorleefd, maakt indruk met zijn rauwe soulstem en levert nu ook een song af die je niet alleen vermaakt maar ook raakt.

Hoewel Marc Broussard de rauwe blues in de derde track weer verwisselt voor een meer toegankelijke folky rocksong, slaagt hij er in om het hoge niveau vast te houden. Dat doet hij ook in de tracks die volgen en waarin Marc Broussard nog een paar keer andere wegen in slaat.

Het maakt van A Life Worth Living een bijzonder veelzijdige plaat. Persoonlijk hou ik wel van een lekker consistent geluid, maar als je rauwe blues en soul kunt vertolken als Marc Broussard en ook nog eens uit de voeten kunt in prachtig ingetogen folksongs zoals de Amerikaan dit kan, moet je dit niet laten.

Het zijn vooral deze ingetogen songs, die overigens verreweg in de meerderheid zijn op A Life Worth Living, die uiteindelijk de meeste indruk op me maken. Marc Broussard put in deze songs uit de rijke muzikale erfenis van het Zuiden van de Verenigde Staten, die de jonge Broussard grotendeels door vader en muzikant Ted Broussard met de paplepel kreeg ingegoten.

De songs van Marc Broussard liggen nog steeds lekker in het gehoor, maar zijn nu voorzien van de diepgang en emotie die in het verleden nog wel eens ontbrak. De instrumentatie is keer op keer stemmig en verzorgd, of rauw wanneer dat moet, maar het is de stem van Marc Broussard die de meeste indruk maakt. Broussard kan prachtig ingetogen zingen, maar kan ook een heerlijke soulstrot open trekken, wat zijn songs voorziet van flink wat dynamiek.

Met een stem als die van Marc Broussard is de verleiding waarschijnlijk groot om continu voluit te gaan, maar Marc Broussard laat op A Life Worth Living goed horen hoe groot de kracht van doseren is.

Ik begon, zeker naar het zien van de zoetsappige cover, met de nodige scepsis aan de beluistering van de nieuwe plaat van Marc Broussard, maar inmiddels ben ik helemaal om. Met A Life Worth Living treedt Broussard wat mij betreft toe tot de grotere singer-songwriters is het genre en is hij, pas 32 jaren jong, nu echt een grote belofte voor de toekomst. Erwin Zijleman

avatar van MoKnows
Weer een uitstekend album van deze Amerikaanse singer-songwriter, wiens stijl het beste kan worden beschreven als "Bayou Soul", een mix van soul, blues, R&B, rock en pop.
Hurricane Heart, Man Ain't Supposed To Cry en Weight Of The World zijn de beste nummers van deze cd.