lebowski schreef:
(quote)
Dat klinkt alsof je het een slechte zaak vindt.
Nee, het is meer een illustratie van hoe platenmaatschappijen denken. Als iets een hit word dan zie al gauw dat dit door concurrerende platenmaatschappijen word "nageaapt". Je word dan ineens overspoeld met releases in een bepaalde stijl, met een bepaalde gimmick. Resultaat is dat het algemene publiek het al snel weer uitkotst en op zoek gaat naar iets nieuws. Is echt een al maar voortdurende cyclus.
Het succes van Marillion was niet meer of minder dan een puur geval van mazzel gecombineerd met een portie hard werk. De band had zich uit de naad gewerkt d.m.v. optredens en daarmee een schare fans opgebouwd. Die zorgden voor het vroege succes met Script For A Jester's Tear. Vervolgens kregen ze de mazzel dat ze met een liedje op de proppen kwamen (Kayleigh) dat het niet alleen in Engeland goed deed maar juist in heel Europa en ook in Amerika. Maar als je naar de albums uit die tijd van hen luistert zul je zien dat het echt een uitzondering was en dat de rest van het materiaal toch wel wat doorwrochter in elkaar stak en niet in de categorie "hap-slik-weg" valt (en dat is nodig om aan te slaan).