Mads Langer & Tim Christensen - Side Effects (2014)

Denemarken
Label: Sony

1. Bringing Back Tomorrow (3:49)
  2. Chasing Comets (2:49)
  3. Strangers (4:21)
  4. Side Effects (6:51)
  5. Fact-Fiction / Silverflame (4:17)
avatar van rkdev
Geweldige samenwerking tussen twee Deense singer-songwriters, die in Nederland helaas (te) onbekend zijn. Mads Langer kennen we vooral van zijn 'You're not alone'-cover van de Britse band Olive en Tim Christensen van zijn hit 'Superior'.

Tim Christensen heeft op Langers eerdere albums aan enkele nummers bijgedragen met achtergrondzang, gitaar en bas, dus de samenwerking komt niet geheel uit de lucht vallen.
Nu hebben de heren echter een EP samen opgenomen die bestaat uit 4 nieuw geschreven nummers en een mash-up van twee oude eigen nummers.

'Bringing Back Tomorrow' gaat door in de stijl van Tims laatste album 'Tim Christensen and The Damn Crystals' en is duidelijk voornamelijk door hem geschreven. Als fan van zijn muziek opent het album voor mij dus geweldig.

In het zeer sterke 'Chasing Comets' worden de stemmen meer als samenzang ingezet wat een erg mooi effect heeft.

'Strangers' begint akoestisch met wederom die mooie samenzang en ontpopt zich tot een midtempo nummer in de stijl van een band als Toad The Wet Sprocket. In het tweede deel van het nummer gaan de heren een soort gitaar-duet aan wat een mooie aanvulling op het nummer is.

Titelnummer 'Side Effects' is duidelijk meer een Mads Langer nummer en is een zeer sfeervol pop-rock nummer (in een stijl waar ook een band als Johan patent op had) dat naar mate het nummer vordert steeds georchestreerder wordt.

'Fact-Fiction / Silverflame' is een akoestische mash-up van Langers 'Fact-Fiction' en 'Silverflame' van Christensens oude band Dizzy Mizz Lizzy. 'Silverflame' is mijn favoriete nummer van die band en dit wordt op een zeer sterke wijze gecombineerd met het mooie nummer van Langer.

Al met al dus een zeer geslaagde samenwerking die heeft geresulteerd in 5 erg mooie nummers, die helaas aan een groot gedeelte van de wereld voorbij zal gaan. Eeuwig zonde.

avatar van Justinx
Inderdaad een geweldige samenwerking. De twee lijken goed op elkaar ingespeeld en de stemmen vloeien zeer fijn in elkaar over. In Strangers is het gitaargeweld zeer fijn, terwijl de drummer helemaal los mag gaan op Side Effects. Jammer dat de heren geen hele plaat hebben opgenomen, want ik wil meer!