Woody Guthrie - Dust Bowl Ballads (1964)

Folk
Label: Folkways

1. Talkin' Dust Bowl Blues (2:45)
  2. Blowin' Down This Road (3:06)
  3. Do Re Mi (2:40)
  4. Dust Cain't Kill Me (2:58)
  5. Tom Joad (6:34)
  6. The Great Dust Storm (3:24)
  7. Dusty Old Dust (3:09)
  8. Dust Bowl Refugee (3:14)
  9. Dust Pneumonia Blues (2:46)
  10. I Ain't Got No Home in This World Anymore (2:50)
  11. Vigilante Man (3:31)
  12. Pretty Boy Floyd * (3:07)
  13. Dust Bowl Blues * (3:24)
  14. Talkin' Dust Bowl Blues [Alternate Take] * (2:27)
avatar van indana
Allemaal mooi eigenlijk!

avatar van Dielie
This Machine Kills Fascists

AFTP
Erg mooi "album" van Woody, de eerst (oudste) artiest waarvan ik de muziek echt mooi vind, dit is de grondlegger van de moderne Folk muziek zeker het luisteren waard. Dit album bestaat uit nummers opgenoemen tot 1940.

DutchViking
Schitterend album van een van de grondleggers van de Amerikaanse folk. Het gebeurt niet snel dat ik direct de maximale score uitdeel, maar voor dit album is dat meer dan terecht: 5*

avatar van Dexter
Zo heeft studeren nog eens nut Tijdens een lecture over de VS tijdens de Depression, de migratie van het midden-westen naar Californië kregen we stukjes te horen van Woody Guthrie. Daarna ben ik meteen achter dit album aangegaan en ik vind het prachtig Je hoort gewoon in z'n muziek terug hoe dicht Woody bij de verschrikkingen van de armoede, migratie en 'dust storms' stond.

avatar van mayhemblik
Schande dat ik deze plaat ongeveer een jaar niet heb gedraaid.
Het kippenvel zit zelfs in m'n knieholtes.

avatar van misja82
Geweldige plaat, heb hem onlangs op LP gekocht (met een andere cover trouwens) en ligt momenteel onafgebroken op de platenspeler.
Een klassieker!

avatar van Memphis
waarom is deze plaat gedateerd op 1999. Hij is toch gewoon in 1940 uitgebracht? Klik maar op de wikipedialink hierboven.

avatar van Ducoz
De cd versie komt uit '99 gok ik

avatar van pdonidvie
Memphis schreef:

Hij komt inderdaad uit 1940. En dit is geen verzamel album.

avatar van L_T_B
pdonidvie schreef:
Hij komt inderdaad uit 1940. En dit is geen verzamel album.

De nummers op dit album komen van meerdere 78-toeren platen. Dit album is een verzameling van deze platen.

avatar van pdonidvie
L_T_B schreef:

Mjah, oké. Deze songs zijn dus volgens die redenering nooit op een origineel album verschenen? Maar goed, zoals ze nog maar beluisterd worden .

kuifenco
Bij Woody Guthrie - Dust Bowl Ballads:

Een oeroude en niet te negeren klassieker. De toegevoegde recensie betreft een uitgebreidere heruitgave dan hier aangegeven op de site. Verplichte kost voor betrokken folkies en aanverwanten.

Dust Bowl Ballads - Woody Guthrie | Songs, Reviews, Credits | AllMusic

avatar van Bartjeking
Ken deze plaat al bijna heel mijn leven (mijn vader wilde Woody nog wel eens draaien) maar duurde even voor ik hem ook echt begreep. Het helpt ook om een keer "The Grapes of Wrath" te lezen om je iets voor te kunnen stellen van de gruwelijke ellende in die tijd. Een plaat die in de Canon van de muziekgeschiedenis hoort.

avatar van potjandosie
ongelooflijk eigenlijk dat wij 83 jaar later kennis kunnen nemen van deze "Dust Bowl Ballads" van Woody Guthrie. wat een geweldig tijdsdocument. dit dankzij mensen die ooit besloten deze songs in een ver verleden op te nemen, om precies te zijn 26 april 1940. de geluidskwaliteit valt mij reuze mee. dit album spoorde mij aan om het album "Folkways: A Vision Shared (1988) A Tribute to Woody Guthrie and Leadbelly" weer eens op te zetten. van dit DBB album staan er o.a. covers op van "Pretty Boy Floyd" (Bob Dylan), "Do Re Mi"(John Mellencamp), "I Ain't Got No Home" en "Vigilante Man" (beide gecoverd door Bruce Springsteen), hoewel ik de versie van Vigilante Man door Ry Cooder op zijn album "Into The Purple Valley (1972) prefereer. verder lijkt het mij duidelijk waar de inspiratie vandaan kwam voor het Bruce Springsteen album "The Ghost Of Tom Joad"

citaat uit de liner notes
quote
The "Dust Bowl Ballads" were recorded on April 26th, 1940 for RCA Victor and are thought to be among the greatest works Woody Guthrie ever accomplished. They were originally released separately on two six track records before all fourteen songs were eventually put together on one album in 1964.

The importance of Woody Guthrie's songwriting on American music can not be overrated. He was the most important American folk musician before the time of Bob Dylan. In fact Dylan himself regarded Guthrie as his main inspiration and began visiting Woody in hospital shortly before he died. Dylan went on to be a major influence on the Beatles making it unimaginable how different today's music would be without
Woody Guthrie
unquote

de rest is geschiedenis

avatar van Brunniepoo
De BMG-cd uit 1998 heeft de nummers in een compleet andere volgorde geplaatst, helaas wordt in het summiere boekje niet uitgelegd waar dit goed voor is.