The Growlers - Chinese Fountain (2014)

Label: Everloving

1. Big Toe (2:31)
  2. Black Memories (2:51)
  3. Chinese Fountain (4:05)
  4. Dull Boy (3:23)
  5. Good Advice (3:24)
  6. Going Gets Tough (3:28)
  7. Magnificent Sadness (3:34)
  8. Love Test (4:09)
  9. Not the Man (3:28)
  10. Rare Hearts (4:44)
  11. Purgatory Drive (3:08)
avatar van pet
pet
The Growlers zijn een 4-mans band uit het zonnige California, die (naar eigen zeggen) beach-goth maken. Een beetje surf, een beetje psychedelica en een beetje duisternis. En echt doorbreken naar het grote publiek wil nog niet echt lukken. Het is misschien wel iets te rauw, waarbij vooral zanger Brooks Nielsen een nogal zwart-gallige en depressieve kijk heeft op de wereld.

Chinese Fountain is wel wat meer gepolijst dan voorgaande albums. Dat kan nog niet gezegd worden van het stemgeluid van Nielsen overigens. Een klein ruw randje, heerlijk ontspannen en soms doet het een beetje 'dronken / lallend' aan. Misschien wel een van de fijnste stemmen die ik dit jaar gehoord heb. Vooral in combinatie met de subtiele drum en fijn gitaar getokkel een heerlijke mix. Als dat dan gecombineerd wordt met goede melodieën, zoals op Black Memories, zou je bijna denken aan een instant succes. Totdat je beter naar de teksten gaat luisteren in ieder geval. Het contrast tussen de vrolijke melodie en diep duistere teksten kan bijna niet groter

Where are you going
Come back with my heart
Sure as the wind keeps blowing
Nothing's going to heal these scars

Ook op Chinese Fountain is deze mix te horen. Een meer up-tempo, bijna funky nummer met veel effect op de stem van Nielsen. Af en toe wat electro invloeden zorgen voor een meer dan prima muzikaal deel. Maar wederom zijn die teksten weer zo duister

Keep tossing quarters in a Chinese fountain
A whole bunch of wishes unanswered, but who's counting
1239 chicks left me brokenhearted
I was a pretty boy, till love left me scarred

En zo zit het hele album vol met deze tegenstellingen. Aan de ene kant heerlijke nummers (zoals het eerder genoemde Black Memories, maar ook hoogtepunten als Dull Boy, Not The Man en Good Advice). Aan de andere kant die ontzettend depressieve teksten. Het zorgt voor een bijzondere combinatie. Muzikaal doet het laid-back, ontspannen en zomers aan, tekstueel denk je meer aan duistere nachten vol regen, wind en ellende. En dat zorgt eigenlijk voor een ontzettend intrigerend album. Niet voor ieder moment geschikt, maar in het donker op de bank met een kop telefoon op doet ie het bijzonder goed bij me.

Pat-sounds: The Growlers - Chinese Fountain (2014) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van paddy pipedown
Ik kende hen nog niet.
Luisterde gisteren verveeld naar de spotifyplaylist van 3voor12's song van het jaar. Veel ellende met dat ruimtelijke blije geluid dat al die indiebandjes van nu hebben.
Toen kwam " Good Advice" ineens voorbij. Wow! Dat viel wel op zeg. Een zanger met een prachtig stem, zoals brallende snotterige ettertjes dat kunnen hebben, spitsvondige beschouwende teksten in de stijl van Alex Turner en prachtig jengelende gitaren.
Het hele album bleek nog goed ook, hoewel niet alles geweldig is. Vooral het eerste liedje is van een enorme schoonheid.