Pimdo
Sommige films zijn perfect gebalanceerd in beeld en geluid. De film ‘Only Lovers Left Alive’ is daar een perfect voorbeeld van. In de film gebeurt er niet zoveel, maar qua geluid is er veel interessants aan de gang.
De film gaat over twee verliefde vampieren Adam en Eve(….laat die maar even inzinken) die elkaar na een lange tijd weer zien. Adam woont in Detroit en Eve woont in Tanger. Adam is een vrolijke flierefluiter die de mensheid enorm hoog in zijn vaandel heeft staan (ahum). Vandaar dat hij één van zijn menselijke fans op pad stuurt om een houten kogel te regelen, zodat hij zichzelf kan doodschieten. Maar hij durft niet. Hij belt daarna met zijn vriendin en zij besluit om langs te komen. Het zusje van Eve hoort ook dat haar grote zus weer in de stad is en besluit ook om bij Adam langs te komen. Tot grote ‘vreugde’ van Adam …
De menselijke fans van Adam zijn geen fan van zijn persoonlijkheid maar van de muziek die hij maakt. Adam heeft een eigen studio gebouwd met allerlei opname apparatuur en instrumenten. De muziek die hij maakt doet denken aan een instrumentale Sonic Youth met meer distortion. Het klinkt lekker duister, beknellend en psychedelisch.
De groep SQÜRL (met regisseur/schrijver van de film Jim Jarmusch in de gelederen) is verantwoordelijk voor deze muziek en dat doen ze erg goed. Ze weten de nocturne sfeer van de industriestad Detroit goed neer te zetten met hun noisy filmmuziek.
Aan de andere kant van de wereld hebben we Eve die lekker relaxt in haar oude knusse huisje in Tanger verblijft. Ze loopt ’s nachts door de smalle straten en gaat vaak wat drinken met een goede oude vriend. De sfeer wordt hier mooi neergezet door de Nederlandse luitspeler Jozef van Wissem, die exact de juiste snaar weet aan te slaan. De Maastrichtenaar die nu in New York woont heeft voor zijn bijdrage terecht een Cannes Soundtrack Award gewonnen.
Als beide muzikanten samenwerken krijg je een erg mooie samenhang; de noise van SQÜRL op de achtergrond als een duistere ruizige wind, de kleurige klanken van de luit erbij en het is net alsof je op een koele nacht ergens in een slecht verlicht afgelegen bergdorpje loopt.
Met deze soundtrack maakt men een prachtige reis van het industriële Detroit naar het culturele Tanger en kom je op plekken die je overdag nooit zou hebben kunnen zien.