Broods - Evergreen (2014)

Nieuw-Zeeland
Pop / Electronic
Label: Dryden Street

1. Mother & Father (3:07)
  2. Everytime (3:41)
  3. Killing You (3:33)
  4. Bridges (3:11)
  5. L.A.F (2:47)
  6. Never Gonna Change (4:12)
  7. Sober (4:02)
  8. Medicine (4:42)
  9. Evergreen (4:27)
  10. Four Walls (3:28)
  11. Superstar (3:46)
avatar van stoepkrijt
Bridges en Never Gonna Change zijn twee ijzersterke electropopsingles die op Broods' titelloze debuut-ep werden aangevuld met vier gelijkaardige nummers. Uptempo electropop vind ik eigenlijk altijd wel fijn en Broods vormt daarop geen uitzondering. Hun eerste album Evergreen gaat deels op dezelfde voet verder, maar klinkt in een hoop nummers toch ook duidelijk anders.

Op Evergreen heb ik vaker het idee naar elektronische popmuziek te luisteren in plaats van electropop. Dat is iets wezenlijk anders, want electropop is niet voor niets een eigen genre. Hier heb ik soms het gevoel naar Lorde te zitten luisteren en dat komt niet alleen door het Nieuw-Zeelands accent van beide zangeressen. De muziek van Lorde kan ik zeker waarderen, maar ik had hier graag wat meer Broods gehoord zoals ik ze een paar maanden geleden heb leren kennen: Catchy electropop zonder poespas.

Evergreen is afwisselender geworden dan hun debuut-ep en dat is natuurlijk een goede zaak. Elf Bridges' of Never Gonna Change's op één album is teveel van het goede, dus rustigere nummers als Killing You en Medicine zijn hard nodig. Dat ik dit maar zwakke liedjes vind is jammer, maar ik kan het begrijpen.

Wat ik minder goed begrijp is hun switch van electropop naar elektronische pop. Hoe lekker Sober ook is, het heeft niets meer te maken met electropop. Four Walls en Superstar zijn rijp voor de Top 40 en zijn lang niet zo aanstekelijk als Coattails of Pretty Thing van hun debuut. Het is dan ook met name de tweede helft van dit album die sterke Lorde-associaties oproept. Ik herhaal: Niets mis met Lorde, maar van Broods had ik gehoopt dat ze bij hun leest zouden blijven. Dat doen ze dus niet.

Evergreen is vermakelijk en bevat genoeg sterke nummers. Mother & Father is zeer solide en begin ik steeds leuker te vinden, Everytime en L.A.F zijn het soort electropopknijters dat ik in een band als Broods zoek en Sober weet met zijn subtiele elektronica een prachtig serene sfeer te creëren. Tel daar de twee successingles Bridges en Never Gonna Change bij op en je hebt al meer dan een handvol sterk songmateriaal.
De laatste drie nummers mogen dan wat anders van aard zijn, ook dit zijn best goede liedjes. Ze geven me echter wel veel sneller het gevoel naar doodnormale popmuziek te luisteren.

Broods is zeker een band die ik zal blijven volgen, maar dan hoop ik wel dat ze hun eigen identiteit - die ze in erg korte tijd al heel knap hadden opgebouwd - weten terug te vinden.