FFWD - FFWD (1994)

2. Lucky Saddle (6:40)
  3. Drone (1:02)
  4. Hempire (3:12)
  5. Collossus (5:39)
  6. What Time Is Clock (1:15)
  7. Can of Bliss (3:16)
  8. Elevenses (0:50)
  9. Meteor Storm (4:26)
  10. Buckwheat & Grits (10:51)
  11. Klangtest (5:02)
  12. Suess Wie eine Nuss (8:20)
avatar van jurado
Waar meesterwerk van Alex Patterson,Robert Fripp e.a.
Ambient supergroep,misschien wel het mooiste ambient album ooit. Wordt niet meer geperst en gaat voor redelijk veel $$ op ebay.
Must voor liefhebbers van psychedelische,avontuurlijke ambient.

avatar van Twilight
Fantastische muziek die erg tot de verbeelding spreekt!
Niet iets wat ik constant zou willen luisteren, maar als ik er zin in heb is het genieten! Echt prachtig die sfeer die ze neerzetten. Al die natuur/achtergrond geluiden hebben echt invloed! 4,5*
Inderdaad hele avontuurlijke ambient.

avatar van MJ_DA_MAN
Een van de mooiste platen die ik ooit heb gehoord. Heerlijke, avontuurlijke (goed verwoord ja) ambient. Keer op keer wordt je meegesleept door de prachtige klanken van elk nummer, die zo'n beetje allemaal perfect zijn tot in het uiterste detail. Een hele zware 4,5*.

avatar van Dr-Gonzo
Erg bijzonder album. Ik heb hier na twee luisterbeurten al meteen 4,5* aan gegeven en ben direct gaan zoeken via internet. Was inderdaad niet meer via de gebruikelijke winkels te krijgen, maar heb em uiteindelijk voor een acceptabele prijs via marktplaats kunnen bemachtigen.

Toch wel trots dat dit werk nu in mijn collectie zit

mazzelaar!
Die van mij is in mijn studententijd in (1995) blijven liggen in Almelo.......helaas

avatar van mstb
ow das minder... 'k heb er mij net een aangeschaft.
Ik ben er echt eens beniewd naar, maar 't is blijkbaar een meesterwerk volgens, MJ_DA_MAN, Twilight,... kan niet mis gaan.

hoe aangeschaft?

Sietse
aardig album, maar te veel Alex Patterson naar mijn mening.

3.5 en meer zal het echt niet worden.

avatar van jurado
wááááááát?? Dat kan je niet menen.
Overigens Alex P doet niet zo gek veel op dit album.
In ieder geval niet meer dan Kris Weston en Thomas Fehlmann.
En vergeet Fripp's ijle gitaarspel niet dat als een rode draad door het album glijd.
Beter en mooier dan dit heeft Alex Patterson nooit meer bereikt.
Voor mij het ultieme ambient album en biedt zo veel meer dan die hele gemakzuchtige drone/dark ambientstroming.

Vandaag de cd binnen gekregen gekocht via marktplaats ..

Sietse
binnen de klassieke vorm van ambient is dit echt niet zo'n bijzonder album hoor. Tevens is het onzin dat drones en dark ambient gemakzuchtig zijn.

en om het anders te zeggen "te veel orb"

avatar van Dr-Gonzo
Deze plaat bevalt mij erg goed, maar blijkbaar is er veel beter te krijgen..

Sietse, kun je eens een paar klassieke ambientalbums noemen die je wel erg goed vindt? (ben reeds bekend met vroeg Eno-werk en Stars of the Lid, hoewel ik niet weet of de laatste in dezelfde categorie thuis hoort...)

Sietse
Stars of the Lid zit idd wel heel ergens anders.

Je noemt zelf al Eno en zo zou je ook solo werk van Fripp kunnen noemen. Verdere ambient die je eigenlijk niet mag missen is Harold Budd.
Ook erg bijzonder zijn sommige werken van Bill Nelson, Jon Hassell, Steve Roach, David Toop, Paul Schütze en Max Eastley.

Enkele meer moderne dingen die zeker wel hier bij passen zijn Aidan Baker en Matthew Florianz.

avatar van Dr-Gonzo
Bedankt! Ik ga eens een beetje snuffelen.

Harold Budd - Avalon Sutra ken ik inderdaad, die is erg mooi. Vroege werk ook maar eens proberen.

avatar van Spliffy McGreen
Wat een heerlijke trip is dit.
kwam dit plaatje met toeval tegen. zag er nogal maf uit. dus dacht kopen maar! ben erg blij met deze plaat. kan hier uuren naar luisteren. dat de muziek uit 94 no zo geweldig klinkt! deze lui waren ver vooruit inhun tijd.

avatar van jurado
Mooi dat je de cd hebt gevonden...wat heb je er voor betaald ? (mag ik dat vragen?)
De cd wordt sinds 1995 niet meer geperst en is behoorlijk zeldzaam aan het worden.

avatar van Sater
Ha, afgelopen zaterdag dit juweeltje op de kop getikt voor 6 euro!

avatar van Mindshifter
Het klinkt allemaal leuk maar nergens wordt het echt spannend. *3.

avatar van Mindshifter
Het is bij nadere luisterbeurten eigenlijk behoorlijk vermoeiend en achterhaald. Er is in de loop der tijd veel betere muziek van dit genre gemaakt. Gezakt naar *2.

avatar van jurado
Jammer dat je er zo over denkt.
Ik vind dit na ruim 14 jaar nog steeds erg spannende muziek , hoe vaak ik het ook gehoord heb.

jurado schreef:
Jammer dat je er zo over denkt.

Gezien de grote namen die eraan mee hebben gewerkt wil ik het ook erg graag leuk vinden. Helaas vind ik dat het geluid wat FFWD hier laten horen een basis van wat latere artiesten naar mijn mening veel beter hebben uitgewerkt. Aphex Twin met Selected Ambient Works '85 - '92, Helios met Unomia en Bola met Fyuti zijn een aantal artiesten die ik interessanter vind.
Jammer, want ik hoopte hier te maken te hebben met een vergeten pareltje!

avatar van Hendrix4live
Mooie cover hoor! Vind alleen de muziek net iets minder.

avatar van vork666
Bij vlagen erg leuke ambient waarbij enige samenhang soms ver te zoeken lijkt te zijn. De nummers op zich zijn wel erg sterk, als album overtuigt het nog niet helemaal.

avatar van -SprayIt-
Wauw! Begin met een 4,5* na 3 keer luisteren. Heel bijzonder.