Godflesh - A World Lit Only by Fire (2014)

Label: Avalanche

1. New Dark Ages (5:02)
  2. Deadend (5:08)
  3. Shut Me Down (4:26)
  4. Life Giver Life Taker (5:28)
  5. Obeyed (5:35)
  6. Curse Us All (3:47)
  7. Carrion (6:05)
  8. Imperator (4:27)
  9. Towers of Emptiness (6:35)
  10. Forgive Our Fathers (7:40)
avatar van rolandobabel
Ik ben niet bekend met het werk van Godflesh, maar dit klinkt zeeeeeeeeeer heftig. Deze kan op tegen het geweld van Triptykon en Behemoth.

avatar van Paap_Floyd
Leukleukleukleukleuk een nieuwe Godflesh!

avatar van Don Cappuccino
Ik vond de EP van dit jaar (Decline & Fall) dik in orde en de twee vrijgegeven tracks van deze plaat klonken zelfs nog beter, dus ik ben zeer benieuwd naar deze.

Hij is te streamen via NPR: A World Only Lit By Fire

avatar van Paap_Floyd
Ja, die EP was puik. Dit album staat nu op het punt door mij beluisterd te worden.

bennerd
Ja hoor, heel erg benieuwd naar! De EP was al heel goed.

avatar van Paap_Floyd
Loodzwaar. Wat een waanzinnige plaat.

Ik knal er gewoon meteen 4,5* tegenaan. Net zo goed als het oude werk.

avatar van Don Cappuccino
Heerlijke plaat! De achtsnarige gitaar van Justin K. Broadrick wordt ontzettend goed benut en daardoor klinkt Godflesh nu echt lood, maar dan ook loodzwaar. De bas van G.C. Green gromt, het is een zeer belangrijk onderdeel van de sound. Ondanks de minimale aanpak legt de band hier een breed geluidsspectrum neer. Een terugkeer om trots op te zijn.

Don Cappuccino schreef:

Vond dit wel een aardig stuk op Pitchfork, daar komt ook de 8-snarige gitaar aan bod.

Show No Mercy: Godflesh | Features | Pitchfork

avatar van Rhythm & Poetry
Live in Barcelona maakte ze een goede indruk op mij, wat denken jullie Cygnus, herman en Lukas zal ik deze plaat een kans geven?

avatar van Cygnus
Rhythm & Poetry schreef:

Die vraag kun je beter aan Paap_Floyd stellen.

Rhythm & Poetry schreef:

Het gaat over Godflesh, dus ik zou het gewoon doen.

Als mijn mening er wat toe doet, uiteraard.

avatar van Paap_Floyd
Rob loopt te klieren. Net als Cygnus.

bennerd
Oh verdorie, zelfs na al die jaren Rob...

Wow, wat klinkt New Dark Ages heerlijk grof weer! Zo meteen maar eens het hele album luisteren.

avatar van Edwynn
Die vond ik nu net iets minder. Iets te direct, vind ik. Gelukkig bleek het kwestie van inkomen te zijn. Sommige stukken zoals Life Giver Life Taker neigen heel erg naar Killing Joke en hebben dan ook meteen wel dat beklemmende van het verleden. Towers Of Emptiness heeft bijvoorbeeld echt dat wat Godflesh zo machtig maakt. En zo is A World Only Lit By Fire toch weer een mooi nieuw hoofdstuk uit de Godfleshkronieken geworden.

avatar van Don Cappuccino
Lees mijn recensie van A World Only Lit By Fire op Zware Metalen.

Misschien wist je het nog niet, maar Godflesh is terug en dat is heel mooi. In 2010 werden de koppen weer bij elkaar gestoken voor liveoptredens en aan het begin van dit jaar werd de EP Decline & Fall uitgebracht en in oktober werd A World Lit Only By Fire op de wereld losgelaten, mijn verwachtingen lagen erg hoog...

avatar van everflow
Toch bizar dat er niemand stemd op dit album. En vreemd dat de "metalheads" van tegenwoordig deze band schijnbaar niet kennen. Ik heb de Streetcleaner nog uit het tapetrading tijdperk. Tdk 90 rondsturen over de wereld en omvergeblazen worden door nieuwe bands. Waaronder Godflesh toendertijd. Een super stukje muziek als je het mij vraagt, redelijk gedateerd maar erg lekker.

avatar van wizard
Voor deze metalhead van tegenwoordig geldt dat ik dit album niet meer dan een keer beluisterd heb.
Qua machinaal voortstamende metal zit ik snel aan mijn maximale dosis. Streetcleaner vind ik erg sterk, maar draai hem zelden, dus ik heb weinig behoefte aan een vergelijkbaar album.

Maar het is toch ook helemaal geen plaat voor metalheads? Justins grootste inspiratiebron is hiphop. Ik ken wel mensen die van metal houden, maar die vinden dit toch echt een brug te ver, te log, te zwaar, terwijl ik het als niet-metalhead juist geniaal vind, maar ik stem dan uit principe weer niet.

Welk principe?

Godflesh is helaas een ondergewaardeerde legende in deze muziektak. Metal, dus. Maar ik vrees ook echt dat het cult zal blijven, ook in metalkringen. En eerlijk gezegd vind ik het best logisch dat de beste man met deze plaat geen nieuwe zieltjes zal winnen. Daarvoor klinkt het net iets te veel als een throwback naar Streetcleaner, maar dan minder legendarisch. Fans worden er sentimenteel van (ik hoor daarbij).

Het principe dat de site toch vrij weinig doet met de stemmen en er te veel mensen rondhangen die gaan zitten graven in stemmen om hun gelijk te halen.

Maar als ik zo rondkijk op deze site dan is Godflesh niet veel meer of minder populair dan andere legendes: Electric wizard en Sleep, sowieso lijkt doom/Sludge/stoner/Gloom of hoe je het ook wil noemen hier niet heel erg populair, zelfs Neurosis komt er vrij bekaaid vanaf.

Ik zit niet zo in die wereld, maar de meeste mensen die ik ken en wel van die doom etc. houden zijn geen metalheads, daar lijkt het dan toch minder onder te leven, vandaar dat ik voorzichtig stelde dat dit misschien niet voor metalheads is, maar daar kan ik ook gewoon flink naastzitten

avatar van Lau1986
Eigenlijk was ik nog niet zo bekend met Godflesh. De naam wel, maar de muziek niet. In het begin moest ik wel even wennen, het komt wat eentonig over, maar als je er eenmaal in zit, man o man wat een geluid. Heerlijk gewoon.

avatar van niels94
Eerlijk gezegd vind ik deze beter dan hun klassieker uit '89. Nog net wat zwaarder en heviger. Elke riff is raak. Beukmuziek in vrijwel perfecte uitvoering.