Frans Bauer - Op Weg Naar het Geluk (1993)

Label: Tip Top

1. Als een Meeuw in de Wind (4:32)
  2. Ik Kan Geen Tranen van Je Zien (3:52)
  3. Diana (2:18)
  4. Bella Napoli (4:29)
  5. Zolang Je Dromen Kan (4:06)
  6. Kom Ga Je Met Me Mee (3:11)
  7. Hopeloos Verloren (4:37)
  8. Op Rode Rozen (3:38)
  9. Vanavond (3:50)
  10. Eens Komt Er 'n Dag (3:41)
  11. Het Gevoel van Samen Zijn (3:30)
  12. Lekker Swingen op de Reggae (2:55)
  13. Op Weg Naar het Geluk (3:44)
  14. Bedankt (3:35)
Marcel²
Het eerste album van Frans Bauer vind ik goed. Nummers als, Als Een Meeuw In De Wind, Eens Komt Er 'n Dag, Op Weg Naar Het Geluk en Bedankt zijn toch mooi. Dit album geef ik 3*

avatar van gemaster
Sta jij ook te swingen op de reggae?

avatar van HiLL
Damn dat overhemd zoek ik al jaren!

En Fransje draagt het al 14 jaar.

Marcel²
gemaster schreef:
Sta jij ook te swingen op de reggae?

Elke dag

Bobiej
Hier ben ik dus de eerste 10 jaar van mijn leven elke dag mee gemarteld door mijn vader. Totdat hij "opeens" zijn complete Frans Bauer collectie niet meer kon vinden

avatar van kaztor
Geweldig artwork!

avatar van BlueVelvet
HiLL schreef:
Damn dat overhemd zoek ik al jaren!

Kevin Kattouw
gewoon te sneu voor woorden.

Joy
de man die zo gewoon is gebleven, alsof het gewoon is dat je 3 keer per week een dozijn gehandicapten in huis haalt om chinees meet te kunnen eten

de muziek staat echter als een huis, of woonwagen, of wat anders

avatar van Sjaan
Ja wat moet je hier op zeggen,zeer amateuristisch allemaal(lay out,productie) Zelfs Frans is profesioneler geworden. Helaas ,ik houd er niet van...

avatar van stephanovic
Sjaan schreef:

Dude, het is een album uit 1992...

avatar van B.Robertson
Op weg naar het geluk is objectief gezien wel een aardige plaat in dit genre. Subjectief gezien staat mijn hoofd er op het moment niet naar. Maar goed, voor een recordbedrag van 3,30 euro (inclusief porto} heb ik het via internet opgescharreld dus zal ik het ook horen. Als een meeuw in de wind is in principe wel een knap nummer. Van de overige liedjes springt er niets uit in negatieve of positieve zin. Het lijkt me een plaat die op de grote hoop beland, en niet actueel binnen handbereik blijft.

avatar van Samba-boy
Wat me altijd aan dit album opviel is dat het écht de vreemde eend in de bijt is uit de carrière van Frans Bauer. En niet meer dan logisch: het is zijn debuutalbum, in alle haast uitgebracht na de hele affaire waar Nederland het de volgende dag over had bij All you need is Love, met de twee Diana's. Het album is overigens niet in 1992, maar begin 1993 uitgebracht. Maargoed, ik dwaal af.

Op het album is duidelijk in de eerste nummers te horen dat er door Hartkamp en Schreijenberg verschillende soorten muziek met Frans worden uitgeprobeerd, om te zien wat het beste bij hem past. Een flinke potpourri aan gevarieerde stijlen muziek is dan ook op dit album te vinden, waarbij rustige luisterliedjes al wel wat meer playtime hebben. En toch is dat uiteindelijk de kracht van de latere Bauerplaten gebleken: veelzijdigheid. Deze liedjes op dit eerste album missen echter enorm die meezingfactor die latere liedjes wel hebben (en dan heb ik het nog niet eens over nummers als Heb je even voor mij).

Met dat in het achterhoofd zijn de liedjes van dit eerste album toch íets te somber qua sfeer en de plank soms net misgeslagen wordt, waarbij het romantisch bedoelde Hopeloos verloren net iets te ver gaat. De nummers die écht een meezinger in meest brede zin kunnen voorstellen zijn ondermeer het oer-Hollandse 'Kom ga je met me mee', het opzwepende 'Vanavond' (wat overigens een briljant openingsnummer bleek tijdens Bauers allereerste concertreeks in Ahoy uit 1998), de single 'Eens komt er 'n dag' en het rustige 'Rode rozen' (een liedje wat ook de melodie lijkt te lenen van de titelplaat 'Op weg naar het geluk' en waar van de teksten later de halve remake/hitsingle 'Op rode rozen vallen tranen' werd geschreven).

Iets wat ook zeker vermeld moet worden is de stem van Bauer in deze opnames. Duidelijk is te horen dat zijn stem hier nog in ontwikkeling is. Een soort van koele ondertoon onderdrukt zijn stem enigszins, waardoor de nummers lager door hem worden ingezongen dan je van hem gewend bent. Pas bij zijn vierde album uit 1996 (Voor Jou) is deze lage ondertoon helemaal verdwenen uit zijn stem.

Op dit alles baserend kun je zeggen dat het album enkele kinderziektes heeft en het vergelijken met zijn latere albums is ook appels met peren vergelijken, maar het over het algemeen is het album wel redelijk. De liedjes zijn aardig, de arrangementen redelijk, de teksten bevatten soms aardige vondsten. Het artwork van de uitgave is ver beneden alle peil; een foto met links een naam en een titel in een blauw blokje is géén artwork. Frans Bauer of geen Frans Bauer; zoiets is zonde.

Kijkend (of eerder luisterend) met een objectief oog/oor valt het niet te ontkennen dat het album al lang en breed vergeten was geweest, als het niet het debuut van Frans Bauer had betekend maar van een ieder ander geweest was die dit album had uitgebracht. Dat is ook te zien aan de Album top 100-informatie: pas in 1994, toen 'Als sterren aan de hemel staan' in de charts vloog, trok het dit eerste album met zich mee, voor het eerst de hitparade in. Echt een heel hoog niveau kun je dit album niet noemen... Maar nogmaals, voor een debuutalbum zeker niet slecht.

Concluderend is te zeggen dat het album zijn ups en downs heeft. 'Lekker swingen op de reggae' is een vreselijke titel voor een opzich best aanstekelijk liedje, maar zoiets kan een debuutalbum maken of breken. Ik sta hier nogal in dubio, maar de titelplaat 'Op weg naar het geluk' (welke eerder dan de 13 andere nummers werd opgenomen, in 1992 al en dat is hoorbaar) trekt me over de streep dit album toch 3 sterren te geven.

Peter1234
Voor mij was dit niet het eerste album wat ik van hem heb gekocht.

Het album 'Frans Bauer' was de definitieve doorbraak van Frans, maar dit is zijn debuut-album.
Het is wel degelijk in 1992 uitgebracht, alleen toen het album 'Frans Bauer' uitkwam en succes werd kwam dit album ook weer in the picture.

Wat ik mooi vind aan dit album is de hele jonge stem van Frans. De ene keer wat hoger, de andere keer wat lager, maar goed hij was in die tijd een jaar of 19.

De mooiste nummers zijn voor mij:
Als een meeuw in de wind, Op rode rozen, Vanavond, Op weg naar het geluk en Lekker swingen op de reggae.

avatar van Samba-boy
Peter1234 schreef:

Dat kan niet. Enkel de gelijknamige (vinyl-)single kwam ergens in 1992 uit. All You Need Is Love met Bauers eerste landelijke TV-optreden (en optreden met dat liedje) was eind oktober 1992. In mei 1993 werd er, in de laatste All You Need van dat seizoen, teruggeblikt, en toen gaf Robert Ten Brink in voice-over aan 'Hij is momenteel bezig aan zijn eerste cd'. Andere bronnen die ik inmiddels heb vergaard schrijven september 1993, dus nog vér voor de release van de 'Frans Bauer'-cd. Ik snap dus wel waar je de argumentatie vandaan haalt, maar het klopt gewoon niet.