Gerard Way - Hesitant Alien (2014)

Label: Warner Bros.

1. The Bureau (2:38)
  2. Action Cat (3:07)
  3. No Shows (4:12)
  4. Brother (4:31)
  5. Millions (3:28)
  6. Zero Zero (2:49)
  7. Juarez (2:50)
  8. Drugstore Perfume (4:50)
  9. Get the Gang Together (3:40)
  10. How It's Going to Be (3:44)
  11. Maya the Psychic (3:02)
  12. Television All the Time * (3:34)

avatar van Irish
Na de breuk van My Chemical Romance is er nu het solo album van Gerard Way en het is een stuk beter te behappen dan de teenagerrock van voorheen.

Hesitant Alien rockt wat meer, de Britpop-invloeden zijn overduidelijk en bovenal klinkt Way als zichzelf. Geen geforceerde zangpartijen of over-the-top gitaren en drums, nee, gewoon zeer prettige rockmuziek.

'Millions' is nu al de persoonlijke favoriet. Klinkt heel bekend maar kan de vinger er niet precies op leggen. Poppy shoegaze meets The Cure? Erg fijn. 'Drugstore Perfume' is ook goed te pruimen, vind de hints naar shoegaze meer dan geslaagd.

Nou ben ik zeker geen fan van MCR - die verwijzing is onmogelijk niet te maken! - maar dit vind ik een toffe plaat. Duidelijk geinspireerd door Britpop en shoegaze (dat laatste realiseerde ik door het commentaar hierboven, dank!)

Het begin kon ik niet echt inkomen, maar vanaf Millions komt de vaart er wat in en krijgen we goede pop voorgeschoteld, de pop die je in de top 40 tegenwoordig amper meer ziet. Het album doet me denken aan de nieuwe van DFA1979, maar ik vind hem dan net iets minder. Hij kan nog groeien, zou eigenlijk op een 3,3 willen gaan zitten (best een respectabel cijfer, acceptabele voldoende) - dat kan niet, dus ik geef hem het voordeel van de twijfel. 3,5

avatar van Rain King
cover is een wel een beetje gejat van LCD Soundsystem of niet?