Nakhane Touré - Brave Confusion (2013)

Zuid-Afrika
Folk / Pop
Label: Just

1. Christopher (6:51)
  2. The Dead (4:10)
  3. In the Dark Room (4:16)
  4. Be Moved (3:19)
  5. Robert (3:36)
  6. Abraham (3:36)
  7. Utopia (3:54)
  8. Tabula Rasa (4:28)
  9. If My Heart Were a Field (3:53)
  10. Fog (4:10)
  11. My Jonathan (5:37)
  12. As I Crane to See (5:38)
  13. The Hours (2:24)
Van de week een tip van muziekobsessie, vandaag een tip van joramhoogink, de 2 users die elke keer mijn smaak feilloos kennen en me weten te verrassen.
De laatste tip die me van mijn sokken blies was Stuart Warwick en na mij volgden velen die dat deelden en nu is het de uit Zuid-Afrika afkomstige Nakhane Touré die openlijk gay is. Niet dat dat verder ter zake doet natuurlijk. Joram wees me de weg. Een weg die ik niet meer zal verlaten.

Al op de hoes zie je de breekbaarheid, maar die voel je niet in de muziek die krachtig overkomt en levenslust uitstraalt, al te beginnen met opener Christopher, die na een lang intro op gang komt en 'de Zuid-Afrikaanse Pharrell Williams doet Alphabet Street van Prince' zou kunnen zijn.
Het nummer maakt vrolijk en blij met dank aan de lichte Afrikaanse invloeden die Nakhane goed weet te mengen met pop.

The Dead gaat wat soberder van start maar ontaardt al snel in een pakkend nummer waar de zang me aan Terence Trent D'Arby doet denken. Die zang is sowieso een sterk wapen van de man.
Een pulserend ritme doet zijn werk perfect.

Hemels en zomers klinkt In the Dark Room: westerse pop vermengd met Afrikaanse ritmes zonder dat we dit in de categorie wereldmuziek kunnen stoppen (daarvoor is het toch echt te veel pop). Maar man, man, man wat is dit meeslepend. Dit nummer is ook op single uitgebracht en voorzien van een intrigerende clip. Dit is pure magie voor mij. Geweldig!

Be Moved is dan weer wat rauwer. 'Be moved to love, my friend' is hier het thema. Het lijkt allemaal regelrecht uit zijn hart te komen. Ook hier moet ik toch weer aan Terence Trent D'Arby denken.

Robert krijgt wederom een dwingend ritme mee met soms vrij donkere zang. Op dit soort nummers kun je toch gewoon niet stil blijven zitten???!!! Afrika meets the west en doet dat op een zeer aangename manier. Spiritualiteit en zijn voorkeur voor literatuur is een rode draad op dit album en dat hoor je ook in dit nummer terug.

Abraham is een stuk simpeler van opzet met de nadruk op de akoestische gitaar maar is tekstueel een zwaargewicht met alle vragen die Touré heeft rondom geloof. Als dit dan door een engel gezongen wordt kan je toch alleen maar ontroerd en verdwaasd achter blijven als het nummer voorbij is?!

Utopia raakt me op de één of andere wijze enorm. Hier krijg ik echt een brok in mijn keel van. Die zang. Die sfeer. Hemels, en daarmee is het slechts een dom woord om een prachtig nummer als dit te omschrijven en daarmee doe je het tekort. Luisteren dus en let vooral op de vrolijke twist aan het einde.

Tabula Rasa swingt de pan uit en heeft tegelijkertijd iets dreigends. Opzwepend is hier het toverwoord.

Op If My Heart Were a Field neemt ie ietwat gas terug maar nog steeds hebben we hier te maken met een enorme drang om te overtuigen. Gitaar en zang gaan hier perfect samen met een rauw randje waardoor dit soort nummers nergens gelikt overkomen en Touré iets heel bijzonders krijgt.

Fog heeft een opmerkelijke clip maar het nummer zelf mag er ook wezen. Een hoofdrol is er wederom voor zijn stem die dit nummer volledig draagt. Ik hou ervan als hij de diepte ingaat en vooral de overgave zonder dat het hysterisch wordt is iets dat me enorm aanspreekt. Jeetje wat ben ik hier na enkele nummers al van gaan houden.

My Jonathan is wederom een meesterwerkje. Langzaam komt het nummer op gang al draaiend rondom een continue doorgaand ritme met daaroverheen die engelenstem die vooral goed uitkomt als het ritme er opeens mee ophoudt om vervolgens weer rustig door te gaan waar het gebleven is. Aan het einde krijgt het nummer een wending die weet te verrassen. Heel bijzonder.

As I Crane to See krijgt naast de beat een schitterende ondertoon mee in de vorm van allerlei verschillende instrumenten. Alles buitelt en dartelt over elkaar heen terwijl Touré, held als ie is, krachtig doorzingt. De Afrika-vibe is in dit nummer vrij groot en de verschillende wendingen in 1 nummer weer opmerkelijk zonder storend genoemd te kunnen worden.

Afsluiter The Hours gaat dreigend van start. Geen pulserende ritmes maar een draaikolk van emoties in een brei van gitaar, zang en handjeklap. Spooky maar daardoor een bijzondere afsluiting van een wel heel bijzonder album.

Nakhane Touré schuurt, ontroert, weet te verbazen en te verrassen. Wat een verademing in het huidige muzieklandschap. Geen geforceerde mix tussen Afrikaanse ritmes en westerse pop maar een album dat ademt in alle kleuren die de wereld rijk is. Een album dat als een mokerslag op me neer is gekomen. Een album dat wel eens kan gaan uitgroeien tot hedendaagse favoriet en zich daarmee schaart in het rijtje artiesten als Asaf Avidan, Stuart Warwick, Revere of The Irrepressibles die dat effect ook op mij hadden. Of dat gaat gebeuren zal de toekomst moeten uitwijzen maar dat dit een week met twee perfecte tips op rij is moge duidelijk zijn.

Voor wie een indruk wil krijgen is hier het hele album te beluisteren:

Nakhane Toure - Brave Confusion (2013 Studio Album) by JustMusicSouthAfrica - Hear the world?s sounds - soundcloud.com

Hij treedt vier keer op in Nederland: 2 x in de SSBA salon en 2 x in de kleine zaal van Paradiso van 5 t/m 8 september. De eerste twee optredens unplugged, de Paradiso optredens zijn plugged.

Nakhane Touré - Nakhane Touré (Best of South Africa Fringe) | Amsterdam Fringe Festival 2014 - amsterdamfringe.nl

avatar van muziekobsessie
schandalig nog maar 2 stemmen bij het beste album wat ik in tijden heb gehoord. Wat een talent, wat een zangpower heeft hakhane. Wat gaat er dan mis in de media....wat goed is komt bovendrijven...ja 2 jaar later. deze had in al onze top 10 moeten staan ergens bovenaan. De nieuwe Jeff Buckley is zeker niet overdreven. Ook erg origineel een singersongwriter met zo nu en dan een snufje Afrikaanse muziek erin. Alleen 1 kanttekening: Opener christopher slaat de plank voor mij helemaal mis, gelukkig maakt nummer 2, the dead(wat mij toch wel aan Bowie's betere werk doet denken) dat weer dubbel en dwars goed. En dan komt de ene parel na de andere...en na het laatste nummer kan je nog maar 1 ding doen, hem weer draaien....keer op keer dag in dag uit!

Ik ga gewoon weer proberen om dit op deze site flink promo te geven en dan hopen maar dat het opgepikt gaat worden.

Verslavend album en als ie het live ook waarmaakt zou het zomaar kunnen dat de emoties rondom dit album ervoor kunnen zorgen dat het volle mep gaat worden.

Ik voel eenzelfde soort sensatie als indertijd mijn kennismaking met Asaf Avidan: exotisch maar toch ook heel nuchter.
Alleen ben ik bang dat zijn naam afschrikt: 'zal wel van die wereldmuziek zijn dus meh...' en het is dus geen wereldmuziek

avatar van muziekobsessie
volle mep! dikke 5.....voor mij de eerste dit jaar!

Ik ga ook al die richting op maar wil eigenlijk dat het concert die zet gaat geven. Ik wacht dus nog even maar het staat wel op repeat hier.

Fijn dat ie cd's meeneemt (vinyl zal er wel niet zijn) naar het optreden want zo'n iTunes koopje vind ik maar niks.

Jammer dat dit verder nog niet opgepikt wordt: dit is absoluut de moeite waard dames en heren.

Na enkele weken (zeg maar maanden) ronddolen op deze site als 'gast' heb ik besloten eindelijk een account aan te maken en dat wel allemaal dankzij deze plaat!

Na wat rondneuzen op het account van aERodynamIC kwam ik op deze plaat uit. Het stukje tekst van aERodynamIC maakte me heel nieuwsgierig, eenmaal de plaat beluistert werd ik nog nieuwsgieriger naar de tweede luisterbeurt.

Nakhane Touré brengt verfrissende muziek, die op geen moment verveeld en je alleen maar doet verlangen naar meer!

Absolute groeiplaat en momenteel na 2 luisterbeurten hou ik het op 4*.
Komaan mensen luisteren die handel!

Tomekuuu schreef:

Toch wel iets om blij van te worden

Maar vooral die laatste opmerking:

Tomekuuu schreef:
Komaan mensen luisteren die handel!

En zo is het maar net!

muziekobsessie schreef:
volle mep! dikke 5.....voor mij de eerste dit jaar!

Jokkebrok: Gabby Young & Other Animals - One Foot in Front of the Other (2014)

Het kost me nu toch echt moeite om die volle mep van 5* nog niet uit te delen maar ik wil toch echt nog even het concert volgend weekend afwachten: lijkt me de perfecte gelegenheid.

Kom aan mensen: dit is goed!

avatar van muziekobsessie
haha oke 2e dan....maar die 5 kwam door t concert van gabby. dat beinvloed toch de waardering van de plaat

Daarom wil ik ook nog even wachten met verhogen: ik hoop dat het optreden van Nakhane volgende week zondag ook dat zetje naar 5* gaat geven

Het kon niet uitblijven: na de verpletterende performance vanavond in Paradiso (die stem!) verhoog ik naar de volle mep.
Nakhane is een innemende performer en ik kan achter elkaar naar zijn muziek blijven luisteren. Dan moet dat beloond worden.

Zwaar onder de indruk van zijn optreden en dit album. Het mag, nee moet, meer aandacht krijgen vind ik.

avatar van -SprayIt-
Bij deze aERodynamIC, ik ga het zometeen beluisteren. Naam niet eerder voorbij zien komen.

Ik ook niet tot kort geleden (dit album is al weer ruim een jaar uit). Hij speelde ook een nieuw nummer en dat belooft wat voor de toekomst.

Voor wie hem live wil meemaken: morgenavond staat hij weer in de kleine zaal van Paradiso maar dan om 21.30 uur.

Aanrader (en al helemaal voor 11 euro)!!!!!

avatar van Edamboy
Soms word je zo verpletterd door een debuutalbum, daar zijn geen woorden voor! Eerst enkele filmpjes van Nakhane Touré op Youtube gezien: wat een stem! Gisteren Nakhane in de kleine zaal van Paradiso gezien: flabbergasted!! Het enthousiasme waarmee hij speelde verdiende en verdient een groter publiek. Ik begin voorzichtig met de beoordeling van dit album, maar ik acht de kans groot dat dit mijn album van het jaar wordt!

Het is bijna balen dat dit album uit 2013 stamt, zou het meedingen voor album van 2014 dan stak ie er torenhoog bovenuit en was het een gelopen race denk ik.

Deze getalenteerde artiest met ongelooflijk sterke stem (zeker ook live) verdient inderdaad een veel groter publiek. Het zou mooi zijn als MusicMeter daar een bijdrage aan kan leveren.

Toch wel opvallend: iedereen weet niet hoe de nieuwe U2 neer te sabelen maar dit pareltje blijft dan maar heel ver in de donkere MuMe-hoeken liggen zonder ook maar enige aandacht.

Zonde.

avatar van Toob
1 x half geluisterd, helaas niet op Spotify anders zou ik 'm vaker draaien. Ga het nog een paar luisterbeurten geven in de nabije toekomst.

Toob schreef:

Ik heb grappig genoeg inmiddels af en toe contact met hem en heb de afwezigheid op Spotify bij hem neergelegd

avatar van Toob
Kijk is aan, dat belooft wat. Zet altijd alle nieuwe muziek op mijn telefoon en speel het dan overal en nergens af. Zou erg fijn zijn.

avatar van DargorDT
Ik had al een keer naar hem gezocht (om te kijken of-ie op Spotify stond). Inmiddels ben ik ook wel benieuwd.

avatar van Lura
Eerste beluistering was zeer aangenaam.. wordt vervolgd.

Even bovenaan de rotatielijst

Doet me goed dat dit nu opgepikt gaat worden!!!

Lura schreef:
Eerste beluistering was zeer aangenaam.. wordt vervolgd.

Ik ben inmiddels benieuwd...

avatar van Lura
Niet alle nummers bevallen me even goed, maar het is wel bovengemiddeld goed.

avatar van MusicFreak
Vorig jaar al de nummers geluisterd waar een clip bij zat en dat was echt heel erg goed. Nu dan het hele album een aantal keren geluisterd en ik moet zeggen wat een toffe muziek!
Zoals hierboven al genoemd verfrissende muziek en het verveelt me geen moment. Bijzonder daar waar ik vaak toch wel 1 of enkele nummers skip op de meeste albums...
daarom terecht 5**!

Inmiddels heb ik af en toe persoonlijk contact met Nakhane en hij wist me al te melden dat ie bezig is met de opvolger maar moet nu eerst zijn debuut novel promoten.

Zoek zeker ook zijn gastbijdrage op het Black Coffee nummer 'We Dance Again'.

Er komt een nieuwe EP aan, The Laughing Song, en daar is The Plague een voorproefje van: Nakhane Toure ? Apple Music - itunes.apple.com

aERodynamIC schreef:
hopelijk zit dat nieuwe nummer dat hij in paradiso speelde er ook bij dat vond ik echt prachtig

En er is een nieuwe single: voorloper van een nieuw album (Ben Christophers speelt een grote rol).

Nakhane - Clairvoyant (Official Video) - YouTube

Geweldig nummer.