:Of the Wand and the Moon: - :Emptiness:Emptiness:Emptiness: (2001)

Denemarken
Rock / Avant-Garde
Label: Euphonious

1. Lost in Emptiness (4:24)
  2. My Devotion Will Never Fade (4:09)
  3. In a Robe of Fire (4:18)
  4. Algir Naudir Wunjo (12:29)
  5. Silver Rain (5:28)
  6. Gal Anda (5:25)
  7. Here's to Misery (A Toast) (3:43)
  8. Can I Erase the Demon? (3:55)
  9. Reficul (17:34)
avatar van Safri
Heerlijk album waarop alle ingredienten van het Dark Folk genre te vinden zijn:

Deprimerende teksten, een middeleeuws gevoel, violen, fluiten, een knapperend haardvuurtje, gotische symboliek, paganisme en vooral een flinke dosis melancholie.

Niet te verwarren met New Age muziek aub.

avatar van Nagelschip
Heerlijke muziek, inderdaad.

Depressief, zonder er echt depressief van te worden - zo voel ik het als ik dit hoor. Het voelt goed, dit te kunnen luisteren.

Eindelijk een medestander

avatar van Sanvean
Hier nog een.

Zit al een aantal weken naar dit album te beluisteren, en ik kan jullie ook de albums Sonnenheim en Nighttime Nightrhymes zeker aanraden. Wel meer van hetzelfde, maar gewoon andere songs die net zo lekker klinken als die op dit album.

De songs mogen wat op elkaar lijken, maar ik vind dat bij dit soort muziek geen probleem, het is echt heerlijke muziek om bij weg te dromen. Op zich niet eens al te ontoegankelijk.

Van dit album vind ik vooral het tweede nummer, My Devotion Will Never Fade supermooi en verslavend. Vooral dat instrument dat in die song gebruikt wordt (ja, wat voor instrument eigenlijk? Ik gok op een soort middeleeuws draai-instrument ofzo) maakt het best een speciale mooie song.

Fijne muziek om bij weg te dromen, niet al te deprimerend vind ik zelf. Heerlijk!

En medeliefhebbers: Sonnenheim is net zo mooi hoor denk ik. Staat niet op Allmusic zie ik, album uit 2005. Dat album bevat iets kortere songs, heel verslavend om er een stuk of tien ofzo achter elkaar van te horen.

En by the way, de man achter dit project, Kim Larsen, is een ex-lid van de Deense doom/gothic band Saturnus en heeft bijgedragen aan de eerste EP en de eerste CD van die band. Saturnus is ook wel een aanrader, maar dan meer voor doomliefhebbers. Mooie fijne, ook dromerige muziek.

avatar van Nagelschip
He, leuk.

Sanvean, Wat je zegt, de andere twee albums zijn eigenlijk hetzelfde als dit, maar dat is niet zo erg met Of the Wand and the Moon. Het is allemaal een beetje een en hetzelfde. Daarom niet minder fijn.

Toch moet ik zeggen dat ik het album Nighttime Nightrhymes het beste vind, voornamelijk door het nummer Wintry Mantle. Wat een briljant nummer.

Heeft iemand Of the Wand and the Moon eigenlijk live gezien? Een paar dagen nadat ze voor het laatst in nederland waren kwam ik erachter dat ze hier opgetreden hadden... Ik had onze heer Kim gemailed, maar hij wist niet wanneer hij hier weer zou komen... Erg jammer.

Leuk dat ik er nu achter kom, dat ze over 2 [!] dagen in Utrecht staan. Moet vreemd lopen als ik daarbij aanwezig kan zijn. Erg jammer, haha.

avatar van Sanvean
Nog nooit live gezien, nope. Treden ze over twee dagen op? Hmm nouja, kan er toch niet heen.

Heb een jaar of zes terug wel bij een poppodiumpje in Rotterdam rondgelopen, echt een undergroundpodiumpje waar ze veel van dat soort muziek ook draaiden, neo-folk, neo-classical en dark ambient. Ataraxia heb ik wel eens gezien kan ik me herinneren.

En trouwens: Arizona Dream is inderdaad een mooi album maar aangezien de muziek perfect bij de beelden van de film past, moet je de film gewoon eens zien. Supermooie film.

Hee, weet jij niet wat voor instrument bij My Devotion Will Never Fade gebruikt wordt trouwens, je hebt verstand van instrumenten merk ik. Wil dat echt weten, gewoon voor de weet...damn.

avatar van Safri
Op het Summer Darkness festival komt hij zeker of niet? Hmmm, misschien kan ik daar heen, hoop het wel.

Ben het met Sanvean eens dat My devotion will never fade het mooiste nummer van dit album is, maar ben ook erg onder de indruk van Gal Anda.

Die andere albums wil ik zeker gaan luisteren. Ben nu begonnen met Sonnenheim.

Mordor
Heerlijke Neo folk (?). Ik waan me net als de voorgaande users echt in middeleeuwse sferen. Gal Anda vind ik ook het hoogtepunt. Nog maar recent deze muziekstroming ontdekt, dus tips zijn meer dan welkom! Een runner up binnen mijn persoonlijke muziekverzameling.

Puike top 10 Mordor

Heb je je al verdiept in Death in June en Current 93? Toch wel DE grote namen op het gebied van neofolk.

Mordor
Dank je Safri. Ik ben nog niet zo'n kenner op dat gebied moet ik zeggen. De naam Death in June moet ik nog uitpluizen (staat in de planning) Current 93 heb ik laatst een best of cd van aangeschaft als instap. Klinkt iig al erg goed na enkele luisterbeurten moet ik zeggen.

avatar van Safri
Ja C93 heeft erg veel diversiteit moet ik zeggen. Hun eerste cd's zijn erg rauw (voor mij te industrial), maar hun middenperiode vind ik erg sterk.

Mordor
Het rauwe industrieele heb ik weleens flarden van opgevangen bij X-rated. Ook niet zo aan mij besteed. Ik geef dan ook meer de voorkeur aan de Neo folk kant van Current 93. Nog even over dit album. Gisteravond weer eens gedraaid en valt nog altijd als een warme deken over me heen.

avatar van Safri
Ja, dit is ook duidelijk het mooiste album van deze eenmansformatie, vind ik dan.

Mordor, als je dit mooi vindt kan ik je ook Rome aanraden, met bv het nummer 'Das Unbedingte' of het nummer 'The Orchards'.

avatar van Lukas
Ik ben niet zo enthousiast als bovenstaande users. Bij vlagen aardige plaat, die soms eigenlijk meer ambientachtig is dan neofolk. Het laatste nummer vind ik eigenlijk een saaie, overbodige draak. Sfeer heeft het als geheel wel en een paar aardige tracks (vooral de kortere, meer folky nummers) zitten er ook wel bij. Echt overtuigend vind ik alleen Gal Anda. 3*.