Alice Coltrane - Journey in Satchidananda (1970)

Alternatieve titel: Featuring Pharoah Sanders

Jazz
Label: Impulse!

1. Journey in Satchidananda (6:33)
  2. Shiva-Loka (6:33)
  3. Stopover Bombay (2:50)
  4. Something About John Coltrane (9:39)
  5. Isis and Osiris (11:32)
avatar van Soledad
Soledad (moderator)
Goede plaat dit. Moet zeggen dat ik mijn bedenkingen had voordat ik deze plaat ging beluisteren omdat ik Alice zeker voldoende maar lang niet de sterkste speelster vond uit de groep van Coltrane. Dan is er nog de valkuil om in een quasi hippieachtig sfeertje te vervallen waarin de muziek zich verlaagd tot een slecht mengsel met oosterse elementen.

Maar dat is allemaal niet het geval op deze plaat. Ik ben heel aangenaam verrast. Jammer dat er met toch 30 stemmen nog geen enkel bericht is geplaatst. De nummers zijn allemaal prachtig en wervelen allemaal mooi door. Dit is niet echt freejazz ondanks dat de namen anders suggereren. Het mooiste is Isis en Osiris met Charlie Haden op bas. Een erg mooi en meditatief album.

avatar van Ataloona
Eens! Sowieso verdient Alice wel wat meer lof, respect en belangstelling op MuMe.

Ze heeft gewoon een aantal topplaten afgeleverd. Op sommige platen draaft ze een beetje door in haar 'spiritualiteit' en - inderdaad - quasi hippieachtige composities, maar op haar vroege albums is het bij vlagen ontzettend genieten. Vooral op Ptah the el Daoud zijn Alice en haar kompanen in absolute wereldvorm!

avatar van Soledad
Soledad (moderator)
Ja de kritiek die ze verduren kreeg bij Coltrane destijds vond ik onterecht. Daar wist ze me niet te pakken zoals McCoy Tyner maar ze was een hele goede pianiste die heel goed was ingespeeld op Rashied Ali. Dat is hier weer het geval Bedankt voor de top Ataloona, dan ga ik die ook eens proberen.

avatar van kobe bryant fan
Verdient hier inderdaad toch wat meer belangstelling, voor mij één van de betere jazz-platen.
Voornamelijk door die prachtige tamboura-en harppartijen!
Dromerig genoeg om op in te slapen maar spannend genoeg om intensief te beluisteren.

Misterfool
Een bovengemiddeld sterk jazzalbum. Erg sfeervol, al wordt ik ook weer niet zo meegesleept als bij John Coltrane of Pharoah Sanders.