Kelley Mickwee - You Used to Live Here (2014)

Country
Label: CEN

1. River Girl (4:47)
  2. Take Me Home (3:47)
  3. Beautiful Accidents (3:55)
  4. You Used to Live Here (4:08)
  5. Blameless (5:27)
  6. Hotel Jackson (4:19)
  7. Dark Side of Town (5:19)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kelley Mickwee - You Used To Live Here - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Kelley Mickwee is een Amerikaanse singer-songwriter die al een tijdje actief is in de Amerikaanse muziek scene. Een enkeling zal haar misschien kennen van het duo Jed & Kelley of van de band The Trishas, maar voor de meeste lezers van deze BLOG zal de naam Kelley Mickwee waarschijnlijk nieuw zijn.

You Used To Live Here was overigens ook mijn eerste kennismaking met de vrouwelijke singer-songwriter die tegenwoordig weer vanuit Memphis, Tennessee opereert.

Het is een kennismaking die de nodige indruk heeft gemaakt. Kelley Mickwee imponeert in de openingstrack River Girl direct met een portie country soul die zijn weerga niet kent. Direct na de eerste noten weet je dat je naar iets bijzonders luistert.

Kelley Mickwee omringt zicht op haar debuut met een aantal prima muzikanten uit de Memphis scene en deze weten hoe soulvolle country moet klinken. Kelley Mickwee maakt het vervolgens af met vocalen die herinneren aan de allergrootsten en de song naar grote hoogten tillen.

Na River Girl was ik fan van Kelley Mickwee en had ik nog zes tracks te gaan. Het zijn tracks waarin de muzikanten die de Amerikaanse singer-songwriter bijstaan, onder wie echtgenoot Tim Regan, indruk blijven maken.

Een heel arsenaal aan snareninstrumenten komt voorbij en alles klinkt even mooi en gloedvol, met een hoofdrol voor de pedal steel van Eric Lewis. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de vocalen van Kelley Mickwee. De soul uit de openingstrack wordt op de rest van de plaat verruild voor een geluid waarin folk en country een voornamere rol spelen, maar ook deze genres zijn Kelley Mickwee op het lijf geschreven.

De zangeres uit Memphis is zo’n zangeres die de luisteraar kan verleiden met zwoele en warme vocalen, maar die dezelfde luisteraar ook kan ontroeren met persoonlijke teksten en vocalen waar het gevoel en de melancholie van af druipen.

You Used To Live Here bevat zoals gezegd zeven tracks, waarvan Kelley Mickwee er vijf zelf schreef, overigens steeds in samenwerking met een bevriende muzikant, onder wie Phoebe Hunt, Kevin Welch en Owen Temple, met wie ze een bijzonder fraai duet neerzet. De resterende twee songs zijn covers van songs van Eliza Gilkyson en John Fullbright en beiden zijn haar op het lijf geschreven.

You Used To Live Here is alles bij elkaar genomen een vrouwelijke singer-songwriter plaat die mee kan met de allerbesten en een paar keer rondweg imponeert. Valt er dan helemaal niets te klagen over het debuut van Kelley Mickwee? Ja, de plaat duurt maar een half uurtje en een half uurtje Kelley Mickwee smaakt vooral naar meer. Naar veel meer.

Er debuteren wekelijks heel veel vrouwelijke singer-songwriters, maar slechts een enkeling maakt een onuitwisbare indruk. Kelley Mickwee is een van deze vrouwelijke singer-songwriters. Ze kan vanaf nu op mijn speciale aandacht rekenen en dit bijzonder fraaie debuut zal ik koesteren. Wat een ontdekking. Erwin Zijleman

avatar van Hendrik68
Mickwee covert Blameless van John Fullbright die we terug kunnen vinden op zijn debuut Live at the Blue Door uit 2009. Fullbright werd 21 in dat jaar. Ik hoor net de versie van Mickwee en die is buitengewoon goed gelukt mag ik wel zeggen.

avatar van Hendrik68
En de rest is ook in 1 woord geweldig. Ik was en ben nog steeds bezig met de nieuwste Lucinda Williams en dan komt deze jongedame er even tussendoor. Voordeel is dat het album slechts een dik half uur duurt. Die kan kan je 3 keer uitluisteren en dan is Lucinda Williams nog steeds bezig. En ik heb hem inmiddels 3 keer helemaal uitgeluisterd en die van Williams nog steeds geen enkele keer. Zeker is dat Williams dit niveau nog maar moet zien te halen, laat staan het 1 uur en 3 kwartiers vast te houden. Nou denk ik dat het met La Williams wel snor zit, maar het gaat nu even over deze ontdekking. Daarin heb ik op zich weinig aan Erwin's verhaal toe te voegen. Mickwee heeft een prachtige warme stem met veel power. Helemaal geschikt voor het genre waarbinnen zij opereert. De 5 zelf geschreven songs zijn van zichzelf al zo sterk dat ze de volgende keer makkelijk 10 eigen songs kan brengen. Maar als ze de volgende keer weer zulke prachtige songs uitkiest om te coveren is mij dat om het even. Ik wil Mickwee nog heel vaak horen en vooral live zien optreden. Inderdaad Erwin: "Wat een ontdekking.

avatar van Lura
Gisteren voor het eerst beluisterd, zeker een album om vaker te gaan beluisteren!

Ontdekking van het jaar 2014, dit album gaat zeker mijn top 10 van dit jaar halen.... treedt Kelly Mickwee ook in Europa op binnenkort!

Op youtube staat een weergaloos mooi ander nummer van haar; Raining inside..... breekbaar, ontroerend en krachtig tegelijkertijd.... heb zelf gecheckt en voorlopig alleen optredens in Amerika

kistenkuif
Na een tip van Hendrik68, veel luisterbeurten en een vurig pleidooi van mijn smaakverwante verkoper in de muziekwinkel kan ik er niet omheen: dit is de mooiste stem die ik dit jaar heb gehoord. En dan laat ik de prima begeleiders en die prachtsteel nog maar even buiten beschouwing. Bovendien een lekker bondig album zodat het verlangen naar meer alleen maar groter wordt. Zo hoort het. Wat een debuut!

Op youtube zijn verschillende live-optredens van haar te beluisteren:prachtige nummers, erg goed bij stem en heerlijk spontaan, voor mij mag ze zo snel mogelijk naar Nederland komen.

avatar van bommel
Leuke plaat.
Mooie stem, prima begeleiding.
Maar (voor mij) toch ook enkele mindere nummers.
Ik blijf haar wel volgen

Behoorde tot mijn favoriete albums van 2014.... en komt nog steeds elke maand voorbij, een lust voor mijn steeds rooier wordende oortjes.... ligt er nog nieuw werk en/of een concert hier in de buurt te wachten of voorlopig windstil !!!

Wat een stem...wat een kracht...wat een sfeer.....het meest imponerende debuut van 2014....ga hier uiteindelijk toch de maximale score voor geven

Er bestaat een goede kans dat Kelley Mickwee zich aansluit bij de Blue Rose tour die in 2016 ondermeer Duitsland aandoet........ wie weet kan Kelley dan ook de oversteek naar Nederland wagen/maken........

Kan iemand iets meer vertellen over haar toekomstplannen, weet dat ze in mei voor het eerst in Europa ( 3 concerten in Duitsland ) heeft opgetreden en in juni in Amerika kleinschalige concerten geeft...wie weet deze jongedame met een verpletterend debuut naar Nederland te krijgen en wanneer mogen we nieuw werk van haar verwachten?

Voorlopig alleen te vinden op kleinschalige festivals of zaaltjes in Amerika........hoop nog steeds dat ze de oversteek naar Europa maakt en in 2017 met een nieuwe plaat komt.

Hoi Lura of Erwinz.....weten jullie toevallig iets meer over de muzikale activiteiten van deze jongedame....zelden zo'n magistraal debuut gehoord, de hunkering naar nieuw werk is best wel heel groot.

Dit album gisterenavond nog eens laten passeren en niets van zijn glorie verloren, integendeel eenmaal weer beluisterd dan wil je meer, veel meer....