Tangerine Dream - Phaedra Farewell Tour 2014 (2014)

Alternatieve titel: The Concerts

Duitsland
Electronic
Label: Eastgate

1. Odd Welcome (7:11)
  2. Burning the Bad Seal (5:15)
  3. The Midnight Trail (5:46)
  4. Sorcerer Theme (3:48)
  5. Twilight in Abidjan (4:54)
  6. Hermaphrodite (7:57)
  7. Sleeping Watches Snoring in Silence (5:58)
  8. Song of the Whale (5:17)
  9. Horizon (4:58)
  10. Hyper Sphinx (14:24)
  11. Josephine the Mouse Singer (8:32)
  12. Logos (4:42)
  13. Alchemy of the Heart (5:43)
  14. Grind (6:30)
  15. Warsaw in the Sun (6:05)
  16. Oriental Haze (3:59)
  17. Three Bikes in the Sky (5:19)
  18. Girl on the Stairs (4:19)
  19. Marmontel Riding on a Clef (7:47)
  20. Trauma (11:10)
  21. Phaedra 2014 (11:08)
  22. Berlin Summer Night (4:15)
  23. Darkness Veiling the Night (8:55)
  24. Love on a Real Train (7:18)
  25. Beyond the Cottage and the Lake 2014 (4:20)
  26. Boat to China (7:37)
  27. The Silver Boots of Bartlett Green (8:17)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Wellicht een beetje te enthousiast om een live-album van Tangerine Dream nu wel de maximale score te geven, maar hun optreden in Nijmegen dit jaar vond ik super en maakte natuurlijk onderdeel uit van de Phaedra Farewell-tour. En daar is deze boxset een prachtige bloemlezing van geworden.
Met de Phaedra Farewell-tour sluit de band tevens de diverse perioden uit hun loopbaan af. In 2015 gaat (volgens Edgar Froese), de laatste visie van de band, in de vorm van de Quantum-jaren, van start. Ik ben nu al benieuwd hoe dit zal uitpakken, maar naar het schijnt zal het een totaal andere kant van de band laten zien en niets zal lijken op wat de band hiervoor heeft gedaan.

Deze boxset is zonder meer indrukwekkend te noemen. Dit keer is er voor gekozen om het album in weliswaar een wat relatief eenvoudige digipack uit te brengen waar de CD's netjes in verpakt zitten. Het is echter het prachtige fotoboek wat erbij geleverd wordt, wat deze release zo bijzonder maakt. Stuk voor stuk prachtige shots van de band tijdens de diverse concerten; zowel voor als achter de schermen. En met een mooi stukje commentaar van Edgar, waarin hij zich o.a. uitvoerig uitlaat en zich zelfs een beetje excuseert tegenover de fans over zijn krakkemikkige en onverstaanbare slotwoorden van de laatste tour. Slotwoorden die hij doorgaans na afloop van een optreden altijd geeft. Want wie recente foto's van Edgar heeft gezien, zien duidelijk dat (behalve dat het natuurlijk een man op leeftijd is), dat er iets niet klopt aan zijn gezicht. Wat te maken heeft met een zware operatie aan zijn rechter-kaak, die op drie plaatsen gebroken is geweest als gevolg van een ongelukkige val op het ijs, doordat zijn hond hem enthousiast voor de voeten liep. Echter bleek Edgar toch fit (en wellicht ook een tikkeltje eigenwijs) genoeg, om deze tour te doen. Iets wat dan ook zeker als respectabel gezien mag worden.

En dan de set op deze live-registratie. Dit keer is er voor gekozen om uit diverse opnames te kiezen en zo zijn er opnames terug te vinden van o.a. concerten in Kopenhagen, Parijs, Londen, Wenen, Berlijn en Turijn. Helaas geen Nijmegen, maar dat mag de pret niet drukken.
Niet alleen komt de volledige tracklist voorbij, maar ook de encores en zelfs opnames van een aantal van de generale repetities. Dus is deze set oprecht compleet te noemen.
En de set is er gewoon één om je vingers bij af te likken. Oud en nieuw materiaal wisselen elkaar af en stuk voor stuk zijn er voor memorabele nummers gekozen.
Een aantal verrassingen zitten er natuurlijk ook bij, waaronder de intrigerende uitvoering van het nieuwe nummer "Josephine the Mouse Singer", met een mooie voordracht van Iris Camaa (zoals ze ook op de hoes is te zien).
Jammer blijft het ontbreken van Bernard Beibl (de reden en zijn kant van het verhaal is erover op zijn website te lezen), maar het is zoals het is. Feit blijft dat er voor gekozen is om met een daverende, laatste tour in een bezetting zoals we die kennen, na 47 jaar de belangrijkste fases binnen de periodes van Tangerine Dream te beëindigen.
Er komt overigens nog wel waarschijnlijk een studio-album dit jaar. Een vervolg op de Sonic Poem Series.

Maar in ieder ander geval mogen we nu dus zeggen: Phaedra....Farewell!! Ook al is het eigenlijk nog geen écht vaarwel.
Want Tangerine Dream komt dus op een geheel andere manier terug in 2015. Benieuwd wat dit dus zal brengen.
Ik durf dus toch alvast deze uitspraak te doen: 'Tangerine Dream is dead, love live Tangerine Dream!!'

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
En Tangmaster, nog bedankt voor het uiteindelijke toevoegen van dit album. Komt er toch nog een Tangerine Dream-album op mijn credits te staan. Ook al is het pas de vierde !

tangmaster
CorvisChristi schreef:

avatar van Gerards Dream
Prachtige bespreking hieronder van CorvisChristi. Na het overlijden van Edgar Froese heb ik een tijdlang moeilijk gevonden muziek van Tangerine Dream te draaien. Het deed het nodige met me. Ineens een einde aan een muziek periode met over het algemeen gesproken zeer goede muziek. Goed er waren natuurlijk ook de nodige missers, maar op zo'n grootte productie kan de boog niet altijd gespannen staan. Laten we realistisch zijn. De afgelopen zeer dikke drie uur heb ik opnieuw genoten van de bijzondere sound die Tangerine Dream maakte onder leiding van Edgar Froese. Mooie herinneringen kwamen weer naar boven en de wat onbekende tracks voelde aan als een prettige verrassing.

Eens met het bovenstaande. Dat concert in Nijmegen was zeer, zeer memorabel. En deze liveplaat in retrospect een monument. 5 sterren